« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
اقدام ارتش سوریه همزمان با تهدیدهای ترکیه؛
پایگاه خبری آوای رودکوف:تحلیلگران اعتقاد دارند حضور ارتش سوریه در شهر کردنشین منبج، گام بلند دولت «بشار اسد» در تحکیم حاکمیت دمشق و یکپارچگی این کشور است که شرایط را برای اقدام بعدی آنکارا سخت می کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، سوریه در سال های گذشته عرصه تحولات اخیر نظامی و میدانی گسترده ای بود اما در دو هفته اخیر روند اوضاع در بخش های کردنشین در شمال این کشور سیاسی تر از گذشته و حتی بسیار پرهیاهو تر شد. نخست بحث خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه با واکنش های گسترده بین المللی همراه شد. یکی از تحلیل ها پایان حمایت های واشنگتن از کردهای سوریه و سپردن اختیار این منطقه به دولت ترکیه بود.
ارتش سوریه دو روز قبل به درخواست مقام های کرد به ویژه یگان‌ های مدافع خلق (YPG)، پس از چند سال وارد شهر منبج شد. یگان های مدافع خلق بخشی از ارتش دموکراتیک سوریه موسوم به «SDF» هستند که ترکیه با آن ها مخالف است.
یکی از اصلی ترین اهداف این تحرک راهبردی در سوریه که با استقبال روسیه نیز روبرو شد، تامین امنیت این منطقه کردنشین در مقابل حملات ارتش ترکیه است؛ حملاتی که آنکارا از چند هفته قبل آغاز آن را در آینده ای نزدیک وعده می دهد. اندکی پس از درخواست یگان های کرد، ارتش سوریه به آن پاسخ مثبت داد و اعلام کرد امنیت کامل شهر و شهروندان را تضمین می کند.
به نظر کارشناسان در اثر این تحولات، دولت بشار اسد توانست گام بزرگی را در این منطقه بردارد. در این راستا ارتش سوریه به صورت مسالمت آمیز کنترل یکی از شهرهای مهم منطقه را که در دست کردها بود، در اختیار گرفت.
اگرچه شرایط سیاسی و میدانی در سوریه این تحولات را رقم زد اما سپردن امنیت شمال سوریه به دولت مرکزی، همان رویکردی بود که ماه ها قبل برخی تحلیلگران به عنوان راه حل اصلی در مقابل تهاجم نظامی احتمالی آنکارا به کردها توصیه می کردند.

** نقش آفرینی بیشتر مسکو در سوریه

در چند روز اخیر پس از آنکه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه مطرح شد نیروهای شبه نظامی نزدیک به ترکیه اطراف شهر ساجور و منبج جمع شده و خود را برای حمله آماده کرده اند. با این وجود سفرهای اخیر برخی مقام های کرد به مسکو و نقش آفرینی روسیه در مسائل سوریه نقش پررنگی در متقاعد شدن کردها برای همکاری با دولت مرکزی داشته است.

گروه های کرد سوریه به ویژه نیروهای دموکراتیک سوریه در چند سال اخیر مهمترین متحد آمریکا در سوریه بوده اند اما ترکیه آن ها را تهدیدی برای حاکمیت خود می‌داند و برای مقابله و تضعیف آن ها برنامه ریزی می کند.

در چند هفته اخیر موضوع حمله ترکیه به گروه های کرد داغ شده بود اما رئیس جمهوری ترکیه به علت تصمیم کاخ سفید آن را به تعویق انداخت. روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت ارتش سوریه برای مقابله با تهدیدهای ترکیه وارد شهر کردنشین منبج شد و پرچم دولت مرکزی را در این شهر برافراشت. ارتش سوریه در یک بیانیه دلیل خود را از این اقدام درخواست ساکنان شهر و برقراری دوباره حاکمیت دمشق بر کل سرزمین سوریه عنوان کرده است.

درحالی که گمانه زنی ها از تنش میان سوریه و ترکیه بر سر شهر منبج و مناطق کردنشین شمال سوریه خبر می دهند اما به نوشته این روزنامه آمریکایی، اردوغان اقدام دولت و ارتش اسد را عملیات روانی در مقابل تحرکات نظامی ترکیه ارزیابی کرد. واشنگتن پست با اشاره به تعلیق حمله ترکیه به کردها پس از اعلام تصمیم ناگهانی ترامپ مبنی بر خروج از سوریه مدعی شد این تحولات در حالی صورت می گیرد که نیروهای آمریکایی هنوز در شهر منبج حضور دارند.

«الهام احمد» یکی از مقام های ارشد کرد سوریه نیز به «اسوشیتدپرس» اعلام کرد که نیروهای ایالات متحده منبج را ترک نکرده اند . وی تایید کرد که توافق کردها با دولت مرکزی از پیامدهای تلاش دیپلماتیک مسکو و دمشق بود که در نهایت دولت مرکزی هم می تواند کنترل کل کشور را در اختیار بگیرد. کاخ کرملین از این اقدام کردها و ارتش سوریه استقبال کرد و آن را گامی مثبت در ثبات اوضاع دانست.

** گام مهم دولت بشار اسد

به نظر می رسد پس از قطعی شدن خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، شرایط برای کردهایی که مهمترین متحد کاخ سفید در جنگ با داعش در سوریه به شمار می رفتند مبهم تر از قبل می شود. اکنون دعوت از ارتش سوریه برای در اختیار گرفتن کنترل شهر منبج در واقع اقدامی مهمی و راهبردی از سوی آن ها به شمار می رود که می تواند ضمن گرفتن بهانه از ترکیه و جلوگیری کردن از حمله نظامی ارتش این کشور، مسیر برای مذاکره میان گروه های کرد و دمشق را هموار سازد. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت کردهای سوریه احساس می کنند ایالات متحده با خروج از این کشور به آن ها خیانت کرده است به همین دلیل از دولت اسد خواسته اند تا وظیفه محافظت از آن ها در مقابل ترکیه را برعهده بگیرد.
به نوشته این روزنامه کردها حدود یک چهارم خاک سوریه را در اختیار خود دارند و این در خواست آن ها از دمشق باعث شگفتی مقام های آمریکایی هم شده است زیرا می تواند موجب بازپس گیری مناطق کردنشین در نزدکی مرزهای ترکیه به وسیله دولت اسد شود. درضمن این تحول گامی بزرگ برای دستیابی دمشق به هدف اصلی خود که کنترل همه قلمروی سوریه است محسوب می شود.

**احتمال تشدید تنش ها در شمال سوریه

گفته می شود ترکیه در هماهنگی با ایالات متحده برای پر کردن خلا قدرت در شمال سوریه وارد عمل شده اما به نظر می رسد شرایط در این منطقه حساس تر از قبل است. به نوشته واشنگتن پست، آنکارا پیشتر در شهر افرین با استفاده از شبه نظامیان نزدیک به خود توانست یگان های خلق کرد را متوقف کند و این منطقه را در اختیار بگیرد. تحلیلگران اما بر این باورند که اکنون ترکیه از چنین توانی برای ایجاد ثبات در شرق رودخانه فرات برخوردار نیست و اگر به درگیری ها در منطقه دامن بزند ممکن است با دولت مرکزی سوریه یا نیروهای نزدیک به ایران رو در رو شود.

از طرف دیگر تارنمای خبرگزاری «الجزیره» هم در گزارشی عنوان داشت که شرایط حکایت از آن دارد که هنوز میان آمریکا و ترکیه هماهنگی کاملی برقرار نشده است. ایالات متحده اعلام کرد که به گروه های نظامی کرد اجازه داده است تا زمانی که جنگ با داعش به طور کامل پایان نیافته است، سلاح های خود را که در اختیار داشته باشند.

بر اساس این گزارش، تصمیم نیروهای نظامی آمریکا موجب نارضایتی ترکیه هم شده است زیرا در این شرایط موشک های ضدتانک، برخی خودروهای زرهی و تسلیحات جنگی اصلی در اختیار کردها باقی می ماند. در چارچوب این تحلیل، اگرچه از نظر آنکارا، این کار موضوع خروج آمریکا از منطقه و سپردن امور به ترکیه را سخت می کند اما از سوی دیگر کاخ سفید با این اقدام به کردها نشان می دهد که هنوز آن ها را کنار نگذاشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: