« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
با اشاره ای مختصر به نظر نادرشاه
دامن زدن اصلی به اختلاف شیعه و سنی را باید در زمان صفویه جست و جو کرد و از طرفی هم سلاطین امپراطوری عثمانی هم که حال و هوای خلافت کل مسلمانان همانند خلافت بنی امیه و بنی عباس به سرشان زده بود که حاضر نبودند شیعه را به عنوان یکی از مذاهب رسمی به رسمیت بشناسند و استقلال ایران را بپذیرند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-«جهانگیرایزدپناه»:عرض شود که باید باور کنیم که اختلاف بین خلفای راشدین و هواداران شان به آن اندازه ای که بعدا به آن دامن زده شد ، نبود ه است . مقدار کدورتی زمان مرگ خلیفه عمر و انتخاب جانشین اش توسط شورایی که در نهایت کار به حکمیت شمشیر عبدالرحمان بن عوف رسید و البته نوع گزینش های امرا و حاکمان ولایات و ممالک توسط خلیفه عثمان هم به آن افزود و قتل عثمان و علم کردن پیراهن عثمان در مراحل بعدی بود و ...... .

با همه این اوصاف دامن زدن اصلی به اختلاف شیعه و سنی را باید در زمان صفویه جست و جو کرد و از طرفی هم سلاطین امپراطوری عثمانی هم که حال و هوای خلافت کل مسلمانان همانند خلافت بنی امیه و بنی عباس به سرشان زده بود که حاضر نبودند شیعه را به عنوان یکی از مذاهب رسمی به رسمیت بشناسند و استقلال ایران را بپذیرند.

بعد از آن هم که انگلیس و آلمان و روسیه و.... این اختلاف خیلی به مذاقشان خوش آمد وبه آن دامن زدند . به خصوص که بدین وسیله امپراطوری فرتوت عثمانی را که نه بر پایه علم و صنعت تکنولوژی و چاپخانه و .... بلکه فقط بر پایه ایدئولوژی اسلامی و باورهای عامه مردم استوار بود تضعیف و از میدان بدر کنند ، که بتدریج هم موفق شدند واز امپراطوری وسیع عثمانی فقط ترکیه اردوغان مانده که گاهی به سرش می زند که نقش جوجه امپراطور یا جوجه سلطان را داشته باشد. . خدا عاقبت ترکیه را بخیر کند .

نمی دانم چرا هر کس ردای اسلامی به تن می کند ، در نهایت تنش مور مور دیکتاتوری میگیردوهزارتهمت وپاپوش برای مخالفانش تدارک می بیند؟

خلاصه این که در زمان همین صفویان است که ایران شیعه را به عنوان مذهب رسمی برمی گزیند و بر طبل تبلیغ علیه تسنن حسابی می کوبد به طوری که اروپایی ها این ضدیت مذهبی با امپراطوری عثمانی در ایران را کانون توجه خود قرار دادند ورفت وآمدهایشان گسترده شد. در ایران هم شاخ و برگ ها زیاد بر مذهب شیعه و اختلافش با تسنن افزودند به طوری که می توان گفت تنها مذهب ممنوعه تسنن بوده واز طرفی روضه و عزاداری و علم و کتل راه انداختن و مداحی و .... را چنان به تشیع افزودن که به قول دکتر شریعتی آن رابه آیین ظاهری تبدیل کردند .

حدیث ها و نفاق ها ایجاد کردند و حتی اصل و نسب شیخ صفی الدین را به امامان رساندند و بازار امام زاده ها و امامزاده سازی و روضه و مداحی و منبر داغ داغ شد و نقالی تاریخ شیعه واختلافش با اهل تسنن را بیشتر بعهده مداحان ومنبرچی ها گذاشته شد .همین منبری ها و مداحان برای رونق کارشان چه تحریف ها ، مبالغه ها و حدیث های دروغین که نگفتند و بازار جهل و خرافات را گسترش دادند که جمع شدنی نیست و هزاران تهمت و افترا هم به تسنن از جمله سه تن ازخلفای راشدین نسبت دادند.

این حقیر که محقق نیستم ولی از قرار معلوم اکثر نوشته های زمان صفویه و بعد از آن کمتر قابل استناداند چون همه آغشته به تبلیغ و تحریف اند و بدبختی همین جاست که همین ها برای ما شیعیان دل چسب تر و رایج تراند.

اما یک سئوال اساسی مطرح استکه پیش از صفویان این اختلافها در این حد نبوده ودر سخنان ورفتار ائمه معصومین چنین کینه وضدیت وبی احترامی نسبت به خلفای راشدین هم دیده نشده است وبیشتر دست پخت صفویان است، پس چرا ما در این زمینه بیشتر از صفویان تبعیت می کنیم تا از ائمه اطهار؟

اما برسیم به نادر شاه افشار وافکارش

نادر هر چه باشد ایران را از هرج و مرج پایان صفویان وهجوم افاغنه نجات داد . گرچه بیشتر جنگاور خوبی بود اما پی به سیاست غلط صفویه ، مضرات دامن زدن به اختلاف شیغه وسنی و اختلاف شان با عثمانی برده بود و واقعا خواهان اتحاد مسلمین بود و حتی پیشنهاد به عثمانی داد که مذهب جعفری ( شیعه ) را به عنوان مذهب پنجم علاوه بر چهار مذهب اهل سنت بپذیرد تا این اختلافات برطرف گردد . ولی پذیرفته نشد.

نادر در ایران خواستار وحدت شیعه و سنی بود و حتی نظرش بر این بود که اگر خالق همه انسانها یکی ست پس چرا این همه نزاع بین ادیان ومذاهب در جهان است و کشت و کشتار فراوان  نادرشاه علما را به حضور خواست وسئوال کرد که در آمد این موقوفات و..را صرف چه اموری میکنید ؟ جواب دادند که صرف تحصیل طلبه ها و...و همچنین ساخت مسجد که در آن بعد ار خواندن خطبه برای سلامتی شما ومملکت دعا کنیم . نادر گفت من به دعای شما احتیاج ندارم واگر دعای شما در این پنجاه سال مستجاب میشد که مملکت چنین وضع وروز خرابی نداشت . دستور به فروش موقوفات داد و عایدی آنها را در راه قشون و مملک خرج کرد وگفت من ملا ودعای ملا لازم ندارم هر کس از امرا هم ملا خواست هزینه اش را خودش بپردازد.

نادردستور احترام به چهار خلیفه راشدین را داد زیرا معتقد بود که ما دارای دین وپیامبر مشترکیم ودستوربه احترام وتکریم هرچهار خلیفه راشدین داد زیرا معتقد بود که ما درهمسایگی اهل تسنن نظیر عثمانی وهند هستیم وعده ای از خودمان هم اهل سنت اند که باید در صلح باشیم.

کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: