« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
پونه کوهی بسیار به نعناع نزدیک است، و در واقع به خانواده‌ نعناییان تعلق دارد. به همین دلیل، بسیاری از اجزای آلی این دو گیاه و بسیاری از خواص درمانی آن‌ها مشابه است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:پونه کوهی یا ارگانو که سرشار از کارواکول و تیمول است به افزایش تولید سلول‌های سفید خون به منظور مبارزه با باکتری‌ها و سایر ناراحتی‌های به وجود آمده به خاطر عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند.

عطر و طعم ارگانو فوق العاده است و فواید سلامت بسیاری را ارائه می کند. ارگانو حاوی دو ترکیب قدرتمند به نام های کارواکرول و تیمول است که ویژگی های ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند.

این گیاه دارویی از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد نفخ، ادرارآور، معرق و خلط آور بهره می برد.

پونه کوهی بسیار به نعناع نزدیک است، و در واقع به خانواده‌ نعناییان تعلق دارد. به همین دلیل، بسیاری از اجزای آلی این دو گیاه و بسیاری از خواص درمانی آن‌ها مشابه است. برگ پونه کوهی بیش از سایر قسمت‌های این گیاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما عجیب است که عطر و طعم آن پس از خشک شدن به مراتب بیشتر از زمانی است که برگ‌های آن تازه هستند. چنین چیزی برای گیاهان دارویی تا حدی غیرمعمول است.

در برنامه‌های کاربردی آشپزی، این گیاه برای عطر و طعم دادن به همه چیز استفاده می‌شود از سوپ، سس، و خوراک کاری گرفته تا غذاهای گوشتی، پیتزا، ماکارونی، سبزیجات، و حتی سالاد.

آسم یکی از ناراحتی‌های دستگاه تنفسی است. درمان این ناراحتی آسان نیست اما اجتناب از آن بسیار راحت تر است. کافی است از تمام چیزهایی که می‌توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند دور بمانید. پونه کوهی خواصی دارد که می‌تواند به عنوان یک ضد آلرژی عمل و این ناراحتی را به طور کامل درمان کند. اما قطعا در رابطه با آلرژی نکات احتیاطی وجود دارد که باید از آن‌ها نیز مطلع باشید.

رایحه‌ی قوی و منحصر به فرد پونه کوهی به خاطر مواد شیمیایی خاص موجود در آن مانند تیمول، لیمونن، اوسیمن است. آن مواد شیمیایی همچنین در درمان سرماخوردگی ناشی از عفونت‌های ویروسی مفید و موثر هستند.


هموگلوبین در واقع پروتئین ضروری موجود در سلول‌های قرمز خون است که کار آن توزیع اکسیژن در سرتاسر سلول‌های بدن است. به همین خاطر است که سطح هموگلوبین در بدن بر مقدار اکسیژن توزیع شده در بدن تاثیر می‌گذارد. مطمئنا می‌دانید اکسیژن چقدر برای بدن‌تان حیاتی است و پونه کوهی خواصی دارد که می‌تواند به افزایش سطح هموگلوبین کمک کند.

یکی از حیرت انگیزترین کارهایی که پونه کوهی می‌تواند برای زندگی شما انجام دهد کمک به کنترل فشار خون است. این کار ساده‌ای نیست اما چون پونه کوهی می‌تواند به نحو بی‌نقصی با سایر خوراکی‌ها ترکیب شود افزودن آن به رژیم غذایی کار راحتی است. پونه کوهی با تمام اثرات منفی سدیمی که به بدنتان وارد می‌شوند مبارزه خواهد کرد.

لخته شدن خون شهرت بدی پیدا کرده است چون گاهی این لخته‌ها در جایی تشکیل می‌شوند که انتظارش نمی‌رود مثلا در شریان‌ها که جریان گردش خون را بر هم خواهد زد. با وجود این، اگر خون توانایی لخته شدن نداشته باشد، وقتی انگشتتان را حتی کاغذ هم ببرد، مدام خونریزی خواهد داشت و هیچ وقت بند نخواهد آمد که این واقعا ترسناک است. پونه کوهی حاوی خواصی است که لخته شدن درست و به موقع خون را بهبود می‌بخشد.

اسیدهای چرب امگا۳ برای بدن انسان ضروری هستند اما افراد زیادی نمی‌دانند که اسیدهای چرب امگا۳ تنها از خوراکی‌های دریایی حاصل نمی‌شوند بلکه پونه کوهی نیز حاوی درصد نسبتا بالایی از اسیدهای چرب امگا۳ است. بنابراین، برای کسانی که به خاطر آلرژی نمی‌توانند غذای دریایی مصرف کنند یا اینکه این غذاها را دوست ندارند، پونه‌ کوهی می‌تواند جای آن‌ها را پر کند و اسیدهای چرب امگا۳ لازم را برای بدن فراهم آورد.

کارواکرول موجود در پونه کوهی دلیل بوی خوش و منحصر به فرد برگ‌های این گیاه است اما کارکرد کارواکرول بیش از این‌ها است. مطالعات بسیاری انجام شده و نشان داده‌اند که کارواکرول ترکیبی با اثر ضد میکروبی قوی است. به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی، پونه کوهی برای کمک به مبارزه با باکتری‌ها و جلوگیری از برخی بیماری‌ها حیاتی است.

مواد مغذی فراوانی که در پونه کوهی وجود دارد، از جمله میزان بالایی از منگنز، کلسیم، آهن، ویتامین K، فیبر و طیف گسترده‌ای از دیگر ترکیبات آلی، باعث می‌شود که این گیاه مفید گزینه‌ای ایده‌آل برای زدودن سموم از بدن باشد. تحقیقات نشان داده‌است که پونه کوهی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند و روند از بین بردن سموم را سرعت ببخشد.

پونه کوهی به طور طبیعی نوعی اسید چرب امگا ۳ است، نوع مفید کلسترول که در واقع باعث بهبود سلامت قلب شما می‌شود، در حالی که اسیدهای چرب امگا ۶ تاثیر منفی دارند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ به توازن سطح کلسترول کمک می‌کنند و التهاب را در سیستم قلبی و عروقی کاهش می‌دهند، در نتیجه از تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی، و سکته‌ی مغزی جلوگیری می‌کنند

پونه کوهی سرشار از فیبر است، بنابراین با وجود اندازه‌ی کوچکی که دارد، می‌تواند تاثیر زیادی روی دستگاه گوارش شما داشته باشد. فیبر عنصری اساسی برای یک سیستم گوارشی سالم است، چرا که می‌تواند مقدار مدفوع شما را افزایش دهد و حرکات لوله‌ی گوارش را تحریک کند، که به این ترتیب حرکت غذا در دستگاه گوارش و دفع به صورت موثرتری صورت می‌گیرد. فیبر همچنین به حفظ سلامت روده کمک می‌کند و جذب مواد غذایی را افزایش می‌دهد، به طوری که فایده‌ بیش‌تری از غذایی که می‌خورید به بدن‌تان می‌رسد.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: