« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
وکیلی :عقیده من این است که در مخیله خاتمی نبوده که از رهبری عبور کند و امروز هم با چنگ و دندان خود را به ریسمان جمهوری اسلامی گرفته و آقایان هرچه به او لکه «جورج سوروس» می‌چسبانند، او همچنان به قانون، نظام و انقلاب پایبند است

مناظره ستار هدایت‌خواه - نماینده پیشین مجلس - و محمدعلی وکیلی - مدیرمسئول روزنامه ابتکار - در دانشگاه یاسوج و به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش آوای دنا ، هدایت‌خواه با بیان این اعتقاد که "وکیلی از چهره‌های نفوذی اصولگرا در جریان اصلاح‌طلب است"، گفت: اصولگرایان بر اساس چهار مبانی در عرصه نظر، عمل، حرکت، فعالیت کرده‌اند و اصلاح‌طلبان این اصول را قبول ندارند. برخی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در پایبندی و عمل به اصول جریان‌های خود شدت و ضعف داشتند.

هدایتخواه اضافه کرد: منش و رفتار جریان اصولگرایی بر اساس مبانی فکری امام خمینی(ره) است و بر اساس تفکر امام راحل، اسلام برای تمام مراحل زندگی انسان از گهواره تا گور تئوری و برنامه دارد. اصلاح‌طلبان با تفکر امام خمینی(ره) مخالف بودند و تلاش کردند تفکر سکولاریسم را به عنوان مبنای فکری خودشان در سطح جامعه رواج دهند.

وی با نام بردن از برخی چهره‌های اصلاح‌طلب یا نزدیک به این جریان، گفت: برخی افراد این جریان قائل به این نبودند که اسلام می‌تواند در تمام ابعاد زندگی انسان نقش داشته باشد و اظهارات و نوشته‌های آنها این موضوع را تائید می‌کند، بطوریکه یکی از آنها نوشته بود سکولاریسم فرآیندی است که باید طی شود.

در ادامه این مناظره، محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار اظهار کرد: برخی اصولگرایان دین مردم را به نفع سیاستشان مصادره و آن را نردبانی برای رسیدن به قدرتشان تبدیل کردند.

وی، ستار هدایت‌خواه را از چهره‌های شاخص فرهنگی دانست و افزود: آقای هدایت‌خواه همیشه در نظراتش ثابت‌قدم بوده است با وجود نقدهایی که دارم، وی شخصیت ملی و قابل احترامی دارد.

وکیلی ادامه داد: بیان مبانی نظری دردی را دوا نمی‌کند و الان بعد از گذشت ۳۵ از انقلاب شکوهمند اسلامی باید کارنامه‌ها را بالا بگیریم و آن را محک بزنیم؛ چراکه دیگر فایده‌ای ندارد مثل دهه شصت بر اصول و نظریه‌ها پافشاری کنیم. اصولگرایان در حرف و عملشان پارادوکس کامل وجود دارد. کارنامه اصولگرایی که بخشی اصلی حاکمیت را در اختیار داشته‌اند، موفق نبوده است و عدم اشتغال، تورم بالا و افسردگی و سایر آسیب‌های اجتماعی فعلی جامعه گواه این مسأله است.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: دانشگاه با نشاط و شاداب یکی از مدل‌های کارآمدی دین است که اگر دانشگاه را دست سرهنگ‌ها می‌گرفتند و دیوارهای آهنی ایجاد شده بین دانشگاه شکسته می‌شد و امکان تضارب و گفت‌وگو را فراهم می‌کردند، حتماً انرژی جوانان دانشجو تخلیه می‌شد و دوستان به حرکت همراه با خشونت دست نمی‌زدند.

وی اضافه کرد: اصلاح‌طلبی بدون اصول و مبنا، معنایی ندارد. نمی‌توانیم زیر تابلویی قرار بگیریم که با واقعیت‌ها فاصله دارد و ادعاهای خود را بیان کنیم؛ چراکه اصلاح‌طلبی گوهر معنوی پیامبران است و مسلمان خواه ناخواه با اصلاح‌طلبی قرابت و همخوانی دارد. مرگ مغزی برای اصلاحات مهندسی می‌شد ولی این جریان به هر نحوی به حیات خود ادامه خواهد داد. اکنون می‌بینیم که تفکر سرهنگی در این دانشگاه وجود ندارد و امور به دست عقلا سپرده شده است.

وکیلی افزود: گفتمان اصلاح‌طلبی از ابتدا اسلام سیاسی بوده و همه آنچه که امروز به نام اصلاح‌طلبی و اصولگرایی وجود دارد، منشأ آن از همین جریان اصلاح‌طلب بوده است که بعدها اصولگرایان هرچه را که اصلاح‌طلبان به وجود آوردند به نام خود مصادره کردند. اصولگرایان دین را به نام خودشان مهر زدند و پای عملکرد آن هم ننشسته‌اند که نمره عملکرد آنها افکار عمومی است و اصلاح‌طلبی شعار انبیا و از مبانی قرآن است ولی نباید در لوای اصلاح‌طلبی فساد شود.

در ادامه، هدایتخواه در پاسخ به وکیلی اظهار کرد: مناظره‌ها همیشه پرشور و بانشاط بوده است. باب مناظره کردن از دولت قبل باز شد و امروز ترس ما این است که مناظرات در دوره شما محدود شود. پنج دولت تاکنون تجربه کرده‌ایم که ۲۴ سال از دولت‌های گذشته، دولت آقای میرحسین موسوی، دولت هاشمی رفسنجانی و دولت خاتمی در دستان اصلاح‌طلبان بوده است و اگر بخواهیم عملکردی را بررسی کنیم، باید این ۲۴ سال را مورد بررسی قرار دهیم. مملکت ۲۴ سال در دست شما بود و آقایان خاتمی و هاشمی و میرحسین هم که از شما بودند و چگونه است که از حاکم بودن جریان اصولگرایی در همه دوران‌های پس از انقلاب می‌گویید؟

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس هفتم و هشتم ادامه داد: اگر مشکلی در کشور وجود داشته و اگر قرار است به دلیل اهمال پروانه کسی لغو شود، این اصلاح‌طلبان هستند که لازم است پروانه آنها لغو شود. درست بود که اصلاح‌طلبی شعار همه انبیا بوده است، اما قرآن هم می‌گوید کسی حق ندارد در لوای اصلاح‌طلبی فساد کند.

هدایتخواه، اتفاقات 88 را در راستای براندازی کشور دانست و اظهار کرد: دم از امام و انقلاب زدن با اندیشه براندازی سازگار نیست، چراکه امام (ره) معتقد بودند باید دنبال صدور انقلاب باشیم؛ در حالی که این عده نه تنها به صدور انقلاب اعتقاد نداشتند بلکه به براندازی آن می‌اندیشیدند. اصلاح طلبان برعکس نظر امام(ره) عمل کردند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانست، مدعی شد: آقای خاتمی با جورج سورس طرح براندازی نرم می‌کشد و در واشنگتن می‌گفت من هرگز نمی‌گویم شیطان بزرگ و از وجود دو کشور فلسطین و اسرائیل هم حمایت می‌کند و اما امام راحل می‌گوید که اسرائیل نباید باشد.

به گزارش ایسنا، وکیلی خطاب به هدایتخواه اظهار کرد: تهمت‌ها و سخنان نامهربانانه‌ای را به آقای خاتمی، این مرد نجیب، روا داشتید که در هیچ دادگاهی اثبات نشده است. شما آقای احمدی‌نژاد را چنان هندوانه زیر بغلش گذاشتید که در سازمان ملل هاله نور باورش شد. نزدیکان احمدی‌نژاد یعنی همان دوستان آقای هدایت‌خواه روزگاری به احمدی‌نژاد اوصافی را لقب می‌دادند که فقط زیبنده معصومان بود. اجازه نداریم با فهم خود عده‌ای را حق و عده دیگر را باطل بدانیم.

وی تاکید کرد: بانی اصل مترقی ولایت‌فقیه، چپ خط امامی بود و جریان اصولگرایی فعلی در آن روزها مخالفان آن بودند ما هم با صدور انقلاب مخالفتی نداریم، ولی با کدام کارآمدی؟ با کارنامه سیاه بیکاری، تورم، فقر و طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان این کار را به خوبی انجام داد.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه "در دوم خرداد ۷۶ از طرفداران خاتمی بودم"، اظهار کرد: عقیده من این است که در مخیله خاتمی نبوده که از رهبری عبور کند و امروز هم با چنگ و دندان خود را به ریسمان جمهوری اسلامی گرفته و آقایان هرچه به او لکه «جورج سوروس» می‌چسبانند، او همچنان به قانون، نظام و انقلاب پایبند است.

در ادامه، ستار هدایتخواه، وکیلی را نزدیک‌تر از خود به احمدی‌نژاد دانست و یادآور شد: آقای مصباح و جریان اصولگرایی از ویژگی‌هایش این است که تا زمانی که افراد در مسیر اصولگرایی حرکت می‌کنند، او را مورد حمایت قرار می‌دهند و آقای احمدی‌نژاد تا زمانی که از مسیر اصولگرایی عدول نکرد مورد حمایت آقای مصباح بود.

وکیلی در پاسخ به این سخن هدایتخواه افزود: روحیات احمدی‌نژاد را همه شما می‌دانید، ایشان لوحی به عنوان بهترین نقدکننده به این حقیر دادند و من هیچ ارتباط نزدیکی با احمدی‌نژاد نداشتم.

 

 

منبع/ایسنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: