« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
قرآن کریم تصرّف در عوامل تولید و نهاده‌هایی که خداوند برای بشر خلق کرده، توصیه می‌کند و به شکر این نعمت‌ها و استفاده درست از آنها تأکید و دوری کردن از تصرّف در عوامل تولید را پیروی از گام‌های شیطانی دانسته است و نکوهش می‌کند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:در دنیای امروز که ابزار تولید و توزیع پیشرفت کرده، روابط اقتصادی به شدّت پیچیده شده است و هر کشوری برای بهبود وضع اقتصادی خود تلاش می‌کند، به طوری‌که هر روز عرصه را برای رقیبان خود تنگ‌تر می‌سازد و اهمیّت این امر وقتی مشخّص می‌شود که تأثیرهای اقتصاد را بر سیاست و فرهنگ مشاهده کنیم. در جامعه جهانی امروز کشوری که اقتصاد آن ضعیف باشد، ناچار در مواردی مجبور است زیر بار تهاجم سیاسی و فرهنگی صاحبان اقتصاد باشد. در این مورد، کشورهایی که اقتصاد ضعیف دارند، دو کار اساسی باید انجام دهند و آن، تقویت تولید و استحکام بُنیه‌های اقتصادی و نیز مقاومت در برابر فشارهای سیاسی و فرهنگی رقیبان برای حفظ هویّت خود است.

اقتصاد ایران در سایه تفکّر جمهوری اسلامی همیشه آماج حملات دشمنان است و یکی از ضربه‌های دشمنان که می‌تواند جامعه را دچار تزلزل کند، مشکلات اقتصادی است.

قرآن کریم افزون بر بیان اهمیّت و تأکید بر انجام جهاد و رونق اقتصادی، در آیات فراوانی شیوه‌های عملی بهره‌گیری از مواهب طبیعی را عمران و آبادانی زمین و دستیابی به پیشرفت اقتصادی افراد و جوامع پیش روی آنان نهاده است.

اقتصاد کشور سکّان هدایت جامعه را در دست می‌گیرد

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود، در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: یکی از عناصر و اجزای جامعه که به شکل مستقیم، سکّان هدایت جامعه را در دست می‌گیرد، اقتصاد آن کشور است و هر گونه قدم برداشتن برای اصلاح و بهبود آن می‌تواند به منزله گام‌هایی در جهت تعالی دیگر بخش‌های جامعه و رفاه حال عمومی و فعّالیّت در اعتلای پایة نظام و کشور باشد.

وی، ضمن بازگو نمودن تاثیر استقلال اقتصادی در تامین رفاه عمومی افزود: در نظام اقتصاد اسلامی، تأمین رفاه عمومی و زدودن فقر از سطح جامعه و نیز رسیدن به اقتدار و استقلال اقتصادی، مستلزم داشتن اقتصادی شکوفا و در حال رشد است.

حجت‌الاسلام جلیلی، با استناد به آیه 139 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: اگر مؤمن هستید، سُستی مکنید و غمگین مشوید که شما برترید.

امام جمعه شهر سردرود، ادامه داد: از لوازم ایمان، بی‌نیازی اقتصادی از کفّار و خودکفایی مسلمین است؛ زیرا نیاز همیشه ملازم با ذلّت و اسارت است و امّتی که بخواهد عزیز و سربلند زندگی کند، باید خود را از یوغ کفّار آزاد کند.

وی، از لزوم حضور انسان در متن جامعه یادآور شد: انسان باید در متن جامعه حضور داشته باشد و همان مفدار که به آخرتش توجه می کند به تامین دنیای خودنیز توجه داشته باشد.

حجت السلام جلیلی، از راهکارهایی برای رونق اقتصادی گفت و اظهار کرد: تجارت، کار و تلاش، قناعت، دوری از اسراف و تبذیر و مدیریت صحیح از جانب خاکمیت و ایجاد زمینه هایی برای اشتغال، تولید و توسعه مهیا خواهد شد.

وی با اشاره یه فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: برترین کارها کاری است که خود را ناگزیر بر انجام آن قرار دهی.

حجت‌الاسلام جلیلی، داشتن اقتصاد سالم را از امتیازات جوامع ایده آل دانست و تاکید کرد: یکی از بارزترین امتیازهای جوامع ایده‌آل، داشتن اقتصادی سالم، پویا و وجود مجریان فعّال، متعهّد و کاردان در عرصه‌های اقتصادی است. پیامبران الهی نیز برای ایجاد قسط و عدالت در سطح وسیع آن در میان اقشار مختلف جامعه و تأمین نیازهای مادّی مردم و آبادانی و آسایش آنان و به‌وسیله توزیع عادلانه امکانات، سرمایه‌ها، ایجاد زمینه‌های مناسب، آگاهی‌رسانی همگانی و بالاخره ترویج احسان، نیکوکاری و خدمت کوشیده‌اند تا مردم را به سوی سعادت و نیک‌بختی سوق دهند.

خداوند اقتصاد را مایه قوام جامعه قرار داده است

حجتالاسلام جلیل حاج پورتقی، رئيس اداره تبلیغات اسلامی شبستر در گفتوگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که جامعه انسانی را بر اساس خود پایدار می‌دارد، اقتصاد است که خداوند آن را مایه قوام جامعه قرار داده است. نقش ثروت در زندگی فردی و اجتماعی، همچون نقش آب در زندگی جانداران است؛ یعنی همچنان‌که زندگی جانداران بدون آب ممکن نیست و حیات همة موجودات زنده به آن بسته است، در زندگی فردی و اجتماعی نیز حیات افراد به مال و ثروت بستگی دارد و بدون آن، ادامه حیات ممکن نیست.

وی ضمن بازگو نمودن توصیه های قرآن برای شکر نهاده های خدادادی‌ افزود: قرآن کریم تصرّف در عوامل تولید و نهاده‌هایی که خداوند برای بشر خلق کرده، توصیه می‌کند و به شکر این نعمت‌ها و استفاده درست از آنها تأکید و دوری کردن از تصرّف در عوامل تولید را پیروی از گام‌های شیطانی دانسته است و نکوهش می‌کند.

وی با استناد به آیه 29 سوره فتح خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: سجود مى‏بینى، در حالى‌که همواره فضل خدا و رضاى او را خواهانند. نشانه آنها در چهره ایشان از اثر سجده نمایان است. این توصیف آنان در تورات و انجیل هست، همانند کِشته‌ای که جوانه‏هاى خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پاى خود ایستاده است و به قدرى نموّ و رشد کرده که کشاورزان را به شگفتى وامى‏دارد. این براى آن است که کافران را به خشم آورد، ولى کسانى از آنها را که ایمان آورده‌اند و کارهاى شایسته انجام داده‏اند، خداوند وعده آمرزش و پاداش بزرگی داده است.

حجت السلام پورتقی، از راهکارهایی برای قطع وابستگی به خارج گفت و‌ ادامه داد: رونق تولید داخلی و کاستن از واردات که می‌تواند به افول و کم‌رونقی و توقّف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی در سطح کلان‌ می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شبستر یادآور شد: افزایش بهره‌وری در تولید، کاهش قیمت تمام‌شده تولید، کیفیّت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولید خارجی و کاهش واردات و حمایت از تولید ملّی، از عوامل مهمّ تحرّک و رونق اقتصاد داخلی است.

وی با اشاره به فرموده سیدالساجدین امام سجاد(ع) افزود: امام زین العابدین(ع) می فرمایند: در پیکرما ابزار گشادن و وسایل گرفتن نهاد و ما را از نیروهای حیات بهره‌مند ساخت و به ما اندام‌هایی دست و پا برای کار کردن داد.

حجت السلام پورتقی ضمن بیان نمودن امتیازت بهره گیری نیروی فکری و جسمانی و زندگی باعزّت اظهار کرد: ملّتی که می‌خواهد در برابر استعمار و نفوذ مستکبران دنیا باعزّت و سربلندی زندگی کند، به جای اینکه مدام خود را با سرمایه‌ها و پیشرفت‌های آنها مقایسه کند، نیروی فکری و جسمانی خویش را در راه رشد و ترقّی خویشتن بکارگیرد و به خود بگوید من چیزی کمتر از دیگران ندارم و دلیلی ندارد که نتوانم از آنها بیشتر پیشرفت کنم، من چرا چشم به امکانات و پیشرفت‌ آنها بدوزم که این پیشرفت آنان فقط درجهت مادّی است و در بحران معنویّت دست و پا می‌زنند. من خود بهتر و بیشتر تولید می‌کنم.

وی‌ افزود: در دنیای امروز که ابزار تولید و توزیع پیشرفت کرده، روابط اقتصادی به شدت پیچیده شده است و هر کشوری برای بهبود وضع اقتصادی خود تلاش می کند، به طوری که هر روز عرصه را برای رقیبان خود تنگ تَر می سازد و اهمیت این امر وقتی مشخص می شود که تاثیرهای اقتصاد را بر سیاست و فرهنگ مشاهده کنیم.

حجت السلام پورتقی، از لزوم توجه به مبانی قرآنی در حوزه اقتصادی گفت و تاکید کرد: در حوزه اقتصادی اگر به مبانی قرآنی توجه شود بخش اعظم مشکلات ما حل خواهد شد. از طرفی نیز جامعه قرآنی موظف به تبیین حقایق قرآنی است از این رو مطالبه گری از مسئولان باید از درون جامعه قرآنی نشات بگیرد، چون طبق آیات قرآن مسلمان وظیفه اش مطالبه گری است و حضرت علی(ع) نیز در این زمینه بر حقوق متقابل کارگزاران و مردم تاکید می کنند.

گفتگو از مهندس امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین