« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
ایران
فردا یکی از لوایح چهارگانه FATF به صحن علنی مجلس می‌آید؛ نظرات مختلف، از مراجع عظام تقلید تا دانشجویان سراسر کشور درباره این لایحه جالب توجه است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ فردا مجلس شورای اسلامی یکی از لوایح مربوط به کارگروه ویژه اقدام مالی FATF را در صحن علنی موردبررسی قرار می‌دهد. شدت واکنش‌ها به چنین لایحه‌ای در کشور آن‌چنان بالاست که در اولین اقدام بسیاری از نمایندگان مجلس اعلام نموده‌اند اقدام به آبستراکسیون خواهند کرد و با توسل به چنین روشی از تصویب این لایحه جلوگیری خواهند کرد.

حجت‌الاسلام پژمان فر نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاران گفت: اگر فردا رئیس جلسه اجازه نداد که مانع از تصویب این کنوانسیون شویم حدود ۱۰۰ نماینده هم‌قسم شده‌اند تا جلسه را ترک کنند تا از طریق آبستراکسیون، لایحه الحاق ایران به FATF تصویب نشود.

دانشجویان خواستار تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس شورای اسلامی شدند

پیش‌ازاین نیز دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در مخالفت با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، تجمعات مختلفی را برپا کردند. در این میان روز جمعه ۱۳ مهرماه برخی از دانشجویان دانشگاه‌های استان لرستان در تجمع اعتراضی خود علیه تصویب لایحه مربوط به FATF خواستار تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس شورای اسلامی شدند. چنین درخواستی نشان از حساسیت بالای جنبش دانشجویی در واکنش به تصویب چنین لوایحی در مجلس شورای اسلامی دارد و این پیام را به نمایندگان مجلس منتقل می‌کند که جریان دانشجویی پیگیر آرا نمایندگان مردم هست و از تصمیم‌های حساس نمایندگان به‌راحتی عبور نخواهد کرد.

 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: کاری نشود که به زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی باشد

در میان واکنش‌ها حساسیت علما و مراجع نیز جالب‌توجه است. امروز نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس مجلس شورای اسلامی نیز رسانه‌ای شد. در این نامه خطاب به علی لاریجانی چنین آمده است: با توجه به رهنمود‌ها و تذکرات مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید قم و نگرانی‌های اعضای محترم جامعه مدرسین که غیر از جلسه حضوری که داشتیم یک جلسه کامل دیگر با یادآوری آثار مثبت و منفی آنچه در دستور کار روز یکشنبه پانزدهم مهر ۹۷ قرار دارد متذکر می‌شویم کاری نشود که ضمن مخالفت با مقامات ذکرشده، به زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی و در تاریخ کشور نقطه‌ضعف مجلس به‌حساب آید.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی: قرارداد FATF یک قرارداد استعماری است

پیشتر نیز آیت‌الله مکارم شیرازی حکم به استعماری بودن FATF داده بودند. آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به نامه برخی اساتید دانشگاه و پژوهشگران عنوان داشتند: ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماری است و هدف تنظیم‌کنندگان، سلطه بر امضاکنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آن‌هاست و در تضاد با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست و جای تعجّب است که چگونه بعضی بدون مراجعه به مجلس و تصویب آن و تأیید از طرف شورای نگهبان اقدام به چنین کار خطرناکی کرده‌اند.

 

ائمه جمعه سراسر کشور به مجلس تذکر دادند

علاوه بر این واکنش‌ها اغلب ائمه جمعه سراسر کشور در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته به عواقب تصویب این لایحه پرداختند. آنجا که حجت‌الاسلام میر احمدرضا حاجتی امام‌جمعه موقت اهواز درباره این موضوع اعلام می‌کند: FATF نهادی مشورتی است که ۳۵ کشور تاکنون عضو آن شده‌اند. یک مجموعه عملیاتی جزو مصوبات آن است که خاص ایران است و ۳۸ عملیات انجام‌شده و چهار عملیات دیگر باقی‌مانده است که یکی از آن‌ها این است که ایران باید اطلاعات ریالی کشور را در اختیار آمریکا قرار دهد. برای کسانی که با اجرای این تعهد موافق هستند متأسفم.

رهبر معظم انقلاب: این معاهدات در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آن‌ها پخت‌وپز می‌شود.

اما جدی‌ترین واکنش به این لایحه، از طرف رهبر معظم انقلاب بود. رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۳۰ خردادماه ۱۳۹۷ فرمودند: این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آن‌ها پخت‌وپز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکل به‌ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آن‌ها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟ همان‌گونه که درباره «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پول‌شویی قانون‌گذاری کند.

چنین واکنش‌هایی حساسیت کار مجلس شورای اسلامی را بالا می‌برد و طبیعتاً مجلس در آزمونی دیگر باید عیار خود را نشان دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: