« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
یک رسانه آلمانی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این انقلاب را یکی از موفق ترین انقلاب ها دانسته که تاثیرات گسترده ای به ویژه بر جهان اسلام داشته است.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از خبرگزاری تسنیم، سایت رادیو آلمان در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مطلبی به بررسی تاثیرات گسترده این انقلاب بر منطقه پرداخته و نوشت: حدود چهل سال پیش در ژانویه سال 1979 در ایران یک سرنگونی رخ داد که به عنوان انقلاب اسلامی در تاریخ وارد شد. آیت الله خمینی و حرکت اسلامی آن به قدرت در ایران دست یافتند و رژیم شاهنشاهی را بیرون رانده و دنیا را تغییر دادند.

روح الله خمینی در اول فوریه سال 1979 از تبعید به ایران بازگشت و به طرفداران مشتاق خود اعلام کرد که رژیم شاهنشاهی را سرنگون می کند. دقیقا دو ماه بعد از این اعلان وی جمهوری اسلامی را در ایران اعلام کرد. این انقلاب پیروز شده بر رژِیم شاهنشاهی در ایران تاثیراتی فراتر از ایران را در دنیا داشت.

"سوزان اشروتر"، رئیس مرکز تحقیقات جهان اسلام فرانکفورت در این باره اظهار داشته است که انقلاب اسلامی در ایران تاثیرات زیادی بر دنیای اسلام و البته نه تنها جهان شیعی بلکه همچنین سنی داشت.

سنی و شیعه که هر دو از جریانات بزرگ اسلام هستنداغلب با یکدیگرمخالف بوده و حتی دشمن خونی هم بودند. البته موفقیت شیعیان در ایران موجب فراموشی این اختلافات چندین صد ساله شد.

اشروتر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که برای اولین بار یک حاکم مستبد یعنی همان شاه که با کمک و حمایتهای گسترده غرب در ایران در قدرت بود سرنگون شد. این انقلاب حتی در کشورهای سنی از طرف فعالان مورد توجه قرار گرفت هر چند که البته به نوعی برای آن ها مسئله ساز بود که با شیعیان وجه مشترکی داشته و ارتباط داشته باشند.

همچنین در آن زمان در بسیاری از کشورهای سنی منطقه، رژیم های مستبدی حاکم بودند که توسط غرب حمایت می شدند. این دولت ها نه تنها غیر دموکرتیک بودند بلکه از نظر خیلی ها همچنین غیر اسلامی بودند. این دولت ها بسیاری جنبش های اسلامی که در آن زمان در بسیاری از این کشورها شکل می گرفت را سرکوب می کردند. البته انقلاب موفق در ایران این امید را برای این جنبش های اسلامی به وجود آورد که همچنین آن ها هم می توانند بر رژیم های دیکتاتوری منفور پیروز شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: