« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
طب اسلامی وسنتی
امام باقر علیه السلام: «اگر مردم از خواص درون نمک خبر داشتند درمان نمی کردند مگر با نمک» کتاب شریف الکافی باب فضیلت نمک.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛همه نمک های خوراکی از نمک های دریاچه های خشک شده، تبخیر دریاها و نمک کوه‌ها تولید می‌شوند.

 نمک دست نخورده به صورت طبیعی دارای ۹۴٪ تا ۹۶٪ درصد سدیم کلراید (NaCl) است و تقریبا ۵٪ باقی شامل املاح بسیار مهم و مفید مانند :

*پتاسیم (K)
*منیزیوم (Mg)
*کلسیم (Ca)
*روی(Zn)
*مس (Cu)
و...
و همچنین آلودگی های نانوگرمی مانند جیوه و سرب است.


- در فرایند تصفیه چه اتفاقی می افتد؟

طبق قوانین استاندارد سازمان جهانی بهداشت WHO برای تصفیه نمک میزان سدیم کلراید از حدود ۹۵٪ باید به ۹۹.۲٪ برسد.

اگر هر شرکتی بتواند خلوص فقط دو عنصر سدیم کلراید را به ۹۹.۲٪ برساند میتواند مجوز فروش نمک خوراکی را بگیرید.

- برای رساندن نمک به این خلوص امروزه فقط دو روش مرسوم است.

1- هیدرومیل (hydromill)
در این روش نمک طبیعی(دریا یا کوه) روی غلطک پهن حرکت میکند و با آب  تحت فشار، شستشو داده می‌شود، کریستال ها شکسته شده و املاح جدا می‌شوند و کلراید سدیم به همراه فلزات سنگین باقی میماند و به راحتی خلوص کلراید سدیم به ۹۹٪ میرسد

2- تبلور مجدد (Recrystallization)
این روش در ایران بسیار متداول است.

در این روش نمک را در آب حل میکنند و محلول های شیمیایی به آن اضافه می‌کنند تا راحتر بتوان به وسیله  کاتالیزور (جدا کننده) پتاسیم، منیزیوم ، کلسیم و... را جدا نمایند. (فقط قیمت هر کیلو پتاسیم ۵۵۰ هزار تومان است!) نمک باقی مانده، عملا تفاله نمک است چون تمام املاح آن گرفته شده است!(کمپانی داروسازی مرک آلمان بزرگترین خریدار املاح نمک ایران است) جالبتر اینکه در این فرایند هیچ کاتالیزوری برای حذف فلزات سنگین استفاده نمی‌شود چون کسی خریدار سرب و جیوه با قیمت بالا نیست!

-میزان سرب موجود در نمک طبیعی به ازای هر کیلو حدود ۰.۰۱ میلی‌گرم است اما در نمک تصفیه شده به دلیل تغلیظ صورت گرفته تا ۰.۰۷ میلی‌گرم افزایش هم می‌یابد!


 اما این پایان راه نیست! قبل از عرضه نمک تصفیه شده به بازار، باید ید صنعتی (Iodine)(در کشاورزی به عنوان سم استفاده می‌شود) به آن افزوده شود و چون ید ماده بی ثباتی است نیاز دارد  که از یک تثبیت کننده شیمیایی همراه باشد.

در آخر  برای اینکه تکه‌های نمک به یکدیگر نچسبد باید به آن Anticaking (ضد کلوختکی) اضافه نمود که از مشتقات نفتی یا ترکیبات خطرناک معدنی مانند سدیم نیترات یا سیلیکات آلومینیوم می‌باشد!

-امام باقر علیه السلام: «اگر مردم از خواص درون نمک خبر داشتند درمان نمی کردند مگر با نمک» کتاب شریف الکافی باب فضیلت نمک.

تهیه کننده :محمدسعیدسعیدی مربی ومدرس طب اسلامی وسنتی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: