« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛رضا ملک‌زاده در ارتباط با بیماری رفلاکس اظهار داشت:‌ از هنگامی که خوراکی می‌خوریم، از طریق لوله‌ای به نام مری خوراکی وارد معده می‌شود و هضم خوراکی در معده توسط اسید و شیره معده انجام می‌گیرد.

او افزود: دیواره معده به دلیل تماس مداوم با اسید و شیره معده، در مقابل اثرات مخرب آنها مقاوم شده است و بالعکس دیواره مری به دلیل اینکه به طور معمول در معرض اسید و شیره معده نیست، دفاع مؤثری هم در مورد این عوامل ندارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه در حالت طبیعی دریچه‌ای به نام دریچه مری بین مری و معده قرار دارد که اجازه می‌دهد خوراکی از مری وارد معده شود، گفت: ولی این دریچه از بازگشت خوراکی و شیره معده به مری جلوگیری می‌کند و اگر دریچه مری وظیفه خود را به درستی انجام ندهد و به موقع بسته نشود، یا بی‌موقع باز شود، اسید و شیره معده به داخل مری برمی‌گردد.

او افزود: بازگشت غیرعادی اسید و شیره معده به داخل مری و آزرده شدن مری در اثر تماس با این عوامل، بیماری رفلاکس معده به مری یا اصطلاحاً رفلاکس گفته می‌شود.

ملک‌زاده در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از بروز علائم رفلاکس جلوگیری کرد، گفت: خوردن خوراکی به اندازه، پرهیز از پرخوری، کم شدن مصرف فست‌فود و نوشابه‌های گازدار، سس‌های آماده، کم کردن نوشیدنی و چای، ترک سیگار و قلیان از جمله راه‌های بهبود علائم این بیماری و جلوگیری از آن است.

او گفت: کم شدن وزن و داشتن برنامه منظم ورزشی حداقل روزانه 30 دقیقه پیاده‌راو، کنترل استرس و تعدیل فشارهای روانی در کنترل رفلاکس بسیار مؤثر است، همچنین آدامس جاودن در بهبود این علایم در برخی از افراد می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس مرکز مطالعهات بیماری‌های گوارش و کبد ایران خاطرنشان کرد: مهمترین علائم رفلاکس، ترش کردن و سوزش زیر جناق سینه است، همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس ممکن است علائم دیگری همچون گیر کردن خوراکی، جمع شدن بزاق در دهان، سرفه‌های مکرر بدون علت و تلخ شدن دهان و برگشت آب و مواد خوراکییی از معده به دهان را داشته باشند. /پندار آنلاین

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: