« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
در گفتگو با «حسن تشکری» از مربیان با دانش بدن سازی استان گلستان مطرح شد:
باشگاه‌ها پر از دستگاه‌های مختلف برای وزنه زدن است اما در ابتدا این دستگاه‌ها به شما برای ساختن یک ساختار بدنی منسجم کمک نخواهد کرد. ابتدا از دمبل و وزنه‌های عادی شروع کنید.
پایگاه خبری آوای رودکوف     avayerodkof.ir
وحید حاج سعیدی:ورزش بدن سازی یکی از ورزش های پایه و علمی در بین رشته های مختلف ورزشی محسوب می شود. رسیدن به اندامی مطلوب و دارای جلوه، سلامت تن و روان، افزایش قدرت عضلات و تنظیم سوخت و ساز بدن در این ورزش آن را به یکی از ورزش های محبوب جوانان و حتی میان سالان بدل کرده است.

امکان انجام ورزش بدن سازی در تمام فصول سال، وجود رابطه بین سایر ورزش ها و  بدن سازی، تعدد باشگاه ها، وجود دستگاه های مدرن و پیشرفته ، آسانی در انجام حرکات، امکان پرداختن به این ورزش در سنین مختلف، مطرح نبودن جنسیت و ... از مزایای این ورزش می باشند که حتی می توان آن را در کنار دو و میدانی و ژیمناستیک، از ورزش های پایه برای بسیاری رشته های ورزشی دیگر قلمداد کرد. به منظور آشنایی بیشتر با ویژگی های این رشته گفتگوی کوتاهی با «حسن تشکری» از مربیان با دانش استان گلستان و دارای مدرک درجه 2 بین المللی بدن سازی انجام داده ایم. نائب قهرمانی در مسابقات پرس سینه کشور تهران در سال 83، کسب رتبه در مسابقات قهرمانی کشور در رشته پاور لیفتینگ در اصفهان و چندین دوره قهرمانی در مسابقات استانی و کسب چند دوره قهرمانی به عنوان مربی باشگاه تختی شهرستان علی آباد کتول بخشی از سوابق ورزشی و مربیگری ایشان است. 

چرا باید بدن سازی کنیم؟

در پاسخ به این سوال اول باید پرسید چرا ورزش می کنیم؟ بدون شک کسانی که ورزش می کنند، بیش از دیگران از اثرات ورزش آگاهی دارند و ذکر مزایای ورزش در این گفتگو نمی گنجد. تقویت قوای جسمی، کاهش استرس، افزایش اشتها، افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، افزایش اعتماد به نفس و ... بخش از دلایل ضرورت ورزش در جامعه صنعتی و ماشینی امروز است. اما ورزش بدن سازی نوعی تنظیم رابطه عضلات با فعالیت های ورزشی می باشد. در حقیقت بدن سازی به تقویت عضلاتی می پردازد که در حالت عادی و با ورزش های معمولی ممکن است تقویت نشوند. ورزش بدن سازی نوعی ورزش بی هوازی است. وقتی شما با شدت بالا تمرین می‌کنید، آستانه بی هوازی شما افزایش می‌یابد که به معنی توانایی ورزش طولانی تر با شدت بالا و سوزاندن کالری بیشتر است، فوائدی که با تمرین طولانی و شدت کم به دست نمی‌آید.

چگونه در بدن سازی به تناسب اندام برسیم؟

 اگر به تازگی پرورش اندام را آغاز کرده‌اید و می‌خواهید تناسب اندام بهتری داشته باشید باید نکات خاصی را در نظر بگیرید. نباید انتظار داشته باشید که یک‌شبه تغییر زیادی مشاهده کنید. حجم عضلات به تدریج افزایش می‌یابد. باید صبور باشید و در انجام ورزش و داشتن تغذیه مناسب پشتکار داشته باشید. متاسفانه برخی افراد به منظور رسیدن به اندامی عضلانی از مسیری غیر ورزشی و با مصرف قرص و دارو به این تناسب دست پیدا می کنند که اثرات آن بعد ها روی کیله و کبد ظاهر می شود که حتی ممکن است آسیب های جدی به بدن وارد کند.

چه نکاتی را برای شروع توصیه می کنید؟

1)  با وزنه‌های عادی شروع کنید.

 باشگاه‌ها پر از دستگاه‌های مختلف برای وزنه زدن است اما در ابتدا این دستگاه‌ها به شما برای ساختن یک ساختار بدنی منسجم کمک نخواهد کرد. ابتدا از دمبل و وزنه‌های عادی شروع کنید.

2)  برنامه داشته باشید

نمی‌توانید تنها به باشگاه بروید و هر حرکتی دوست دارید انجام دهید. باید یک برنامه خاص داشته باشید و آن را دنبال کنید. از یک مربی بدنسازی یا یک ورزشکار حرفه‌ای بخواهید تا به شما برنامه‌ای بدهد که شخص شما نیاز دارید. تعداد حرکات در این برنامه باید مشخص باشد. هنگامی که به باشگاه می‌روید باید دقیقا بدانید که می‌خواهید چه کار کنید.

3)  پروتئین مصرف کنید

پروتئین برای پرورش عضلات لازم است. پروتئین در مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، لبنیات، سبزیجات و آجیل وجود دارد. بیشتر متخصصان ورزشی توصیه می‌کنند که هر روز به ازای هر کیلو از وزن بدن 2 گرم پروتئین مصرف کنید.

4)  میزان کالری دریافتی را افزایش دهید
برای پرورش عضلات باید بیشتر از آنچه که می‌سوزانید کالری مصرف کنید.

5)  وعده‌هایی غذایی را افزایش دهید
به جای خوردن 3 وعده غذایی در روز، 4 تا 5 وعده غذایی با حجم کمتر داشته باشید.

6)  از خوردن غذای ناسالم پرهیز کنید
درست است که می‌خواهید وزن خود را افزایش دهید اما این وزن اضافه باید با افزایش حجم عضلات ایجاد شود نه چربی. غذاهای باکیفیت که حاوی پروتئین و کربوهیدرات باشند، مصرف کنید. از خوردن غذاهای چرب، ناسالم و با قند زیاد پرهیز کنید. تنها زمانی که می‌توانید از کربوهیدرات که سریع هضم می‌شود استفاده کنید بلافاصله بعد از ورزش است. این نوع کربوهیدرات در قند و آرد سفید وجود دارد.

7)  میوه و سبزیجات مصرف کنید
در کنار پروتئین، کربوهیدرات و چربی نیاز به مصرف ویتامین و مواد معدنی دارید.

8) رفتار حرفه ای داشته باشید
سعی کنید زندگی سالمی داشته باشید. از استعال سیگار و قلیان پرهیز کنید. محیط باشگاه را محیط مقدسی فرض کنید و انجام شوخی یا رفتار دور از شان ورزشکاران پرهیز کنید.

آیا بدنسازی در سنین پائین موجب کوتاهی قد می شود؟

خیر.  این تصوری است که از سالهای گذشته در اذهان مردم به جا مانده در صورتیکه کار با وزنه موجب تحریک بدن به ترشح هورمون رشد و تراکم استخوانها میشود حتی به اثبات رسیده که در سنین نزدیک به بلوغ کار با وزنه برای پسران موجب ضخامت استخوانها می شود .

سخن پایانی

ورزش بدن سازی یکی از ورزش هایی است که افراد با اهداف مختلف به انجام این ورزش می پردازند. ذکر این نکته ضروری است که هر کس با هر نیت وارد این ورزش می شود باید این نکته را به خاطر داشته باشد، صبر و حوصله، تمرین و تکرار و داشتن انگیزه اولین اصل در این ورزش است. تغذیه مناسب نیز در این ورزش به اندازه تمرین مهم است. به عبارتی بدن سازی صد در صد تمرین و صد درصد تغذیه است!

گفتگو از وحید حاج سعیدی



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: