« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
معصومه صادقی|کارشناس گیاهان دارویی
گیاه خار مریم در مقابله با سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان رحم موثر بوده و رشد و توسعه سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.
پایگاه خبری آوای رودکوف    avayerodkof.ir
معصومه صادقی:خوردن گلچه‌های خار مریم اثرات منفی داروهای مربوط به شیمی درمانی را کاهش میدهد و تاثیر مثبت آن را زیاد میکند.

ازجمله مواد مغذی مهم در خار مریم،نظیر ویتامین E، با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و می‌توانند علائم پیری را به تاخیر بیندازند.

"سیلیمارین" ماده فعال در خار مریم است. خار مریم بیشتر برای درمان مشکلات کبدی توصیه می شود اما برخی افراد معتقدند این گیاه می‌تواند کلسترول را نیز کاهش دهد و به کنترل دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

یکی از مهمترین خواص خار مریم کاهش میزان سلولهای سرطانی است، به طوریکه مصرف گیاه خار مریم در مقابله با سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان رحم موثر بوده و رشد و توسعه سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.

خار مریم می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهد و از این رو خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. این گیاه دارویی همچنین می‌تواند سطح کلسترول را با کم کردن التهاب کاهش دهد. این گیاه خون را پاکسازی می‌کند و از آسیب دیدن شریان‌ها در اثر استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. خار مریم همچنین از تخریب گلوتاتیون جلوگیری می‌کند.

خار مریم میزان التهاب را کاهش داده و تاثیرات آنتیاکسیدان بالقوهای دارد. آنتیاکسیدانها از سلولهای بدن در برابر آسیبدیدگی ناشی از فرآیندهای شیمیایی حفاظت میکنند.

خار مریم، در کاهش میزان کلسترول خون موثر است و کلسترول مفید را نیز افزایش می دهد.

از گیاه خار مریم به شکل دم کرده و تنتور استفاده می کنند همچنین برای استفاده بیشتر از خواص خار مریم می توان گلچه های آن را همانند کنگر فرنگی خورد.


گل خار مریم و هم تخم آن قابل استفاده می باشند اما مطالعات نشان میدهند تخم گیاه خار مریم بیشتر دارای خواص درمانی است، به همین جهت در اکثر مکمل های غذایی و یا چای های کیسه ای از عصاره تخم خار مریم استفاده می شود.

از آن‌جایی که کلیه‌ها با کبد همکاری نزدیکی دارند، و چون گیاه خار مریم از سلامت کبد حمایت می‌کند، بنابراین باعث تقویت عملکرد کلیه‌ها نیز می‌شود. این موضوع در مورد سنگ‌های کیسه صفرا نیز صدق می‌کند: مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی کمک کند. خار مریم همچنین از کلیه‌ها محافظت می‌کند، به خصوص در مورد نوروپاتی دیابتی (وضعیتی که طی آن در اثر دیابت عملکرد کلیه ضعیف می‌شود).

این گیاه دارویی همچنین از سم‌زدایی کلیه‌ها و کیسه صفرا حمایت می‌کند.

خار مریم می‌تواند از بدن در برابر مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و بیماری پارکینسون محافظت کند. همچنین ثابت شده‌است که سیلیمارین به جلوگیری از تشکیل پروتئین بتا آمیلوئید که اغلب به آلزایمر مرتبط است، کمک می‌کند.

خار مریم می‌تواند اثرات مثبتی روی سیستم ایمنی بدن داشته باشد. این گیاه دارویی می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و توانایی بدن را برای جلوگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها بهبود ببخشد. و از آن‌جایی که خار مریم عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد، برای سیستم ایمنی بدن نیز فایده دارد، چرا که این دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

گیاه خار مریم باعث تقویت تشکیل آنزیم و تولید صفرا می‌شود و همین به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. درعین حال این گیاه با توجه به خواص ضد التهابی که دارد، غشاهای مخاطی روده را تسکین می‌دهد.

مهندس معصومه صادقی | کارشناس گیاهان دارویی

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین