« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
در شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد
سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با پیشنهاد یک بسته جامع و کامل به استقبال پیشرفت و آبادانی لنده و به کمک بنیاد مستضعفان در طرح پایلوت اقتصادی این شهرستان رفت.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف؛از نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان با محوریت بررسی وضعیت طرح محرومیت زدایی شهرستان لنده و با حضور فرمانداران شهرستان‌های هشت‌گانه به ریاست استاندار این استان برگزار شد.

در این نشست که فقط به سه مدیر استانی وقت سخنرانی داده شد،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، در سه بخش ظرفیت‌ها، وضعیت موجود و پیشنهادات، به نکات مهم و جامعی اشاره کرد که نشان می‌دهد مهم‌ترین محور توسعه شهرستان لنده، بخش کشاورزی است.

الیاس تاج الدینی در این نشست و در بخش معرفی ظرفیت‌های لنده گفت: شهرستان لنده با دو بخش مرکزی و موگرمون با ۱۰۶ روستا و ۴ دهستان در جنوب استان واقع شده  که در این شهرستان ۵۶ روستا  دارای سکنه وجود دارد و ۴۷ درصد روستاها فاقد سکنه هستند اما ظرفیت‌های زیادی برای احیا و مهاجرت معکوس مردم به این روستاها وجود دارد.

وی عنوان کرد: این شهرستان دارای ۸۰۰۰ هکتار اراضی زراعی و ۴۲۰ هکتار اراضی باغی بوده که ۶۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان آبی بوده و از این میزان نیز ۴۰۰ هکتار مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمدبیان کرد: ۳۸ هزار و ۲۱۹ هکتار جنگل و ۱۰ هزار و ۳۰ هکتار مرتع در این شهرستان وجود دارد که در ۴۰۰ هکتار از این اراضی، (در ایدنک) طرح‌های بادام کاری و در ۱۱۰ هکتار از این اراضی ملی گیاهان دارویی آنغوزه کرفس و بیلهر کاشت شده که این میزان تا ۴۰۰ هکتار قابل توسعه است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های قابل اجرا در شهرستان لنده،  کشت گیاهان دارویی در اراضی زراعی و مشخصا در دشت آبلش، آب رزگه، تراب و ایدنک است، افزود: با توجه به نزدیکی به کارخانه گیاهان دارویی که ان شاالله به زودی در گچساران به بهره‌برداری می‌رسد، فرصت خوبی برای کشاورزان و افزایش درآمد آنها است.

تاج‌الدینی ادامه داد: این شهرستان با رودخانه‌های  قیام و مارون و جن و ۵۰ چشمه و ۱۵ قنات ظرفیت بسیار خوبی در حوزه آب دارند که به تناسب این ظرفیت آبی، طرح‌های خوبی در بحث پرورش ماهیان پیشنهاد داده شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون سه طرح پرورش ماهی فعال با تولید ۷۰۰ تن در هر دوره در این شهرستان وجود دارد که با توجه به وجود رودخانه‌های پرآب در این منطقه، احداث مزارع پرورش ماهیان سردآبی و ماهیان خاویاری مقرون به صرفه و دارای مزیت اقتصادی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث ۵ طرح مزرعه پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی (گونه کپور معمولی) و ماهیان خاویاری در حاشیه رودخانه‌های مذکور که دبی و دمای مناسبی برای پرورش و تکثیر ماهیان گرم آبی و خاویاری دارند و همچنین توسعه طرح ماهی محمودی بسیار ضروری است.

تاج‌الدینی با بیان اینکه همچنین در همین زمینه طرح‌های احیا و مرمت قنوات (سه مورد) که خشک شدند نیز مورد توجه این سازمان است که با احیای آنان، ۵۰ هکتار زمین زیر کشت آبی قرار می‌گیرند، افزود: در حوزه طرح‌های  تأمین آب  و سیستم‌های آبیاری تحت فشار نیز ظرفیت‌های زیادی وجود دارد یعنی هم آب هست هم زمین؛ با توجه به اینکه در سطح ملی مقرر شده که برای اینگونه طرح ها ۵۰ درصد جهاد کشاورزی و ۵۰ درصد بنیاد مستضعفان مشارکت مالی کند چندین طرح در این حوزه آماده اجرا است.

وی با بیان اینکه از جمله این طرح‌ها، تأمین آب و شبکه تحت فشار اراضی دشت بن به میزان ۵۰۰ هکتار از رودخانه مارون و اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال  و طرح تأمین آب و شبکه تحت فشار اراضی دشت ناصری از رودخانه جن با اعتبار مورد نیاز ۱۵ میلیارد ریال مورد پیشنهاد ما است، افزود: اراضی شیبدار این شهرستان حدود ۵۱۰ هکتار است که ۲۵۰ هکتار آن به کشاورزان واگذار شده و ۲۶۰ هکتار نیز  نقشه برداری شده و آماده واگذاری هستند.

تاج‌الدینی بیان کرد: اراضی مستعد و بدون پوششی در این شهرستان وجود دارد که با توجه به سابقه مردم در باغداری و همچنین فقر و بیکاری مردم اجرای باغات در اراضی شیبدار بسیار مؤثر و حیاتی خواهند بود که در همین زمینه ۴۴ طرح با اشتغال ۹۰ نفر مورد پیشنهاد این سازمان است.

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که انشالله در این حوزه باید انجام گیرد، حمایت از کشاورزان برای احداث باغات در حوزه اراضی شیبدار بوده که در حفر گوده و تهیه نهال باید حمایت شوند، افزود: در همین زمینه نیاز به خرید۱۰۰ هزار نهال با مشارکت ۲۰ درصدی کشاورزان  و شروع احداث این باغات است که می‌تواند تحول ایجاد کند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین در شهرستان لنده، ۵۳۰۰ کلنی زنبور عسل با ۹۶ بهره بردار و تولید ۴۵ تن عسل داریم که احداث کارخانه بسته بندی عسل مزیت اقتصادی دارد با توجه به اینکه الان هر کیلوگرم عسل به قیمت ۷۰ هزار  تومان به فروش می‌رسد اما اگر این کارخانه احداث شود زمینه صادرات این محصول با کیفیت  به حوزه خلیج فارس به قیمت هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار تومان وجود دارد.

تاج‌الدینی افزود: در حوزه دام و طیور این شهرستان دارای ۲ طرح صنعتی پرواربندی گوساله که هر دو راکد هستند، و یک  واحد گاو شیری بوده که آن هم راکد است و زمینه احیای این طرح‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ گاوداری نیمه صنعتی ۱۰ راسی در این شهرستان وجود دارد که باز هم راکد هستند به طور کلی ۱۳ طرح دامپروری راکد هستند که با پرداخت تسهیلات کم بهره همگی قابل احیا هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این زمینه نیز مجوزات لازم  برای احداث ۵ طرح صنعتی پرورش بره پرواری و بز سانن وجود دارد که  با مشارکت بنیاد و با تسهیلات مناسب قابل راه‌اندازی هستند.

تاج‌الدینی افزود: شهرستان لنده سه طرح مرغداری صنعتی ۲۰ هزار قطعه‌ای دارد که فعال هستند اما با توجه به نیاز این استان در گوشت مرغ وتخم مرغ و نبود هیچ واحد مرغ تخم‌گذار در شهرستان لنده، واحدهای مرغ گوشتی و تخم‌گذار توجیه لازم را دارند و مورد پیشنهاد این سازمان برای مشارکت بنیاد مشتضعفان در راه اندازی این طرح‌ها هستند.

وی عنوان کرد: در همین زمینه طرح پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت ۳۰ هزار قطعه و تولید سالیانه ۴۶۲ تن و ۲ طرح مرغ گوشتی با ظرفیت ۴۰ هزار قطعه و تولید سالیانه ۳۶۴ تن گوشت مرغ از پیشنهادات این سازمان است.

تاج‌الدینی با بیان اینکه این شهرستان یک  واحد گلخانه دارد که این گلخانه هم راکد بوده و زمینه فعال شدن آن و همچنین توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این شهرستان وجود دارد، افزود: یک مجتمع گلخانه‌ای ۱۵ هکتاری مجوزات لازم به جز بنیاد مسکن را گرفته و زیرساخت های آن هم  آماده هستند که اگر اجرایی شود همه ۳۴ فارغ التحصیل بیکار این شهرستان به نوعی درا ین مجتمع صاحب شغل می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای احداث ۴۰ کیلومتر جاده بین مزارع که یکی از نیازهای کشاورزان است اگر یک دستگاه لودر یک بولدزر در اختیار ما قرار دهند و در صورت نیاز یک دستگاه پیکور، می‌توانیم  برای همیشه نیاز این شهرستان به جاده ‌های بین مزارع را برطرف کنیم.

تاج‌الدینی در پایان با جمع‌بندی اظهارات خود، یادآور شد: به طور خلاصه استعدادهای شهرستان لنده و پیشنهادات ما در حوزه کشاورزی برای توسعه این منطقه، توسعه باغات در اراضی شیبدار، احداث مزارع آبزی پروری، کشت گیاهان دارویی و فعال کردن طرح های دامپروری راکد و طرح های ایجادی و به طور کلی اعطای تسهیلات کم بهره در بخش‌های مختلف به متقاضیان است.

گزارش/مجتبی محمدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین