« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
آوای رودکوف گزارش می دهد:
تفاوت فیزیوتراپی در ایران با کشورهای پیشرفته و صاحب سبک در فیزیوتراپی مثل کانادا ، استرالیا در تجهیزات و رستگاه های پیشرفته است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:از نظر تعریف جهانی رشته فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست ها متخصصانی هستند که در ارتباط با مشکلات و اختلالات حرکتی و هر بیماری که منجر به بروز محدودیت های عملکردی در بیمار شود نقش خودشان را ایفا می کنند و در واقع متخصصان درمان مشکلات حرکتی بیماران هستند.


به طور کلی هر روش درمانی جایگاه خاص خودش را دارد. موضوعی که امروزه شایع شده است اما یک دوره دارودرمانی درمنورد کمردردها، زانودردها و مشکلات گردن دردها است و اگر نتیجه ای خاصل نشد، ارجاع به فبزیوتراپی و اگر بازهم مشکل برطرف نشد جراحی و یا تزریق کورتون پیشنهاد می شود.

این موارد بدون درنظر گرفتن درمان های سنتی و شکسته بندها است، در صورتی که از نظر علمی و از دیدگاه فیزیوتراپیست ها. در مرد مشکلات قلبی، کلیوی، گوارشی و احشاء داخلی، دارودرمانی و در موارد پیشرفته دیسک ها، آسیب مینیسک های زانو و پارگی تاندون ها، جراحی راهکار اصلی است.

البته ناگفته نماند بعضی از متخصصان مربوطه مانند ارتوپدها یا نورلوژیست ها و جراحان مغز و اعصاب از همان ابتدا بیمار را به فیزیوتراپی ارجاع می دهند یعنی مواردی که جراحی کمکی به بیمار نمی کند.


نادر شیرمحمدزاده در گفتگو با آوای رودکوف می گوید: به طوکلی افراد نیازمند به فیزیوتراپی را می توان به کمک بهبود انواع شکستگی با هدف رفع محدودیت های حرکتی مفاصل به دنبال گچ گیری یا جراحی های ارتوپدی، ناهنجاری های اسکلتی مانند قوز یا خمیدگی پشت، افتادگی شانه ها، زانوهای پرانتزی، آرتروزهای مفاصل که شایع ترین آنها در زانو، کمر و گردن می شود، بیماری های مغز و اعصاب مثل ام.اس، پارکینسون، سکته های مغزی و صدمات نخاعی، صدمات و آسیب های ورزشی مثلآ آسیب مینیسک و رباط های زانو در فوتبالیست ها و یا آسیب های تاندون شانه در والیبالیست ها و همنطور در بیماری های زنان و زایمان مثل چسبندگی رحم و یا در بیماران دچار سوختگی جلوگیری از کاهش دامنه حرکی مفاصل و همچنین ر مشکلات قلبی و تنفسی مثل بیماران بستری در آی.سی.یو آسیب عصب صورت که به دنبال عوارض ناشی از سرما یا شوک عصبی می توان حادث شود.

این کارشناس فیزیوتراپی گفت: در فیزیوتراپی ارجاع بیمار توسط همکاران پزشک به فیزیوتراپیست ها انجام می شود و کار تشخیصی فیزیوتراپیست ها متعاقب این ارجاع و همراه با تشخیص مشکلات عملکردی و محدودیت های حرکتی است که طبیعتا نیازمند بررسی و ارزیابی و برنامه ریزی جداگانه ای است که توسط فیزیوتراپیست انجام می شود و این بررسی و مداخلات به دنبال ارجاع توسط پزشک است.

وی ادامه می دهد: برای ماندگاری و برگشت ناپذیر بودن و همچنین تاثیر درمان فیزیوتراپی بهترین راهکار عمل به توصیه های درمانی و ادامه ورزش های آموزش داده شده و پرهیز از فعالیت های نادرست و غلط است.

شیرمحمدزاده می گوید: تفاوت فیزیوتراپی در ایران با کشورهای پیشرفته و صاحب سبک در فیزیوتراپی مثل کانادا ، استرالیا در تجهیزات و رستگاه های پیشرفته است. به عنوان مثال درمان آب درانی با توجه به کمبود آب و هزینه های بالای تگهداری بسیار کم استفاده می شود و یا روش های روز دنیا به دلیل بالا بودن قیمت ارز کمتر استفاده می شود ولی در زمینه درمان ای دستی تفاوتی وجودندارد.

وی افزود: پوشش سازمان های بیمه گر نسبت به کشورهای پیشرفته ضعیف تر بوده که البته مختص فیزیوتراپی نبوده و در عرصه سلامت و دیگر درمانها نیز صدق می کند.

شیرمحمدزاده می گوید: مهم ترین مانع پیشرفت فیزیوتراپی در کشور ما بحث دکترای بالینی فیزیوتراپی است که متاسفانه به دلایلی هنوز در وزارت بهداشت تایید و تصویب نشده ست، درحالی که شاهد هستیم ر تمامی کشورهای پیشرفته و بعضی از همسایگان ایران، پاکستان مانند دکترای بالینی فیزیوتراپی جا افتاده و پذیرش دانشجو صورت می پذیرد.

وی افزود: در این صورت بیمار باید برای یک آرتروز ساده زانو نزد پزش ارتوپد رفته و داروهای غیرضروری دریافت کند وهزینه ای نیز متحمل شود درصورتی که در مملکت های پیشرفته اینگونه موارد مثل آرتروز و دیسک کمر به فیزیوتراپیست مراجعه و درمان آغاز می شود.

این کارشناس فیزیوتراپی بیان کرد: در کشور ما هنوز دکترای فیزیوتراپی حق نسخه نویسی و درخواست را ندارند و هنوز هم هزینه درمان فیزیوتراپی را که از سازمان های بیمه طلب می کنند براساس دستور پزشک ارتوپد است که اطلاعی از نحوه کارکرد دستگاه ها و عملکرد آنها ندارند.

شیرمحمدزاده می گوید: بزرگترین معضل رشته فیزیوتراپی موضوع دکترای بالینی است که نیاز جامعه است و ماسفانه معضلی به نا پزشک سالاری سد راه تصویب دکترای بالینی فیزیوتراپی است و البته با تلاش همکاران موفقیت هایی حاصل شده ست که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحقق و تصویب دکترای بالینی فیزیوتراپی در کشورمان باشیم.

گزارش از: مهندس امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: