« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان در گفت‌وگو با آوای رودکوف؛ اظهار کرد: در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جا بیفتد و مردم و مسئولان عمل کنند، جلوی حیانت ها، اختلاس ها و کم کاری ها گرفته خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، تحقق عدالت اجتماعی، آرمان بشری و مطالبه آن، امری فطری در نهاد انسان ها است دین مبین اسلام عدالت را هدف انبیاء و اولیاء بیان و امر به اقامه قسط و داد در روی زمین در بین مردمان داده است و برای آن رسولانی فرستاده تا عدالت اجتماعی را در بین مردم جاری سازند این اصل به عنوان یکی از فروعات دین اسلام همواره مورد تاکید بوده و در منابع اسلامی و سیره ائمه مورد اهتمام قرار گرفته است، از سوی دیگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر به مثابه یک رفتار سیاسی، مسئولیتی همگانی و یک اصل اصلاحی در اندیشه سیاسی اسلام، به عنوان پشتوانه نظری و فکری در نظام جمهوری اسلامی ایران، بستری برای رسیدن به جامعه ای عادلانه و سعادتمند بوده است.

تحقق عدالت اجتماعی، آرمان بشری و مطالبه آن، امری فطری در نهاد انسان ها است دین مبین اسلام عدالت را هدف انبیاء و اولیاء بیان و امر به اقامه قسط و داد در روی زمین در بین مردمان داده است و برای آن رسولانی فرستاده تا عدالت اجتماعی را در بین مردم جاری سازند، این اصل به عنوان یکی از فروعات دین اسلام همواره مورد تاکید بوده و در منابع اسلامی و سیره ائمه مورد اهتمام قرار گرفته است و از سوی دیگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر به مثابه یک رفتار سیاسی، مسئولیتی همگانی و یک اصل اصلاحی در اندیشه سیاسی اسلام، به عنوان پشتوانه نظری و فکری در نظام جمهوری اسلامی ایران، بستری برای رسیدن به جامعه ای عادلانه و سعادتمند بوده است. از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، امر به معروف و نهی از منکر می تواند به عنوان سازوکاری برای تحقق عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گیرد.

برای افزایش امنیت اجتماعی جامعه باید تعدادی احساس امر به معروف کنند

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: برای سلامتی جامعه و افزایش امنیت اجتماعی جامعه باید تعدادی احساس وظیفه و امر به معروف و نهی ار منکر کنند تا سایر فرائض دینی هم به برکت امر به معروف و نهی منکر حل شود.

وی، از ضروزت نمایان بودن امر به معروف در جامعه گفت ودافزود: امروزه ضرورت امر به معروف در جامعه نمایان است و متاسفانه امر به معروف میان مسئولان و کسانی که وظیفه دارند، ضعیف شده است و تا زمانی که این فریضه ضعیف باشد، منکرات قدرت خواهد یافت.
وی با استناد به آیه 41 سوره حج« الَّذینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی اْلأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَر » بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: همان کسانیکه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا میدارند، و زکات می دهند ، و امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

حجت‌الاسلام اکرمی، ادامه داد: امر به معروف مراحل و مراتبی دارد که باید درنظر داشت که افراط و تفریط در این حوزه صورت نپذیرد چون به نتیجه نخواهد رسید.

امام جمعه سراب، یادآور شد: هفتمین و هشتمین رکن فروع دین ما، امر به معروف و نهی ار منکر محسوب می شوند.

وی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: امر به معروف باعث می شود راهها امن و مشکلات مردم برطرف شود و سایر عبادات در مقابل امر به معروف مانند قطره ای است در برابر دریا.

حجت‌الاسلام اکرمی، ضمنن بازگو نمودن ضرورت تقویت امربه معروف در جامعه تأکید کرد: اگر می خواهیم در جامعه امنیت اخلاقی و اجتماعی و اداری حاصل شود باید امر به معروف تقویت و حمایت شود.

اگر نهی از منکر در جامعه جا بیفتد، جلوی اختلاس ها گرفته خواهد شد

حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه مهربان در گفت‌وگو با آوای رودکوف؛ اظهار کرد: در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جا بیفتد و مردم و مسئولان عمل کنند، جلوی حیانت ها، اختلاس ها و کم کاری ها گرفته خواهد شد.

وی، امر به معروف را توصیه کردن از سوی فرد مسلمان، دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود دانست و افزود: امر به معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان، دیگران به انجام آنچه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب در نظر گرفته می‌شود و نهی از منکر یعنی دستور دادن یا توصیه کردن از سوی فرد مسلمان به دیگران به انجام ندادن آنچه به از نظر عقل یا شرع اسلام بد در نظر گرفته می‌شود.

وی با استناد به آیه 104 سوره آل عمران « وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر » خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند!...

حجت‌الاسلام مرسلی، از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه فرادینی گفت و ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه فرادینی است؛ یعنی عقل انسان به اهمیت و ضرورت دعوت یکدیگر به سوی نیکی و پاکی حکم می کند. بر این اساس، هر کار پسندیده یا ناپسند اعم از اینکه جزو واجبات یا محرمات، مستحبات یا مکروهات شرعی باشد یا جزو هیچ یک از این عناوین نباشد، مصداق یکی از دو عنوان معروف و منکر قرار می گیرد.

وی، بیان کرد: یکی از ابعاد مهم امنیت ملی که کمتر به آن پرداخته شده امنیت اجتماعی است.
امام جمعه مهربان، یادآور شد: از نگاه امام و رهبری، امر به معروف و نهی از منکر تک تک افراد به مثابه سازوکار درونی و پویا، می تواند با تاثیرات پروانه ای به تحقق عدالت اجتماعی بیانجامد.

وی، با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع)افزود: ایشان می فزمایند: نفرین خدا بر کسانی که به خوبی فرمان می‌دهند و خود آن را فرومی‌گذارند و بر کسانی که از زشتی بازمی‌دارند و خود مرتکب آن می‌شوند.

وی، از اثرات مهم این فریضه گفت و تاکید کرد: یکی از اثرات مهم این فریضه، امنیت بخشی به فرد و جامعه می باشد و سایر اثرات و کارکردهای امر به معروف و نهی از منکر مثل بقای جامعه و حفظ وحدت، عدالت اجتماعی و اقتصادی، آبادانی و سازندگی، قدرتمندی افراد صالح جامعه و تضعیف دشمنان و منافقان، همگی در راستای ایجاد امنیت و آرامش افراد اجتماع است.

گزارش از: مهندس امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: