« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
افزایش صادرات غیرنفتی یکی از آمال اقتصاددانان و فعالان اقتصادی کشورمان در طول دهه‌ها بوده است و با وجود به دست آمدن پیشرفت‌هایی در این زمینه اما به اعتقاد کارشناسان هنوز آنطور که باید و شاید از ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان برای گسترش صادرات غیر نفتی بهره‌برداری نشده است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:صادرات غیرنفتی ایران تحت تأثیر نفت، اقتصاد دولتی و سیاست است که در هر سه مورد دولت عامل اصلی است. بنابراین دولت می تواند با جهت گیری ها و استراتژی ها و برنامه های خود تأثیرگذارترین عامل در توسعۀ صادرات غیر نفتی باشد و مهم ترین استراتژی دولت برای توسعۀ صادرات غیر نفتی می تواند تقویت بخش خصوصی واقعی در اقتصاد و کمک به آنها در ایجاد و تقویت صنعت و تولید برون گرا و رقابتی باشد.

تقویت بخش خصوصی به معنای فروش کارخانجات و شرکتها به بخش غیر دولتی نیست بلکه توانمند کردن بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی و نظارت برای تقویت و آنهاست.

یکی از عواملی که می تواند بخش خصوصی را در دستیابی به اهداف اقتصادی و از جمله توسعۀ صادرات یاری دهد بخش کارشناسی و دانشگاه ها هستند. هر اندازه ارتباط بخش خصوصی و دولت با دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهش بیشتر و نزدیک تر شود، نیاز های جامعه بهتر شناسایی شده و دانشگاهیان بهتر می توانند پاسخ گوی نیازها باشند.

علم در خدمت اقتصاد و اقتصاد به کمک علم میآید و بدنۀ کارشناسی جامعه از نیروهایی شکل می گیرد که توانمندی لازم برای کمک به بخش خصوصی و دولتی و اقتصاد کشور خواهد داشت. افزایش صادرات غیرنفتی یکی از آمال اقتصاددانان و فعالان اقتصادی کشورمان در طول دهه‌ها بوده است و با وجود به دست آمدن پیشرفت‌هایی در این زمینه اما به اعتقاد کارشناسان هنوز آنطور که باید و شاید از ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان برای گسترش صادرات غیر نفتی بهره‌برداری نشده است.

ایران در نظر جغرافیایی در منطقه‌ای قرار گرفته که عموم همسایه‌هایش به انواع محصولات نیاز دارند، حتی روسیه به عنوان یک ابر قدرت جهانی می‌تواند بازار هدف خوبی برای انواع محصولات ایرانی باشد که در حال حاضر تولید می‌شود یا اینکه باید با جذب سرمایه‌گذاری تولید شود.

با توجه به اهداف چشم انداز، راهبردهای توسعه تجارت، الزامات و متدلوژی های مناسب، راهكارهای جديد توسعه صادرات غيرنفتی، با نگاهي نو به فرصت ها و چالش های پيش رو، زيرساخت های موردنياز توسعه صادرات، توجه به امكانات و محدوديت های موجود، ساماندهی و تسهيل بهبود و نوسازی فرآيندهای اجرايی در امر توسعه صادرات غيرنفتی، بهينه سازی زنجيره ای محصولات و خدمات برای افزايش صادرات، آزادسازی تجارت جهان(جهانی سازی)با نگاهی نو به توانمندی توليد صادرات گرا موضوعات مهمی است كه ما را در ارتقای ميزان صادرات غير نفتی كشور ياری می كند.

ذكر اين نكته ضروری است كه مسائلی چون بهره وری پايين و بالا بودن هزينه های مالی توليد، چالش های رقابتی، الزامات قانونی محدوديت ها در روند صادرات تاثير منفی برجای می گذارد. در حالی كه مشوق ها، مزيت هاي بالقوه و بالفعل در امر صادرات الزامات فنی و تكنولوژيكی كشور را در مسير رسيدن به اهداف صادراتی قرار می دهد.

برای رسيدن به اهداف بلندمدت در توسعه صادرات غيرنفتی با بررسی و كنكاش دقيق فرصتها و تهديدهای پيش روی اقتصاد ايران در حوزه جهانی شدن می توان به رفع محدوديت ها و ضعف های موجود در زيرساخت های اقتصادی كشور مرتبط با صادرات پرداخت و حوزه های مختلفي چون حمل و نقل، پايانه ها ،بسته بندی، راه های ريلی، جاده ای، هوايی، دريايی مورد كالبد شكافی قرار گيرد تا با ضعف ها و محدوديت ها آشنا شده و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

رشد و توسعۀ پایدار صادرات غیر نفتی زمانی معنا و مفهوم واقعی پیدا می کند که بدانیم در چه صنایعی و روی چه محصولاتی سرمایه گذاری کنیم که در سطح جهانی بازار پذیر، مشتری پسند و رقابتی باشند. رشد صادرات بدون تعریف درست و دقیقی از بازار و مخاطبین در بازار و سرمایه گذاری درست روی صنایع دارای مزیت رقابتی، رشدی فریبنده و گمراه کننده خواهد بود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: