« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
زوج جوان بابلی که هفته پیش برای تفریح در برف به منطقه ییلاقی ‘ فیلبند ‘ این شهرستان رفته بودند پس از پنج روز گیرکردن در محاصره برف، دوشنبه شب با دستور استاندار مازندران و اعزام گروههای راهداری مجهز از منطقه بیرون آورده شدند.
آوای رودکوف: این زوج جوان که بتازگی جشن نامزدی خود را برگزار کردند، با وجود هشدارهای هواشناسی و مدیریت بحران مازندران، چهارشنبه هفته پیش عازم منطقه فیلبند شدند.

هواشناسی، اداره کل مدیریت بحران و اداره کل راهداری مازندران از اواسط هفته پیش با انتشار اخطاریه هایی نسبت به بارش برف، وقوع کولاک و کاهش شدید دما تا ۱۸ درجه سانتی گراد در مناطق کوهستانی و ییلاقی استان هشدار داده و از شهروندان اعم از مسافران و مجاوران خواسته بودند از سفر به این مناطق بپرهیزند.

مسئولان محلی هم در مناطق کوهستانی با هشدار نسبت به احتمال بسته شدن راههای دسترسی، از ساکنان روستاها درخواست کرده بودند از تردد غیرضروری در جاده ها خودداری کنند.

به گفته منابع محلی، در پی عزیمت این زوج جوان و هشدارهای پیاپی هواشناسی، هفت تن از اعضای خانواده آنها هم پس از شروع بارش برف برای کمک به منطقه رفتند که آنان هم به خاطر بارش سنگین برف در فیلبند زمینگیر شدند.

فیلبند که در ارتفاع بیش از ۲ هزار ۵۰۰ متری از سطح دریا در بخش بندپی غربی بابل واقع است، از مناطق ییلاقی نسبتا بکر مازندران محسوب می شود. این منطقه ، در فصل زمستان سکنه ندارد و به همین دلیل هم راهداری پس از بارش برف نسبت به پاکسازی راه دسترسی به این منطقه اقدام نمی کند.

به گفته منابع محلی، در پی بارش برف سنگین هفته پیش در مناطق کوهستانی مازندران، ارتفاع برف در فیلبند به بیش از ۷۰ سانتی متر رسید. کاهش شدید دمای هوا در منطقه هم که در تمامی ساعات شبانه روز زیر صفر قرار داشت، سبب یخ زدگی برف و کندی روند ذوب آن با گذشت چند روز از پایان بارندگی شد.

دخالت استاندار برای پایان بحران

بیرون آوردن این افراد از محاصره برف عصر دوشنبه با دخالت استاندار مازندران در دستور کار قرار گرفت و بلافاصله عوامل راهداری استان و شهرستان های بابل و آمل به منطقه اعزام شدند.

یاسر ابراهیمی رییس اداره راهداری بابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این زوج جوان در حالی روز چهارشنبه با نادیده گرفتن تمامی هشدارهای رسمی وارد منطقه فیلبند شدند که نگهبانان روستا هم از آنان خواسته بودند به خاطر احتمال بارش برف سنگین منطقه را ترک کنند ولی توجهی به این موضوع نکردند.

وی با اعلام این که منطقه فیلبند در فصل زمستان و سرما سکنه ندارد و تنها ۲ نفر نگهبان در آنجا حضور دارند، افزود: در پی دستور ویژه استاندار مازندران و مدیرکل راهداری استان، گروه امدادی با یک دستگاه لودر به همراه سه دستگاه خودروی امداد و نجات به منطقه اعزام شدند.

ابراهیمی گفت: علاوه بر بارش برف بیش از ۷۰ سانتی متری، کف جاده ها نیز در این منطقه یخ زده است و برای بیرون آوردن این افراد ابتدا باید لودر برف و یخ را از سر راه بردارد تا خودروها بتوانند به پیش بروند.

محمدباقر علی تبار سرپرست بخشداری بندپی غربی بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه یکی از چالش های پیش رو این است که برخی از افراد بدون این که نسبت به شرایط جوی و وضعیت مناطق بالادست آشنایی داشته باشند، هوس سفر به این منطقه به سرشان می زند و بدون رعایت نکات ایمنی به مناطق ییلاقی سفر می کنند که در برخی از موارد با مشکلات جدی مواجه می شوند.

وی با توضیح این که منطقه فیلبند در فصل زمستان خالی از سکنه است اما در تابستان جزو مناطق گردشگری بکر مازندران محسوب می شود، گفت: حتی دامداران هم با هماهنگی های به عمل آمده در این فصل منطقه را تخلیه می کنند تا با مشکلات احتمالی مواجه نشوند.

علی تبار از تمامی شهروندان، مسافران و گردشگران خواست تا هشدارهای هواشناسی و راهداری را در باره سفر به مناطق کوهستانی و ییلاقی در فصول مختلف سال جدی بگیرند تا ضمن حفاظت از امنیت و سلامت خودشان، برای دستگاههای امدادی مشکل ایجاد نکنند و برای بیت المال هم هزینه تراشی اضافی نشود.

منطقه ییلاقی فیلبند در حدود یکصد کیلومتری شهر بابل واقع و راه دسترسی آن هم از شهرستان آمل است.

اگر چه این منطقه به خاطر شرایط سرد آب و هوایی در زمستان خالی از سکنه است، ولی در تابستان جمعیت آن به بیش از ۲ هزار نفر می رسد.

ساتین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین