« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
شکرتیغال گیاهی است چند ساله، خاردار به شکل خارخاسک که گل هایش به شکل گلوله‌ای خاردار و آبی رنگ در انتهای ساقه قرار دارند.
پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir
امیرمسعود طایفه سلطانخانی:تحقیقات نشان داده است، استفاده از عصاره گیاه شکرتیغال از طریق حداقل یک یا چند مکانیسم می‌تواند ترشح اسید معده را منظم و نیز خاصیت ضد زخم داشته باشد و استفاده از آن برای درمان زخم معده مفید است.

شکرتیغال گیاهی است چند ساله، خاردار به شکل خارخاسک که گل هایش به شکل گلوله‌ای خاردار و آبی رنگ در انتهای ساقه قرار دارند. بر روی برگ‌ها و ساقه این گیاه حشره‌ای به نام خزوکک زندگی می‌کند. این حشره در دوره‌ای از زندگی خود، برای نگهداری تخم‌ها و نوزاد، پیله‌ای به اندازه یک فندق می‌تند که به رنگ سفید است. نوزاد پس از آن که به حشره بالغ بدل شد، پیله را سوراخ می‌کند و از آن خارج می‌شود. جنس پیله این حشره که از ترشحات گیاه شکر تیغال ساخته شده ترکیبی از مواد سلولزی و نشاسته و مواد ازته و به مقدار زیاد (در حدود ۲۵ درصد)، قند مخصوصی بنام ترهالوز است و در پزشکی قدیم و در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می شده و هم اکنون نیز کاربرد‌های گسترده‌ای در داروسازی دارد.
گیاه شکر تیغال سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان است و به عنوان یک ماده ضد سرطان طبیعی شناخته می‌شود.

استفاده از شکرتیغال برای سلامت دستگاه گوارش مفید است، خاصیت ملین دارد و به درمان یبوست کمک می‌کند.

شکرتیغال به دلیل خاصیت خلط‌آوری برای درمان سرفه، سیاه سرفه و سرماخوردگی مفید است. شکر تیغال شدت اخلاط و سوزش مری را تسکین می‌دهد.

گیاه شکرتیغال اثر مثبتی بر تقویت حافظه و قدرت یادگیری دارد و برای رفع افسردگی مفید است.

در طب سنتی از ترکیب گیاه شکرتیغال با ژلاتین در آب جوش، برای درمان سرفه‌ای که بر اثر غلبه خون و صفرا است، استفاده می‌شود. این ترکیب، خشونت شش‌ها را برطرف کرده و صدا را باز می‌کند.


ترکیب شکرتیغال، شکر و ترنجبین می‌تواند التهابات گرفتگی صدای کودکانی را که زیاد گریه می‌کنند، بهبود بخشد. همچنین مصرف این گیاه برای تقویت صدا و حنجره بسیار مفید است و استفاده از آن، برای رفع خشکی و سوزش گلو موثر است.

از دیگر خواص گیاه شکرتیغال، کمک به تقویت عضلات است و مصرف آن، انعطاف پذیری ستون مهره‌‌ها را افزایش می‌دهد.

در طب سنتی از خواص شکر تیغال، برای درمان فشار خون بالا، تصلب شرایین و سکته قلبی استفاده می‌شود. این گیاه همچنین برای پایین آوردن تب و درمان تکرر ادرار مفید است.

شیوه مصرف این گیاه دارویی حل کردن شکرتیغال در آب جوش و مصرف خوراکی آن است.

اگر این گیاه دارویی را با ژلاتین مخلوط کنید، در آب جوش بریزید و بخورید، سرفه‌ای که از غلبه‌ی خون و صفرا باشد را درمان می‌کند. خشونت شش‌ها را برطرف کرده و صدا را باز می‌کند.

شکرتیغال را نرم بسایید و با آب جوشانده‌یشیرین‌بیان مخلوط کنید. هر روز چند مرتبه، هر بار یک قاشق غذاخوری از آن میل کنید تا سیاه سرفه را درمان کند.

استفاده از شکرتیغال برای بیماران مبتلا به فشار خون و افرادی که از قرص‌های تنظیم فشار استفاده می‌کنند، بایستی با احتیاط همراه باشد.

زیاده‌روی در مصرف این گیاه باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود. میزان مجاز مصرف این گیاه طبق منابع، ۱۸ گرم است.

توجه داشته باشید، اگر پیله شکر تیغال را تهیه کردید، حتما آن را بشکنید و حشره سیاه رنگ درون آن را جدا کرده و سپس استفاده کنید.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ایزدپناه
|
Romania
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
0
0
درود برشما بهتر بود که در مورد اسم محلی گیاه شکر تیغال و محل های رویش آن ویا عکسی از آن منتشر میکردید . اسم محلی اش فکر میکنم شیر شیروک باشدوبه یاد دارم از خاصیت طبی اش اطلاعی نداشتیم اما بخاطر شیرینی بودنش از آن استفاده میکردیم . در استان خودمان زیاد بود
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین