« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
تاج خروس یک گیاه برگدار است که برگ آن حاوی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است.
پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir
امیرمسعود طایفه سلطانخانی:تاج خروس یک گیاه برگدار است که برگ آن حاوی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است. این برگ‌ها همچنین غنی‌ترین منبع پروتئین گیاهی هستند و ثابت شده‌است که این پروتئین میزان انسولین را کاهش می‌دهد و حتی سبب آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شود که جلوی گرسنگی را می‌گیرند و مانع از زیاده‌روی در خوردن می‌شوند.

تاج خروس حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری است که به ارتقای عملکرد مناسب بدن انسان کمک می‌کنند. گل آمارانت (تاج خروس) حاوی پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین K، ریبوفلاوین، ویتامین‌های A، B۶ و C است. آمارانت همچنین غنی از مواد معدنی مانند فولات، آهن و منیزیم است.

گل آمارانت (تاج خروس) یکی از غنی‌ترین منابع غذایی گیاهی است به این ترتیب که بسیار موثرتر از سایر پروتئین‌های حیوانی مانند پروتئین‌های موجود در شیر و پنیر است. آمارانت به میزان فراوانی پروتئین، منگنز، کلسیم و فیبر دارد و حتی بیش‌تر از غلات فیتونوترینت (مواد مغذی گیاهی) دارد.

گیاه تاج خروس که بومی جنوب آمریکا و مکزیک است غنی از آهن و پروتئین است و کلسیم آن نیز 3 برابر بیشتر از شیر است. این گیاه عضو خانواده گیاهان گل دار تاج خروسیان است که شامل چغندر، اسفناج و کینوا می شود. وجه مشخصه این خانواده سرعت بالای رشد و طبیعت رقابتی آن ها است.

یک فنجان گیاه تاج خروس پخته شده 5 گرم فیبر غذایی دارد یا 21 درصد نیاز روزانه ما را تأمین می کند. بخش اعظم این فیبر غیر قابل حل هستند که سالم و دست نخورده از روده ها عبور کرده و تأثیری ضد یبوستی دارد. همچنین حاوی فیبر حلال نیز می باشد که علاوه بر جذب آب و کاهش هضم از مزایای کاهش کلسترول نیز برخوردار است. بنابراین منبع مناسبی برای رژیم غذایی کاهش وزن است.

یک فنجان گیاه تاج خروس پخته شده 29 درصد آهن، 40 درصد منیزیم، 36 درصد فسفر و 105 درصد منیزیم بدن را تأمین می کند، همچنین حاوی مقدار بسیاری کلسیم، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم است. در عوض فاقد بخش اعظم ویتامین ها به استثنای ویتامین B6 و فولیک اسید است.


آمارانت دارای فیبر و پروتئین بیش‌تری در مقایسه با دیگر غلات کامل است. فیبر فراوانی که این ماده‌ خوراکی دارد به بهبود حرکات روده و در نتیجه فرآیند هضم کمک می‌کند. زبرینه (سبوس) فراوان موجود در آن باعث می‌شود که غذای ایده‌آلی برای افراد مبتلا به یبوست باشد، علاوه بر این، تجزیه‌ آن برای بچه‌های کوچک و افراد مسن آسان‌تر است.

تاج خروس یکی از بهترین گزینه‌های غذایی برای افرادی است که قند خون و کلسترول بالا دارند. ثابت شده‌است که این ماده‌ی خوراکی توانایی کاهش کلسترول را دارد. آمارانت فیبر زیادی دارد و این ویژگی باعث کاهش سطح LDL (کلسترول بد) در خون می‌شود و سبب تحریک فرآیند کاهش وزن می‌شود. آمارانت‌ حاوی توکوترینول (نوعی ویتامین E است که یک درمان موثر برای کاهش کلسترول محسوب می‌شود.

آمارانت یک منبع غنی از مواد مغذی ضروری و یکی از غنی‌ترین منابع آهن است که بیش از پنج برابر گندم، آهن دارد. برگ‌های آمارانت‌ باعث تحریک انعقاد می‌شوند و معروف است که میزان هموگلوبین خون و تعدا گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد.

آب آمارانت‌ دارای خواص زیادی نه تنها برای بدن بلکه برای پوست و مو است. استفاده از آب آمارانت از ریزش مو جلوگیری کند و موهای شکننده را درمان می‌کند. برگ‌های این گیاه هم از سفید شدن زودرس موها پیشگیری می‌کند.

تاج خروس یکی از غنی‌ترین منابع کلسیم است. ثابت شده‌است که خطر کمبود کلسیم را کاهش می‌دهد و به این ترتیب خطر بیماری‌های استخوانی مانند ضعیف شدن مفاصل (پوکی استخوان) و درد روماتیسم مفصلی را کاهش می‌دهد. این ماده‌ خوراکی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای کسانی است که دچار عدم تحمل لاکتوز است.

آمارانت منبع غنی از ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها به عنوان مواد مغذی ضروری شناخته شده‌اند که برای بهبود قوه‌ی بینایی بسیار موثر هستند.

آمارانت‌ غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع است و حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E است.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: