« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۱۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
ولی‌الله شجاع پوریان
افزایش چشمگیر پرونده‌های قضایی، آمار بالای طلاق، تشدید منازعات و قطب‌بندی‌های سیاسی و حتی آشفتگی اقتصادی و نایاب شدن برخی از کالاهای موردنیاز جامعه ناشی از کم‌رنگ شدن فضیلتی به نام ایثار است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-ولی الله شجاع پوریان:نیاز جامعه امروز به مرام عاشوراییبا آغاز ماه محرم، عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در جامعه دینی و شیعی ایران آغاز می‌شود. به یقین هیچ شخصیتی به اندازه امام حسین در زندگی، باورها، روش و منش جامعه ایران اثر و نمود ندارد و ایام عزاداری آن حضرت نیز فراتر از هرگونه قومیت، گروه و مرام سیاسی مورد احترام همه ایرانیان است. ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) علاوه بر آداب و رسوم سنتی عزاداری و رونق هیات‌های مذهبی و تکایا و حسینیه‌ها، در طول سالیان مختلف مفاهیم و واژگان فاخر و والایی را وارد ادبیات عمومی جامعه ایران کرده است که توجه و بازنگری این واژگان بر ارزش‌ها و برکات این ایام خواهد افزود.

گرانسنگ‌ترین واژه برای توصیف مکتب عاشورا و حرکت تاریخی امام حسین(ع) و یارانش واژه «ایثار» است. در حقیقت حماسه عاشورا نماد و تبلور واقعی ایثار، فداکاری و گذشت در جامعه است. امام حسین(ع) با شخصیت منزه و مقدس خود واژه ایثار را در صحرای کربلا ترجمه و تفسیر عینی کرد و برای حفظ اسلام از جان و مال و خانواده و همه هستی خویش گذشت. جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری به بازسازی و احیای این واژه فضیلت‌ها نیاز دارد. افزایش چشمگیر پرونده‌های قضایی، آمار بالای طلاق، تشدید منازعات و قطب‌بندی‌های سیاسی و حتی آشفتگی اقتصادی و نایاب شدن برخی از کالاهای موردنیاز جامعه ناشی از کم‌رنگ شدن فضیلتی به نام ایثار است. ایثار، گذشت، فداکاری عنصر گم‌شده روزگار ماست که می‌تواند جامعه ایران را در عبور از بسیاری از تنگناها و چالش‌های امروز نجات دهد و این منش را می‌توان از مکتب عاشورا آموخت.

از دیگر واژگانی که در ایام محرم در ادبیات عمومی جامعه رونق می‌گیرد، واژه نذر است. نذر گرچه در نزد افکار عمومی بیشتر با نذر غذا و اقلام خوراکی شناخته می‌شود، اما می‌توان آن را گسترش و به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز سوق داد. از نذر کتاب گرفته تا نذورات دیگری مثل تامین جهیزیه زوجین جوان، نذر تهیه مایحتاج کودکان نیازمند به تحصیل، نذر کارآفرینی و نذوراتی از جنس نیاز امروز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و جامعه را به این سمت و سو تشویق و هدایت کرد.

از دیگر مفاهیم پرکاربرد ایام محرم، موضوع امر به معروف و نهی از منکر است. یکی از مهم‌ترین پیام‌های امام حسین(ع) در واقعه کربلا ترسیم فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای مسلمانان بود. امام حسین(ع) با حرکت باشکوه خود نشان داد امر به معروف و نهی از منکر محدود به منکرهای ظاهری مردم نیست بلکه عموم جامعه از جمله فرمانروایان و فرمانبرداران نیازمند امر به معروف و نهی از منکر هستند. امروزه بسیاری از رفتارهای اجتماعی ما نیازمند تغییر و بازسازی است. شهروندی که از چراغ قرمز عبور می‌کند، راننده‌ای که از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سرپیچی می‌کند، تولیدکننده‌ای که احتکار می‌کند، فروشنده‌ای که گران‌فروشی می‌کند، کارمندی که وظیفه خود را انجام نمی‌دهد، مدیری که کارآیی ندارد، همگی مشمول قاعده امر به معروف و نهی از منکر هستند، اما تردیدی نیست یادآوری به کارگزاران نظام که حق‌الناس را رعایت کنند، در تصمیم‌سازی، قضاوت‌ها، ادارات و محاکم و همه مراتب دولتی و حکومتی باید حقوق مردم را پاس دارند و امر به معروف وظیفه دینی و قانونی آنان بر امر به معروف کوچه و بازار رجحان دارد و این ایام فرصت مناسبی است تا این فریضه احیاء و گوشزد شود.

یکی دیگر از واژگان پرکاربرد واقعه عاشورا مفهوم «اصلاح‌طلبی» است. امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اصلاح امت خویش می‌داند، امتی که در ظاهر اسلامی است، اما در حقیقت و ذات خود از مبانی و ارزش‌های اسلامی فاصله گرفته است و امام حسین(ع) با روحیه اصلاح‌گرانه خویش به دنبال تغییر و بهبود اوضاع و احوال جامعه خویش است.

جامعه امروز ما با همه موفقیت‌ها و دستاوردها در مسیر اسلامی شدن نیاز به اصلاحات واقعی و اساسی دارد. عاشورا فرصت مغتنمی است تا اصلاح‌طلبی را به عنوان یک قاعده دینی و مذهبی در جامعه رواج داد و این پیام را از مکتب امام حسین(ع) آموخت که هر جامعه‌ای همیشه نیاز به آسیب‌شناسی و اصلاح دارد و گریزی از آن وجود ندارد، از سویی کارگزاران امروزین جامعه که خود را شیعه آن حضرت می‌دانند، از هر اصلاحی استقبال کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
سلام ودرودخداوندبردکترشجاپوریان بابیان این مطالب ارزشمندوآموزنده؛اماچه حیف که مردم جامعه ماازاین ارزش ها فاصله گرفته اند ؛وقتی بعضی واژگان رامی شنویم دلمان غمگین می شود
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: