« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
صبح امروز و با برگزاري آيين افتتاحيه:
با برگزاري آيين افتتاحيه، دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران و دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشتی صبح امروز در تالار شيخ بهايي دانشگاه صنعتي اصفهان آغاز به كار كرد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛  در اين مراسم كه با حضور مدیران ارشد اجرایی، متخصصان، استادان و دانشجویان، کارشناسان و محققان برگزار شد،  رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان با تأكيد بر اهميت موضوع اساسي آب در كشور، گفت: خوشبختانه امروزه نقش علم، دانش و فناوری در عرصه‌های مختلف برنامه‌ریزی و رشد و توسعه کشور مورد تأکید و تأیید اسناد بالادستی کشور قرار گرفته است.

گام های بلند دانشگاه صنعتی اصفهان در حل معضلات اساسی کشور

دكتر سيد محمود مدرس هاشمي افزود: در این شرایط نقش دانشگاه‌ها، به عنوان پرچم‌داران اصلی علم و فناوری نقشي ویژه است و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز خوشبختانه در طول 40 سال فعالیت خود، توانسته است جایگاه بسیار شایسته‌ای را در کشور کسب کند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین دستاوردي كه این دانشگاه در عرصه آموزش به جامعه عرضه داشته است، حدود 50 هزار فارغ‌التحصیل ممتاز است كه در عرصه‌های مختلف افتخارآفرین هستند.

مدرس هاشمی با بیان این که در زمینه پیشبرد مرزهای علم و دانش، مقالات متعدد و دستاوردهای مکتوب بسیاری به جامعه علمی دنیا عرضه شده است، تصریح کرد: در سال 2017 ميلادي بالغ بر یک هزار و 500 مقاله ISI توسط استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در بهترین و باکیفیت‌ترین مجلات بین‌المللی به چاپ رسیده است.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: این دانشگاه خوشبختانه علاوه بر پیشبرد مرزهای دانش، از بدو تأسیس نیز توجه ویژه اي در ارتباط با صنعت و دغدغه و مسئولیت برای حل مشکلات صنعت را داشته است.

مدرس هاشمی اصافه کرد: تا امروز بیش از 9 هزار و 400 طرح صنعتی در زمینه‌های مختلف علمی، با صنایع کشور اجرا شده است كه بعضی از آن ها طرح‌های کلان کشور محسوب می‌شوند و بعضي نيز منجر به حل چالش‌ها و مشکلات اساسی در صنایع کشور شده است.

وی با بیان این که همه این دستاوردهای مهم باعث شده دانشگاه صنعتی اصفهان در حال حاضر از دانشگاه‌های برترکشور محسوب و در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی نیز از وضعیت بسیار خوبی برخوردار باشد، افزود: تمامی این افتخارات مسئولیت آفرین نیز هستند.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: در همین راستا در سه سال گذشته طرحی با عنوان طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری بسیاری از کارشناسان تهیه، مصوب و در سال گذشته رونمایی شد که چشم انداز این دانشگاه در افق 1404 را نشان می‌دهد.

وی مرجعیت علمی و فناوری در آسيا، سرآمد در تربیت دانش‌آموختگاني توانمند در تراز جهانی، اخلاق‌مدار و نقش‌آفرینان در توسعه کشور، تأثیرگذارترین دانشگاه کشور در منطقه پیرامونی و یکی از سه دانشگاه برتر برای تحقق جامعه دانایی‌محور را از جمله مهم ترین محورهای چشم انداز طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان در افق 1404 عنوان کرد.

مدرس هاشمی با تأکید بر این که برای رسیدن به این افق باید قدم‌های بلندتری را برداریم، افزود: یکی از این گام‌های بلند که خوشبختانه آغاز شده است، این است که دانشگاه باید فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در راستای مشکلات جامعه و کشور، هدفمند نماید.

وی موضوع آب را از مهم ترین مشکلات و معضلات کنونی کشور و چالش سال های آتی دانست و بیان کرد: به همین دلیل نيز دانشگاه صنعتی اصفهان از چند سال گذشته، برنامه‌ریزی در جهت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه آب را آغاز کرده است.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: خوشبختانه در حوزه آموزشی در دو دانشکده کشاورزی و عمران، رشته‌های مرتبط با آب داریم و در چند دانشکده، پژوهش‌های متعددی در رابطه با آب انجام می‌شود.

مدرس هاشمی با اشاره به تأسیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری سازمان آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب استان و روستايي و سازمان محیط زیست، برگزاری چهار رویداد مهم در حوزه آب و فاضلاب طی دو سال گذشته را از دستاوردهای پژوهشی کارشناسان و متخصصان این دانشگاه عنوان کرد.

 بررسی چالش‌های مرتبط با حوزه صنعت آب و فاضلاب در كشور/ برگزاری سه کارگاه تخصصی درخصوص معضلات کشور و استان اصفهان

دبیر دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران و دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشتی نیز در این مراسم گفت: ویژگی ها و شاخص هایی این کنگره و همایش ملی را نسبت به سایر کنگره‌ها متمایز می‌کند كه حضور چشمگیر و فعال سازمان‌های اجرایی و مسئولین ذی‌ربط در حوزه صنعت آب و فاضلاب و اختصاص زمان اصلی کنگره به بحث پیرامون چالش‌هاي صنعت آب و فاضلاب و ارائه راهکارهای عملی برای برطرف نمودن این چالش‌ها از جمله آن ها است.

دکتر منوچهر حیدرپور افزود: هدف از برگزاری این کنگره و همایش ملی ایجاد فضایی برای ارائه آخرین دستاوردهاي تحقیقاتی استادان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نیزارائه تجربیات کارشناسان و مدیران صنعت آب و فاضلاب و شکل‌گیری تبادلات آراء و نظرات میان دانشگاهیان، محققان، مدیران وکارشناسان صنعت آب و فاضلاب است.

وی با اشاره به برگزاری سه نشست تخصصی با موضوع مشکلات و دغدغه‌های روز استان اصفهان با عناوین مدیریت تعارضات در حوزه آب، مدیریت مصرف و تقاضا و سازگاری با كم آبي و دستاوردها و چالش‌های استفاده از آب هاي نامتعارف، تصریح کرد: ارتقای سطح علمی کارشناسان صنعت آب و فاضلاب، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شرکت‌کنندگان علاقه‌مند از دیگر هدف های برگزاری این رویداد به شمار می رود.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان، برگزاری 18 کارگاه آموزشی با حضور استادان برجسته کشور، برگزاری کلینیک صنعت به منظور طرح سؤالات و ابهامات علمی، مسابقه پایان‌نامه برتر در حوزه آب و فاضلاب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و تقدیر از پیش‌کسوتان دانشگاه و صنعت آب و فاضلاب و برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان، مبتکرین و نوآوران صنعت است آب و فاضلاب را از جمله بخش های جانبی این کنگره بیان کرد.

حیدرپور با اشاره به تشکیل هشت کمیته اجرایی متشکل از 50 دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دكترا برای جوانب مختلف و امور اجرایی این کنگره، تصریح کرد: تعداد 310 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد كه پس از داوری مقالات توسط 77 داور متخصص، 227 مقاله پذیرفته و از این تعداد، 95 مقاله به صورت شفاهی و 132 مقاله به صورت پوستر انتخاب شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری موفق این کنگره بتواند در رفع چالش‌های مرتبط با حوزه صنعت آب و فاضلاب در كشور و به ویژه در منطقه مرکزي و استان اصفهان تأثیرگذار باشد.

مصرف 66 درصد آب توسط 43 درصد مشترکین/ رتبه بالای اصفهانی ها درصرفه جویی در مصرف آب

مدیر مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو نيز در اين مراسم به ارايه سخنراني با موضوع "چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت مصرف آب در حوزه آب شرب و بهداشت شهری با تمرکز برکاهنده هاي مصرف" پرداخت.

فاضلی با بيان اين كه برای مدیریت مصرف، مجموعه اي از مشکلات پیش روی ماست، گفت: از جمله اين مشکلات، سطح پایین سواد آبی شهرنشینان ایرانی است که در اقشار مختلف جامعه و حتی سطوح مختلف مدیریتی و سیاست گذاری بروز پیدا می کند و از بزرگترین موانع اقدامات مدیریت مصرف است.

وی با اشاره به اين كه اجرای موفق مجموعه اقدامات مکمل در حوزه مدیریت مصرف آب شهری نیازمند محیط مساعد برای سیاست گذاری و اقدامات اجرایی است، افزود: بررسی تجربیات اخیر بخش آب و فاضلاب در پیاده سازی این اقدامات بعضاً نشان دهنده فراهم نبودن پیش نیازها است؛ به شکلی که عملاً چرخه معیوبی شکل گرفته که منجر به دستیابی به اهداف در عرصه نمی شود.

وي با بيان اين كه خودگردانی شرکت های آب و فاضلاب در کنار سیاست گذاری متمرکز نظام در تنظیم تعرفه های ناکارآمد، منجر به نامساعد شدن محیط سیاست گذاری برای مدیریت مصرف آب شده است، ادامه داد: استانداردهای ناکافی در تجهیزات آب بر و آب پخش به همراه نظام ناکارآمد اعمال استانداردها و نظارت ناکافی و غیرمؤثر بر جاری و ساری شدن آن ها در سطح جوامع شهری و روستایی از دیگر موانع در مدیریت مؤثر آب شرب و بهداشت هستند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اين كه قوانین و دستورالعمل های نادرست یا ناکافی در حوزه حمایت از تولید کنندگان داخلی و موانع موجود پیش روی واردات کاهنده های مصرف آب، بخشی از چرخه معیوب حمایت از اقدامات مدیریت مصرف آب را به خود اختصاص می دهد، افزود: آخرین زنجیره این چرخه باید خدمات نصب و تعمیرات ابزار آلات کاهنده مصرف را به خانواده ها ارائه نماید که کلاً مفقود است.

مشاور وزیر نيرو با اعلام اين كه حدود 78 درصد مصرف آب شرب و بهداشت شهری کشور در بخش خانگي است، گفت: بيشترين تعداد مشترك در بخش غيرخانگي آب شرب و بهداشت نيز مربوط به بخش تجاري مي باشد.

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه افزود: در سراسر كشور 43 و نیم درصد از مشتركين، با مصرف 66 درصد از آب، بالاي الگوي مصرف از آب استفاده مي كنند، اما در استان اصفهان 92 درصد از مشتركين در حد الگوي مصرف، مصرف مي نمايند و به اين ترتيب در حالي كه اين ميانگين دركشور در حدود 56 درصد است، اصفهاني ها در حدود 36 درصد بهتر از ساير استان هاي كشور هستند.

فاضلي با بيان اين كه انگیزه های اقتصادی برای شرکت های آب و فاضلاب برای مدیریت مصرف آب وجود ندارد، هزینه های پرداختی شرکت های آبفا برای آب خام را بسیار نازل دانست و گفت: اين شركت ها، هزینه های تأمین هر متر مکعب آب مصرفی اضافی را متحمل نمی شوند.

وي به بيان تجربیات بین المللی در رابطه با ترويج كاهنده هاي مصرف پرداخت و افزود: اجرای استانداردهای حداکثر خروجی های شیر آلات در امارات متحده عربی و توزیع مجانی کاهنده ها بین 63 هزار شهروند این کشور و همچنين اهدای مجانی کاهنده ها به مشترکان خوش حساب در انگلستان و سوییس از جمله اين تجربيات است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی، به خشکسالی طولانی درکالیفرنیا و توزیع مجانی کاهنده های مصرف برای کلیه مشترکین تحت پوشش در اين منطقه اشاره كرد و ادامه داد: توزیع مجانی کاهنده ها برای کاهش تولید گاز دی اکسیدکربن برای اجرای تعهدات پیمان کیوتو در ایتالیا نيز از جمله اقدامات مؤثر قابل اشاره در اين زمينه است.

مدیر مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو به بررسي چالش ها و فرصت های اقدام در اين حوزه پرداخت و گفت: محدودیت توان تولید داخل و موانع واردات، ناکافی بودن شرکت های ارائه دهنده خدمات نصب و تعمیرات و نگهداری، بی ثباتی در اعتبارات، بی اطلاعی عموم مردم و ناکافی بودن اقدامات در حوزه های فرهنگ سازی از جمله اين چالش ها است.

فاضلی توسعه ظرفیت تولید یا واردات محصولات کاهنده و همچنين ارائه تسهیلات به سرمایه گذار خارجی برای توسعه ظرفیت تولید در کشور را از جمله فرصت های اقدام براي توسعه ظرفیت های بخش خصوصی در اين زمينه عنوان كرد و افزود: توسعه ظرفیت بخش خصوصی در ارائه خدمات ممیزی و نصب و تعمیرات تجهیزات کاهنده و توسعه ظرفیت آموزش فرآیندهای ممیزی و نصب کاهنده ها نيز در اين زمينه از اهميت خاصي برخوردار است.

ایراد سخنرانی توسط مدیرکل آب و فاضلاب استان اصفهان، رئیس هیئت مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران و دکتر فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و نیز برگزاری میزگرد با موضوع مدیریت تعارضات اجتماعی در حوزه آب، از دیگر بخش های روز نخست این رویداد علمی بود.

گفتنی است: دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران و دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشتی تا پنجشنبه 24 آبان ماه در دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه خواهد داشت.





نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: