« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۶۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
دم اسب از جمله گیاهان دارویی است که از قدیم در اروپا و چین بکار می‌رفته‌است. در فارسی به آن «دم اسبی»، «دم اسب» و «علف هفت بند» نیز می‌گویند. درکتب طب سنتی با نامهای «ذنب الخیل» و «ذنب الفرس» از آن نامبرده شده‌است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:گیاه دُم اسبی حاوی میزان بالایی سیلسیوم است و به سلامت استخوان ها کمک می کند. مصرف گیاه دُم اسبی برای افراد سالمند و افرادی که از مشکل شکستگی استخوان رنج می برند، توصیه می شود چون به تقویت استخوان ها و تثبیت کلسیم در آنها کمک می کند.

علاوه بر این گیاه دُم اسبی برای تقویت تاندون ها موثر بوده و درنتیجه باعث کاهش آسیب های ورزشی می شود. این گیاه برای پارگی لیگامنت ها و کشیدگی عضلانی مفید است و از بروز پوکی استخوان در خانم ها جلوگیری می کند.

دُم اسبی دارای مقدار زیادی سیلیس است و به همین دلیل این گیاه دارویی را بنام سیلیکا نیز می شناسند.

گیاه دُم اسبی دو نوع ساقه هوایی دارد. ساقه‌ای که به رنگ قرمز است و در اوائل بهار ظاهر می‌شود و دیگری ساقه نازک که برنگ سبز بوده و بعد از آن رشد می‌کند و مصرف طبی دارد.
دُم اسبی دربرگیرنده ترکیبات گوناگونی دیگری مانند اسید آکونیتیک، اسید پالمیتیک، نیکوتین، 3- متیل اکسی پیریدین، دی متیل سولفون، اکوئیسیتین، پالوسترین و تیامیناز است، بعلاوه در این گیاه یک ماده تلخ و مقدار کمی اکسالیک اسید، مالیک اسید، نوعی ساپونین و... وجود دارد.
در گیاه تازه 15-3 درصد و در خاکستر گیاه تا 70 درصد سیلیس یافت می شود. آزمایشات متعدد نشان می دهد که دُم اسب مقدار بسیار کمی طلا نیز دارد.

گیاه دُم اسبی حاوی اسیدپکتیک و گالیک است که از خونریزی جلوگیری می کنند. در واقع این گیاه برای قطع خونریزی بینی، خون در ادرار و خونریزی شدید ماهانه مناسب است.



جهت بندآوردن خون شیره تازه این گیاه را می‌توان استفاده كرد.جهت جلوگیری از خون دماغ شیره این گیاه را در بینی بچكانید. جهت درمان خونروی‌های داخلی اعم از ریوی یا احشایی و رحمی از دمكرده گیاه دُم اسبی روزی 3 فنجان بنوشید. جهت درمان اخلاط خونی از جوشانده دم‌اسب استفاده شود.

استنشاق بخار دم کرده گیاه دُم اسبی، گرفتگی مجرای تنفسی را باز می کند. برای رفع سرفه های خشک، برونشیت، گرفتگی مجرای تنفسی و تب مربوط به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، روزی ۲ لیوان دم کرده این گیاه را میل نمود.

اگر از مشکلات پوستی مانند اگزما، درماتیت و یا هر مشکل دیگری رنج می برید می توانید به گیاه دُم اسبی اعتماد کنید. این گیاه برای درمان زخم های سطحی و همچنین بهبود سریع جای زخم فوق العاده است.

سیلیکای موجود در دُم اسب، باعث تقویت و رشد مو می شود. از طریق ماساژ دادن موها با گیاه دُم اسبی می توان از ایجاد موخوره پیش گیری کرد.

گیاه دُم اسبی به پیشگیری از کچلی و بروز شوره سر کمک می کند. این گیاه باعث تقویت ناخن های شکننده شده و سرعت رشد آنها را بالا می برد. می توانید از شامپوی این گیاه استفاده نمود. برای تقویت ناخن هایتان نیز کافیست دُم کرده آن را به ناخن ها زده شود. مصرف دمنوش آن نیز برای تقویت مو و ناخن ها موثر است.

ماساژ دادن پوست دارای سلولیت با گیاه دُم اسبی، باعث کاهش این توده های چربی می شود. گیاه دُم اسبی به لاغری ناحیه ی شکم، ران ها و پهلوها کمک می کند.

گیاه دُم اسبی را نباید بیش از شش هفته مصرف نمود، زیرا باعث التهاب دستگاه گوارش می شود. ماده سمی گیاه دُم اسبی باعث عدم تعادل، اختلالات حركتی، درنهایت باعث مرگ می شود. همچنین گیاه دُم اسبی دارای مقداری سلنیوم است و مصرف زیاد آن موجب نقص مادرزادی می شود، بنابراین زنان باردار بهتر است از آن استفاده نكنند.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
Z
|
United States
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
0
0
سلام ببخصید بهترین زمان مصرف دم اسبی برای تاثیر بهترش چه زمانیه؟ ناشتا یا قبل از خواب؟ ممنونم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: