« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
پایگاه خبری آوای رودکوف:القدس العربی نوشت: پس از پایان کار سیاسی بسیار طولانی در عراق که به انتخاب «برهم صالح» به عنوان رئیس جمهور، «عادل عبدالمهدی نخست وزیر و «محمد الحلبوسی» به عنوان رئیس مجلس نمایندگان منجر شد، حالا فعالان فضای مجازی در عراق جمله ایران ۳- آمریکا۰ را در این شبکه ها منتشر می کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در سرمقاله امروز(جمعه) نوشت: مسیر حرفه ای ۳ رئیس ذکر شده و شخصیت های آنها تاثیر آنچنانی در ارزیابی مذکور ندارد؛ برهم صالح که دارای مدرک عالیه از دانشگاههای انگلیس است، هنگامی که در سال ۲۰۱۴ میلادی برای تصدی پست ریاست جمهوری رقابت می کرد، نتوانست به پیروزی برسد زیرا  ایران و متحدانش در آن سال به این نتیجه رسیدند که این پست به فواد معصوم وابسته به حزب دموکرات کردستان برسد نه به حزب نزدیکتر به تهران یعنی اتحادیه میهنی کردستان که برهم صالح یکی از مسئولان بلندپایه آن به شمار می رفت.

القدس العربی ادعا کرد:قطعا  تحلیل رابطه صمیمی و گرم عادل عبدالمهدی با ایران ساده تر است؛ عکسی وجود دارد که وی را به همراه عمار الحکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در حال آموزش نیروهای ایرانی در بحبوحه جنگ با عراق نشان می دهد و محمد الحلبوسی نیز نامزد ائتلاف حشد شعبی و هادی العامری رهبر آن و فراکسیون نوری المالکی بود.

این روزنامه با ادعای اینکه  ایران و متحدانش برای رسیدن به این نتیجه، راه پرپیچ خمی را که شامل نمایش قدرت و تلاش دیپلماتیک بود، به کار گرفت، در ادامه نوشت: ایران ثابت کرد که همه ناچارند موافقت این کشور و رضایت آنها را جلب کنند. اولین اظهارات حلبوسی پس از انتخابش به عنوان رئیس مجلس عراق، اعلام مخالفت با محاصره ایران بود و پس از آن نیز تهران انتخابش به سمت رئیس مجلس را به وی تبریک گفت و برهم صالح نیز روابط خود با حزب جلال طالبانی متحد ایران را بار دیگر تقویت کرد و اینها بخشی از بهای رسیدنش به کرسی ریاست جمهوری عراق بود.

القدس العربی در ادامه با طرح این سوال که «اما تاثیر قوی آمریکا بر امور عراق کجا رفت؟«، در ادامه افزود: آنچه رخدادهای اخیر را تایید می کند، این است که سخن گفتن از تاثیر آمریکا در تشکیل سیاست های عراق امری مبالغه آمیز است؛حقیقت این است که نفوذ سیاسی، امنیتی و مالی ایران بسیار بزرگتر از تاثیرات آمریکا است. امریکا نتوانست نامزدهای مورد نظر خود را در عراق پیروز ببیند بنابراین هیچ نامزدی در حال حاضر در عراق وجود ندارد که بتواند منافع آمریکا را تامین و یا از آنها حمایت کند.

بنابراین واکنش «ولید فارس» سناتور جمهوری خواه سنای آمریکا به مقاله روزنامه «واشنگتن پست» که نوشته بود: «درگیری میان ایران و آمریکا در عراقُ برنده روشنی نداشت»ُ عجیب نیست. وی در واکنش به مقاله این روزنامه گفت: رسیدن به چنین نتیجه ای کاملا اشتباه است و برنده بزرگ در همه تحولات ایران است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: