« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
اقتصادی
از اول مهر ماه بنزین وارد نکرده ایم و در سال آینده نیز وارداتی نخواهیم داشت.در بخش بالادستی نیاز به دانش فنی بیشتری داریم تا بتوانیم نفت بیشتری از مخزن بیرون بیاوریم.
آوای رودکوف: بیژن زنگنه شب گذشته با حضور در گفت و گوی زنده تلویزیونی شبکه خبر، درباره دستاوردهای چهل ساله صنعت نفت صحبت کرد.

وی در این گفت و گو با اشاره به اینکه ایران نقش مهمی در بازارهای جهانی نفت ایفا می کند گفت: قبل از انقلاب در زمینه نفت معروف بودیم، اما پس از انقلاب هم در زمینه نفت، هم گاز و پتروشیمی در دنیا شناخته شدیم.

تولید ایران قبل از انقلاب 5 میلیون و 300هزار بشکه در روز بوده است و به خواست خودمان تولید را محدود کردیم و اکنون نزدیک به 4 میلیون بشکه رسیده است.

وی با اشاره به تولیدات گاز ایران گفت که این رقم در قبل از انقلاب 9هزار میلیارد مترمکعب در روز بوده است ودوران چهل ساله پس از انقلاب به 33 هزار میلیارد متر مکغب رسیده است.

زنگنه با اشاره به ظهور صنعت گاز در ایران پس از انقلاب گفت: پالایش گاز قبل از انقلاب 36 میلیون مترمکعب بوده است و اکنون به 1060 میلیون مترمکعب رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه حوزه گاز درخشان ترین عملکرد را در بین صنایع نفت و گاز داشته گفت: میزان انشعابات گاز قبل از انقلاب محدود به چند شهر  بوده است که اکنون این رقم به بی از 11.5 میلیون انشعاب رسده است. ما پوشش گازرسانی را از چیزی نزدیک صفر به 92 درصد رساندیم.

زنگنه در ادامه گفت و گو با اشاره به دستاوردهای پارس جنوبی برای کشور گفت: این مجموعه کم نظیر ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران بوده است و اکنون تولید ما در این مجموعه از قطر پیشی گرفته است.

از میادین پارس جنوبی به طور مستقیم روزانه 610 میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌شود و با قیمت زیر 100 تومان به ازای هر متر مکعب در داخل مصرف می‌شود، در حالی که قیمت واقعی آن بیش از 20 سنت برای هر متر مکعب است.

از میدان مشترک گازی پارس جنوبی روزانه 800 هزار بشکه برداشت می شود که ارزش آن معدل 50 میلیون دلار است. قرار است دراوایل اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور چهار پالایشگاه میدان گازی پارس جنوبی و فاز سوم پالایشگاه معیانات گازی ستاره خلیج فارشس افتتاح شود و با افتتاح این چهار پالایشگاه ظرفیت گازی که وارد آن می‌شود 110 میلیون متر مکعب خواهد شد.

به گفته زنگنه، برداشت نفت خام از میدان‌های نفتی در حال توسعه غرب کارون از 70 هزار بشکه در سال 92 به 350 هزار بشکه تا پایان امسال مخواهد رسید،  همچنین ظرفیت تولید گاز طبیعی تا پایان سال بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز برآورد شده است که یک رکورد تاریخی محسوب می شود.

وزیر نفت با اشاره به میزان تولید بنزین کشور گفت از اول مهر ماه بنزین وارد نکرده ایم و در سال آینده نیز وارداتی نخواهیم داشت.

زنگنه با اشاره به صنایع بالادستی و پایین دستی نفت گفت: در بخش پایین دستی بهتر عمل کردیم، اما به کمک دانشگاهیان در این بخش نیازمندیم. در بخش بالادستی نیاز به دانش فنی بیشتری داریم تا بتوانیم نفت بیشتری از مخزن بیرون بیاوریم.

منبع: اقتصادآنلاین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: