« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
پایگاه خبری آوای رودکوف:رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران از رتبه ۱۰۹ ایران در حوزه نشاط و شادی اجتماعی در میان ۱۵۷ کشور جهان خبر داد و گفت: پرونده‌های مربوط به خشونت جزو پرونده‌های با فراوانی بسیار بالا و مراجع قضایی هستند. همچنین میانگین زمان گفت‌وگو در خانواده‌ها تنها ۱۵ دقیقه است.

به گزارش ایسنا؛ رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: براساس آمار سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۶ پنج درصد فوت‌های مربوط به خودکشی در ایران افزایش یافته است.

سیدحسن موسوی چلک در دومین همایش ملی پیشگیری از خودکشی با بیان اینکه براساس آمار اعلام شده از سوی رئیس قوه قضاییه ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده قضایی در کشور ثبت شده است که الزاما همه آن‌ها مجرم نیستند، افزود: این در حالی است که در کشوری مانند هندوستان با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده قضایی وجود دارد که این مسئله نشان می‌دهد در حوزه قضایی، سیاست‌گذاری مناسبی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نه خودکشی و نه هیچ آسیب اجتماعی دیگری یک جزیره مستقل نیست، اظهار کرد: با جزیره کردن آسیب‌ها نمی‌توانیم تأثیرگذاری خوبی در آن‌ها داشته باشیم. براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بین ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم حداقل یک اختلال روانی دارند که نیازمند مداخله است. همچنین شش میلیون نفر در کشور افسردگی دارند.

براساس اظهارات رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز ۷۵ درصد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه دارای اختلال روانی یا آسیب اجتماعی هستند. همچنین دو میلیون و ۸۵۰ هزار نفر دارای سوء مصرف مواد مخدر و روان‌گردان در کشور هستند و در عین حال شاهد افزایش مصرف گل و مواد مخدر صنعتی در کشور هستیم.

موسوی چلک از رتبه ۱۰۹ ایران در حوزه نشاط و شادی اجتماعی در میان ۱۵۷ کشور جهان خبر داد و گفت: پرونده‌های مربوط به خشونت جزو پرونده‌های با فراوانی بسیار بالا و مراجع قضایی هستند. همچنین میانگین زمان گفت‌وگو در خانواده‌ها تنها ۱۵ دقیقه است.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس گفته‌های معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم طی یک سال ۲۲ درصد خشونت و درگیری فیزیکی از دانشگاه‌ها گزارش شده است. همچنین ۲۷ درصد از دانشجویان کشور با مشکلات روان‌شناختی درگیر هستند و ۳۳ درصد از دانشجویان از زندگی خود ناراضی‌اند که این موارد منجر به بالا نبودن سرمایه اجتماعی و مسئولیت اجتماعی در کشور شده است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور تصریح کرد:‌ رئیس جمهور روز گذشته گفتند که در حال حاضر درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم و مردم باید کمک کنند؛ اما مشارکت مردم جز با افزایش سرمایه اجتماعی مهیا نمی‌شود. مردم کشور ما همان هایی هستند که در زمان جنگ اگر فرزند اولشان را از دست می‌دادند فرزند دیگرشان را راهی جبهه می‌کردند اما زمانی که اعلام شد تا از گرفتن یارانه انصراف دهند بیش از ۷۳ میلیون نفر در سامانه مربوطه ثبت نام کردند.

موسوی چلک با تأکید بر اینکه باید به حوزه اقتصاد سیاسی توجه ویژه‌ای کرد، تصریح کرد: باز بودن فضای سیاسی میزان شادی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر محیط اجتماعی و محل کار ما و حتی فضاهای شهری تا چه میزان شاد هستند؟

وی در ادامه با انتقاد از اینکه در سال‌های اخیر به جای سیاست‌گذاری فرهنگی بیشتر ممیزی فرهنگی اتفاق افتاده است، ادامه داد: شاید به دلیل استفاده نکردن از داشته‌های فرهنگی‌مان به این شرایط رسیده‌ایم و دیوار اعتماد ترک برداشته است. اگر قرار است از این شرایط خارج شویم بجز توسعه اقتصادی باید به سمتی برویم که مردم مشارکت کنند. تا زمانی که نشاط و سرمایه اجتماعی در کشور نهادینه نشود شاهد افزایش خودکشی‌ها خواهیم بود. این در حالی است که در دوره‌هایی که آزادی عمل سیاسی بیشتر بوده میزان خودکشی نیز کاهش یافته است. باید اجازه دهیم افراد با دیدگاه‌های مختلف در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند؛ در غیر این صورت آسیب‌های اجتماعی، امنیت ملی ما را تهدید می‌کند و دود این آسیب‌ها به چشم همه خواهد رفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین