« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
جهان
ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی گفت: معتقدم آمریکا در خروج از معاهده بین المللی برجام اشتباه کرد و پس از این اقدام منزوی شده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ تارنمای مالزی کینی با انعکاس بخشی از مصاحبه ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی با رسانه تایلندی 'بی پی اس' نوشت: نخست وزیر معتقد است آمریکا در خروج از برجام اشتباه کرد.

این رسانه مالزیایی نوشت: خروج از برجام آمریکا را منزوی کرده، چرا که اتحادیه اروپا خواستار حفظ این معاهده بین المللی است.

ماهاتیر محمد همچنین در مورد دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا احتمال داد: به نظر می رسد وی موفق به ماندن در ریاست جمهوری در دور دوم نشود.

نخست وزیر مالزی افزود: به نظر من احتمال دارد ترامپ دوره دوم ریاست جمهوری را از دست بدهد و سیاست های وی به همان روشی که سیاست های باراک اوباما کنار زده شد، ممکن است کنار زده شود.

ماهاتیر محمد تاکید کرد: کار کردن با فردی مثل ترامپ سخت است.

وی گفت: وقتی رسانه ها پیشتر در مورد ترامپ سوال کردند، گفتم که کارکردن با فردی که در مدت 24 ساعت سه بار نظرش را عوض می کند، سخت است.

با این وجود ماهاتیر محمد دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اونگ رهبر کره شمالی در سنگاپور را مثبت ارزیابی کرد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه تصویب قانون جنجالی توسط صهیونیست ها را اقدامی شبیه تبعیض نژادی دانست.

کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) روز 27 تیر (18 ژوئیه) قانونی جنجالی را به تصویب رساند که مطابق آن رژیم اسرائیل رسما به عنوان یک دولت ملی خلق یهود شناخته می‌شود.

نخست وزیر مالزی گفت اعرابی که در فلسطین اشغالی زندگی می کنند در حال تبدیل شدن به شهروند درجه دو هستند که این نوعی تبعیض نژادی است.

نخست وزیر جدید مالزی در بخش دیگری از این مصاحبه که در محورهای مختلفی انجام شد، گفت: اتخاذ موضع مقابله با چین برای کشورهای جنوب شرق آسیا و از جمله مالزی غیرعاقلانه است.

وی افزود: کشورهای عضو آ سه آن ممکن است ادعای چین را در دریای جنوبی چین مورد اعتراض قرار دهند اما چین به عنوان ابرقدرت می تواند آن را نادیده بگیرد.

چین بیش از 90 درصد از دریای جنوبی را در مالکیت خود می داند اما این ادعای ارضی با مخالفت مالزی، برونئی، فیلیپین، تایوان و ویتنام در جنوب شرق آسیا روبه رو شده زیرا آنها نیز در بخش هایی از این پهنه آبی ادعای ارضی دارند.

برخی از رسانه های چینی پیشتر گزارش دادند که دولت جدید مالزی از چین فاصله گرفته است.

ماهاتیر محمد در پاسخ به این انتقادات گفت که مالزی چین را به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند می شناسد و قصد ندارد با پکن وارد منازعه شود.

وی افزود: ما دو کشور نیاز به مذاکرات دیپلماتیک بیشتر داریم و از چین می خواهیم تا دریای جنوبی چین را برای تردد همه کشتی ها باز نگه دارد.

وی در عین حال سیاست تحریک آمیز علیه چین توسط آمریکا را رد کرد و گفت: مالزی این سیاست را به نفع خود نمی داند.

ماهاتیر در این مصاحبه هر نوع حل و فصل مسائل از روش های خشونت آمیز را رد کرد و گفت: جنگ دیگر راه حل رفع مسائل نیست چرا که یک فاجعه است و با توجه به پیشرفت های کنونی نظامی در صورت بروز هر جنگی ممکن است میلیون ها نفر در آن کشته شوند.

وی با بیان اینکه در جنگ دوم جهانی هفت میلیون نفر جان خود را از دست دادند از همه کشورها خواست تا اختلافات را از روش های مسالمت آمیز حل و فصل کنند./ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: