« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
امیر مسعود سلطانخانی
برای موفقیت در کشاورزی و تولید، لازم است اطلاعات دقیقی از عوامل تأثیرگذار بر تولید داشته و بتوانیم آنها را با برنامه‌ریزی صحیح و علمی مدیریت کنیم و درنهایت کشاورزان را برای انتقال دانش به درون مزرعه و استفاده از این دانش همراه کنیم.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است، به‌‌طوری ‌که حدود 18 درصد تولید ناخالص ملی، 25 درصد اشتغال، تأمین 85 درصد غذای جامعه، 25 درصد صادرات غیرنفتی و 90 درصد مواد اولیه‌ مورد استفاده در صنعت را فراهم می‌کند.

این بخش محوری‌ترین بخش خودکفایی است و می توان از این راه بستری برای توسعه صنایع ایجاد کرد.

بیشترین سهم در ارزش افزوده به کشاورزی اختصاص داده است.

در صورتی که خودکفایی را به‌عنوان یک راهبرد صحیح کشاورزی بدانیم، برای کشور کم‌هزینه و پایدار خواهد بود، اما در صورتی که خودکفایی را به‌عنوان هدف تعریف کنیم، امکان دارد، در یک کوتاه‌مدت به این هدف برسیم، اما تبعات آن برای بخش کشاورزی زیاد خواهد بود.

با توجه سهم قابل توجه ۹۰ درصدی کشاورزی در تأمین مواد غذایی کشور تولیدات کشاورزی ملی‌ترین نوع تولید به‌شمار می‌رود.

مباحث مرتبط با بازار مالی تمامی نگاه‌ها به بازار پول متمرکز و توجهی به بازار سرمایه نمی‌شود، در حالی که این امر در نگاه مهندسی اصلاً مورد پذیرش نیست.

در بازار سرمایه نیز همانند بازار مالی باید ابزارها و نهادهای مالی تشکیل شوند، چرا که به‌دلیل فقدان بازار سرمایه در بخش، منابع مالی مردم در حوزه کشاورزی به بازارهای مالی ورود نمی‌یابد.

در حال حاضر در باور عموم نهاد مالی که باید در خدمت کشاورزی باشد تنها بانک کشاورزی است، در حالی که در نگاه مهندسی این امر پذیرفته نمی‌شود و بر این مبنا باید بخشی از نهادها و ابزارهای مالی در کشاورزی را نهادهای دولتی و بخشی دیگر را نهادهای خصوصی شامل شوند.

در کنار ظرفیت‌سازی کارشناسی که برای بخش کشاورزی لازم است، ایجاد فضا و محیط سرمایه نیز یکی از عوامل اصلی توسعه و پیشرفت این صنعت به‌شمار می‌رود.

انتظار می‌رود کسانی که می‌خواهند از بازار مالی خدمات دریافت کنند، یا از بخش دامی باشند و یا در حوزه باغی اشتغال داشته باشند؛ در حالی که کشاورزی تنها به تولید معطوف نمی‌شود، بلکه شامل حوزه‌های دیگری همچون بازرگانی، خدمات فنی و مهندسی و... نیز می‌شود.

امروزه در بازبینی محیط کشاورزی به مسائل متعددی در حوزه تولید برمی‌خوریم که بخشی از آنها ناشی از نبود اقدامات و نگاه مهندسی در بخش است که به همین نسبت می‌توان به این جمع‌بندی رسید که سایر حوزه‌ها نیز مانند اطلاع‌رسانی، مالی و... نیاز به بازمهندسی دارند.

افزایش تولید در واحد سطح به دانش، تخصص و مهارت بهره برداران بستگی دارد، از این رو، یک عامل اساسی در انتقال موفق یافته‌های تحقیقاتی، استفاده از شیوه‌های مؤثر و کارآمد ترویجی است که تلفیق آن با دانش بومی کشاورز، سبب ارتقای دانش و مهارت آنان و در نتیجه افزایش تولید با کیفیت می‌شود.

برای موفقیت در کشاورزی و تولید، لازم است اطلاعات دقیقی از عوامل تأثیرگذار بر تولید داشته و بتوانیم آنها را با برنامه‌ریزی صحیح و علمی مدیریت کنیم و درنهایت کشاورزان را برای انتقال دانش به درون مزرعه و استفاده از این دانش همراه کنیم.

اجرای برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی به همراه ارائه آموزش‌های نوین کشاورزی به کشاورزان می‌تواند ضمن تأثیرگذاری مثبت در تولید محصولات با کیفیت و مرغوب سبب آشنایی آنان با روش‌های نوین در بخش کشاورزی شود.

با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی می‌توان گام‌های اساسی در راستای تولید محصولات باکیفیت‌تر برداشت و کشاورزان را با روش‌های نوین در این بخش آشنا کنیم.

رشد زیاد جمعیت و افزایش مستمر تقاضای مواد غذایی در کشور، ایجاد تحول در کشاورزی را به نحوی که بتواند کمیت، کیفیت و تنوع محصولات کشاورزی را در مدت زمانی کوتاه افزایش دهد اجتناب‌ناپذیر کرده است.

توجه ویژه به کشاورزی تأثیرگذار در برطرف شدن مشکلات احتمالی و هموار شدن راه‌های توسعه و گسترش کشاورزی به‌عنوان بستر تولیدات ملی خواهد شد.

همان‌گونه که می‌دانیم کشاورزی پایه و اساس خودکفایی اقتصادی و بستر تولیدات ملی است.
توجه ویژه به امر تولیدات کشاورزی در کنار سایر تولیدات اقتصادی دیگر مانند تولیدات صنعتی، خدماتی، تجاری و نیز تولیدات استراتژیک و... در شرایط اقتصاد مقاومتی ضروری بوده و باید به‌طور جدی در کشور صورت گیرد.

بخش کشاورزی می‌تواند ضمن پشتیبانی از دیگر حوزه‌های تولیدات داخل و نیز تهیه مواد خام و نیازهای پایه‌ای و اولیه سایر بخش‌های اقتصادی، گامی بلند را در تأمین نیازهای اساسی کشور برداشته و از این طریق راه خودکفایی اقتصادی و عدم وابستگی به خارج را هموار کند.
ایران از تنوع اقلیمی و آب و هوای مختلف برخوردار بوده و این ظرفیت بسیار مناسب، بهترین فرصت را به امر تنوع‌دهی به تولیدات کشاورزی داده و امکان تأمین بسیاری از احتیاجات مواد غذایی و مواد اولیه تولید را در داخل کشور به‌وجود آورده است.

باید بپذیریم که امروزه در اولویت قرار دادن به بحث کیفیت کالاهای تولیدی یکی از مقوله‌های مهم است.

خوب بودن کالا بهترین تبلیغ برای محصول بوده و به‌راحتی مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

اتخاذ راهکارهای مدرن و استفاده از نظرات متخصصان کشاورزی، استفاده از تکنولوژی روز و سیستم مکانیزه، خرید به‌موقع محصول از کشاورزان با قیمت مطلوب و جلب رضایت آنان، ساماندهی تشکل‌های بخش کشاورزی و دیگر موارد در این بخش بسیاری از نابسامانی‌ها، مشکلات و معضلات را برطرف تا شاهد خودکفایی و سربلندی در تولید همه محصولات کشاورزی که افتخار هر ایرانی است به ارمغان آید.

کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: