« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱
دانشگاه علوم پزشکی
مدیرگروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی ۳۸ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور و ۲۰۵ مورد در استان خبر داد و گفت: ۲۳ نهاد و سازمان در زمینه کنترل ایذر نقش دارند.
به  گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ ظفر پریسای ظهر امروز در نشست کمیته استانی بزرگداشت روز جهانی ایدز اظهار داشت: 23 نهاد و سازمان درگیر مراقبت و کنترل بیماری ایدز هستند و دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی‌تواند کنترل کند چون بیماری نیست و یک معضل اجتماعی است.

وی یکی از شایع ترین بیماری‌های واگیر در کشور و کهگیلویه و بویراحمد را بیماری‌های رفتاری دانست و افزود: یکی از مهمترین بیماری‌های رفتاری، بیماری ایدز بوده که تاکنون در کشور 38 هزار و 400 مورد و در استان نیز 205 فرد مبتلا به این بیماری شناسایی شده است.

پریسای با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری‌های رفتاری بویژه ایدز در کشور و استان بالا است، ادامه داد: از 38 هزار بیمار شناسایی شده ایدز در کشور 13 هزار نفر فوت شده و در استان نیز از 205 مورد تنها 105 مورد در قید حیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: می‌طلبد در زمینه آموزش و اطلاع رسانی و همچنین بستر سازی فرهنگی اقدامات اساسی انجام شود تا افراد مبتلا به بیماری‌های رفتاری از جمله ایدز بتوانند در جامعه زندگی کنند و دنبال درمان و مراقبت از خود باشند.

مدیرگروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این دانشگاه در تمام شهرستان‌ها در زمینه بیماری‌های رفتاری، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و حتی مرکز دی. آی .سی مردان و زنان دارد.

پریسای گفت: در تمام مراکز بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های شهری و روستایی استان امکانات اولیه برای تشخصیص به موقع بیماری‌های مشکوک به بیماری رفتاری به صورت رایگان فعال بوده که در کمتر از 10 دقیقه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر مشکلی نداریم و اقشار مختلف مردم مراجعه و تست می‌کنند، ابراز کرد: بسیاری از راه‌های انتقال بیماری ایدز از جمله ارتباط با یک فرد معتاد تزریقی، آرایشگاه‌های غیر بهداشتی و یا دندانپزشکی ناخواسته است.

مدیرگروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد دوره پنهان بیماری ایدز را 3 ماه تا 10 سال عنوان کرد و افزود: هشتم تا 14 آذرماه به عنوان هفته ایدز نامگذاری شده و 10 آذرماه نیز روز جهانی ایدز است.

پریسای بیان کرد: تمامی مراکز بهداشتی و درمانی استان آماده انجام تست برای مراجعه کننده بوده و در صورت مثبت بودن نیازی به دلهره نیست زیرا با مراجعه به دکتر و دریافت داروهای مورد نیاز با هدف جلوگیری از ضعیف شدن سیستم ایمنی امکان زندگی سالم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم از بیماری ایدز و راه‌های پیشگیری و درمان آن اطلاعی ندارند، ادامه داد: در هفته ایدز با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی درگیر از جمله بهزیستی، هلال احمر، نیروی انتظامی، اموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صدا و سیما، ائمه جمعه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه این بیماری به جد در دستور کار است.

پریسای خواستار همکاری رسانه‌ها در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه بیماری ایدز شد و افزود: انتظار می‌رود در این هفته ائمه جمعه، رسانه‌ها و صدا وسیما، طلاب و صاحبنظران در حوزه‌های مختلف در زمینه اگاهی مردم تلاش کنند زیرا هم اکنون مهمترین مشل عدم آشنایی مردم با بیماری و راه‌های پیشگیری و درمان است.

مهمترین راه‌های انتقال بیماری ایدز


متخصص عفونی عمده ترین راه انتقال بیماری ایدز را استفاده از سرنگ مشترک با معتادان تزریقی دانست و گفت: برخی راه‌ها و فراورده‌های خونی در انتقال موثر بوده ولی به نظر می رسد با تمهیدات انجام شد در مراکز انتقال خون بحث انتقال از طریق خون و فراورده‌های خونی دیگر مطرح نیست.

دکتر گردآفرین نیکبخت افزود: یکی دیگر از راه‌های انتقال از طریق روابط جنسی بوده بویژه در افرادی که رابطه جنسی در خارج از چهارچوب خانواده دارند.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از راه‌های انتقال هرگونه تماسی با خون و ترشحات فرد بیمار بوده زیرا ترشحات آلوده به پوست فرد بیمار از طریق پاشیده شدن به نقاط یا درون زخم، تاتو، سوراخ کردن گوش و کشیدن دندان با ابراز آلوده انجام می‌شود.

نیکبخت یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری ایدز را مادر به فرزند در دوران بارداری، حین زایمان و پس از زایمان در هنگام شیردهی عنوان کرد و ادامه داد:بحث کنترل زنان باردار برای پیشگیری از این بیماری مهم است.

وی تاکید کرد: برای درمان بیماری ایدز داروهای جدید ساخته شده که با دریافت درمان و مصرف به موقع فرد بیمار می‌تواند عمر طبیعی همچون سایر افراد داشته باشد.

    فرد مبتلا به بیماری ایدز حق زندگی دارد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست خواستار تعامل و هماهنگی تمامی دستگاه‌ها و نهادهای درگیر پیشگیری و کنترل بیماری ایدز در استان شد و گفت: به طور حتم در صورت اجرایی شدن وظایف تمامی دستگاه‌ها امکان کنترل و پیشگیری از این بیماری وجود دارد.

حجت‌الاسلام سید علی فتح میرمحمدی با اشاره به اینکه در زمینه آگاهی مردم از راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان بیماری ایدز مشکل داریم، افزود: بیمار ایدزی حق زندگی دارد و نباید نگاه بد به انان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های جهانی تلاش برای کاهش بیماران مبتلا به ایدز است، بیان کرد: دنیا این بیماری را پذیرفته و باید در این زمینه با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مبارزه فرهنگی کرد.

میرمحمدی تصریح کرد: در زمینه اگاهی بخشی بیماری ایدز از ظرفیت هیئت‌های مذهبی، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، صدا و سیما و نیروهای مسلح استفاده شود تا شاهد کاهش این بیماری خطرناک باشیم.

وی با تاکید بر اینکه جامعه باید یک بیمار مبتلا به ایدز را بپذیرد، خاطرنشان کرد: با پنهان کاری و عدم درمان، فرصت عمر عادی از فرد بیمار گرفته می‌شود و باید کاری کنیم که نوع برخورد با این بیماران تغییر کند.


تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین