« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶
پهپادهای ایرانی که به تکنولوژی جدید مجهز شده اند فعالانه در یمن استفاده می شوند و ایرانی ها از یمن به عنوان یک زمین تست برای نوع جدیدی از نوع پهپادهای خود استفاده می کنند که حوثی های یمن از طریق آن می توانند با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مبارزه کنند.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از منابع آگاه در سازمانهای اطلاعاتی غربی از این موضوع خبر داد. چنین اقداماتی باعث نگرانی جدی اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده می شود و این کشورها قصد دارند اقدامات مشترکی را برای جلوگیری از آزمایش و مبارزه با استفاده از پهپادهای ایران در یمن انجام دهند.

در رابطه با اینکه این اقدامات چه می تواند باشد و چه نوع فناوری های جدیدی در زمینه پهپاد ایران می تواند داشته باشد با آقای علیرضا اکبری، بنیان‌گذار موسسه پژوهش‌های راهبردی «تصمیم»، دانش‌آموخته صلح‌سازی و حفظ صلح، متخصص امنیت بین‌الملل به گفتگو نشستیم.

پهپادهایی که ایران به یمن تحویل می دهد چه ویژگی دارند و چه تکنولوژی در آنها استفاده شده است؟

من به عنوان یک ناظر بیرونی این تحولات را بررسی می کنم، این فقط یک بخش از سناریوی مشترک سعودی-اسرائیلی است که یک نوعی از پروپاگاندا و ذهن شویی و عملیات روانی در پیرامون ایران انجام می گیرد.

اولا رزمندگان یمن در مبارزات یمن نیازی به پهپاد ندارند، چونکه پهپاد در یک شبکه عملیاتی کامل است که معنا پیدا می کند. مبارزین یمن برای شناسایی مواضع متجاوزین سعودی و اماراتی و هم پیمانان او احتیاجی به پهپاد ندارند. اگر هم داشته باشند امروز پهپاد یک وسیله ای است که در سوپر مارکت های اروپایی و یا هر جای دیگری می توان آن را تهیه کرد. در حدی که یمنی ها نیاز داشته باشند برای تصویر برداری و غیره.

در مورد اینکه تکنولوژی پهپاد ایران چقدر پیشرفته است، می توان از مهندسی معکوس آرکیو-170 آمریکایی ها شناخت. هر تکنولوژی که آرکیو-170 دارد، 5 سال پیش ایرانی ها به آن دسترسی پیدا کردند و شاید هم برتر باشند چونکه توانستند آرکیو-170 را تسخیر کنند.

به نظرم داستان یمن و داستان حمایت جمهوری اسلامی ایران به وسیله پهپاد بخشی از یک سناریوی عملیاتی و روانی است.

این که عربستان سعودی و اسرائیل و هم پیمانان آنها چه می کنند این را بایستی از وقایع 5 سال اخیر بررسی کرد. عربستان سعودی پاسخ دهد که در کدام جهبه بیشتر مردم کشته می شوند و در کدام جبهه بیشتر مردم محتاج هستند، جبهه مقابل عربستان سعودی یا جبهه ای که عربستان سعودی ایجاد کرده است. ملت یمن در وضعیتی قرار گرفته است، دولت سعودی با حمایت ایالات متحده و مشخصا اسرائیل دارد در یک جنگ بی سامان و بی دلیل دارد نابود می شود. اینکه از هر موضوعی مثل حمایت موشکی یا حمایت تسلیحاتی یا حمایت تجهیزاتی مثل پهپادهای ایران بخواهند سناریو بسازند بنظرم مشکل عربستان سعودی را حل نمی کند.

آیا این کشورها با ایجاد جنگ روانی و پروپاگاندا می خواهند وارد جنگ با ایران شوند؟

الآن موازنه امنیتی در منطقه ما، خاورمیانه به نحوی است که شاید با ثبات ترین کشور به لحاظ توان دفاعی و جلوگیری از بروز جنگ کشور ایران باشد. اسرائیل که همین الان آسیب پذیر ترین کشور می باشد. حتی حماس می تواند با یک تعداد موشک دست ساز یک قائله خیلی سنگین در مناطق اشغالی بوجود بیاورد. عربستان سعودی که الان درگیر یک جنگی است که می خواهد با یک حفظ آبرو از آن بیرون بیاید و مشخص نشود که شکست خورده است. آمریکا به نظرم تنها کشوری است که به لحاظ توانایی، توان ورود به یک جنگ متوسط، محدود یا گسترده را ممکن است داشته باشد ولی به لحاظ ظرفیتی، این ظرفیت را ندارد. چون آمریکا حداقل تا تعیین تکلیف وضعیت متزلزل رئیس جمهوری آمریکا با پرونده های بزرگی که دارد بخصوص پرونده مداخله مسکو در انتخابات، آنها الان امکان ندارند وارد یک جنگ شوند.

منش آمریکا فعلا تمرکز بر هجوم نرم یا چیزی که من اسمش را گذاشتم نمد مالی کردن ایران است که آن هم یک مبارزه دو طرفه است که فعلا ایران تنفس می کند و زنده است و دارد اهدافش را پیش می برد. بنابراین ظرفیت نظامی در منطقه در شرایط فعلی که بخواهد وارد جنگ با ایران بشود وجود ندارد.

بوریس دلگوف،  محقق ارشد در مرکز مطالعات عربی و اسلامی موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، دکترای تاریخ  معتقد است که چنین اخباری فقط نوعی تلاش برای فشار بر ایران است:

اول از همه باید بگویم که نگرانی عربستان سعودی، ایالات متحده و متحدشان اسرائیل، پوشش دیگری برای افزایش فشار بر ایران است. این کاملا واضح است، پهپادهای ایرانی بر اساس پهپادهای آمریکایی که به تسخیر ایران درآمده است ساخته شده و نمی توان آنها را با پهپادهای پیشرفته تر ایالات متحده و اسرائیل مقایسه کرد که آنها را به عربستان سعودی تحویل می دهد. واقعیت این است که ایران چنین دستگاه هایی را دارد، ولی این چیزی نیست که نگرانی و یا تهدیدی ایجاد کند. این یک سلاح جدید است که بسیاری از کشورها دارند، از جمله کسانی که نگرانی ها را ابراز می کنند. بنابراین، این بیانیه یک تبلیغاتی و پروپاگاندای رسانه ای برای افزایش فشار بر ایران است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: