« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
اصفهان؛
چهارمین دوره جایزه محیط زیست، صبح امروز طی مراسمی با حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌ های استان، در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ دبیر اجرایی این دوره از جایزه محیط زیست، با اشاره به تاریخچه 50 ساله روز جهانی زمین پاک، گفت: هر سال در اين روز برای بالا بردن حساسیت انسان‌ها نسبت به مقولة زمین پاک برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود و اين بار نيز روز زمين پاك با شعار "سیاره مان را حفظ کنیم" با تأکید بر حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری در حال انقراض برگزار شد.

دكتر محسن سليماني، با بيان اين كه چهارمین دوره جایزه محیط زیست، ویژه دانشجویان دانشگاه‌های استان اصفهان برگزار شد؛ مهمترين هدف از برگزاري آن را افزایش انگیزه جامعه دانشگاهی به خصوص دانشجویان در رابطه با این موضوع مهم عنوان كرد.

وي، با اشاره به حضور دانشجویان دانشکده‌های مختلف در اين دوره، افزود: به منظور تببين اهميت زمین پاک، سخنرانی هايي با موضوعات " پلاستیک و اهميت كنترل آن"، " اهمیت پوشش گیاهی در حفظ محیط زیست" و " تجربه کشور سوییس در رابطه با حفاظت  گونه‌های جانوری" توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و آقاي Josef Senn از كشور سوييس ارايه گرديد.

سليماني، معرفي و تقدير از دانشجويان فعال در اين حوزه را يكي ديگر از اهداف اين مراسم بيان كرد و افزود:  اين جايزه در چهار بخش"پایان‌نامه‌ها و رساله‌های برتر با محوریت محیط زیست"، "ابداعات، اختراعات و طرح‌های نوآورانه و دانش‌بنیان مرتبط با حفاظت محیط زیست" ، "تحقیقات علمی ارزشمند و مؤثر در زمینه نجات گونه‌های کمیاب و در معرض خطر" و "فعالیت گروه‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست" به برگزيدگان اهدا شد.

در پايان چهارمین دوره جایزه محیط زیست؛ محمد امیدی، احمد حمزه ئي، نسيبه اميني و پروین محمدی به عنوان برگزيدگان بخش هاي چهارگانه و آرمان جلیل و انجمن علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به عنوان شایسته تقدیر اين دوره معرفی شدند و با اهدای لوح يادبود، تندیس و جوایز نقدی از آن ها تقدیر به عمل آمد.

در نشست تخصصی بررسی سیلاب‌های اخیر ایران عنوان شد:

بخش اعظمی از خسارات  ناملموس سیلاب‌های اخیر کشور قابل سنجش نیست

رئیس دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست تخصصی بررسی سیلاب‌های اخیر ایران ازخسارات ملموس و ناملموس و غیرقابل تخمین در سیلاب های اخیر کشور خبر داد.

در این نشست که اعضای هیئت علمی دانشکده‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی عمران و منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان حضور داشتند، ابعاد گوناگون سیلاب‌های اخیر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

رئیس دانشکده مهندسی کشاورزی در این نشست با اشاره به این که سيل، زلزله، خشک‌سالی و طوفان از مهم‌ترین بلایای طبیعی در جهان هستند، گفت: این در حالی است که از دهه 90 میلادی، سيل، رتبه اول بلایای طبیعی در جهان را داشته است.

دکتر عابدي، پدیده تغییر اقلیم و اثرات آن بر نوسانات جوی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های بشر در قرن بیست و یکم عنوان کرد و افزود: از جمله اثرات گازهای گلخانه‌ای، افزایش دما است كه وقوع خشک‌سالی‌های مکرر، افزایش شدت خشک‌سالی و همچنین وقوع سیلاب‌های ناگهانی را به دنبال دارد.

وي به تشریح انواع سيل بر اساس منشأ به وجود آمدن پرداخت وگفت: باران‌های شدید و کوتاه مدت، باران‌های طولانی، سونامی ، شکست سدها، رانش زمین و آتشفشان از جمله دلایل بوجود آمدن سیل محسوب می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسي خسارات ملموس و ناملموس سيل پرداخت و گفت: خساراتي مانند تخریب بناها كه امکان ارزیابی آن ها به صورت اقتصادی وجود دارد به راحتی ارزیابی می‌گردد، اما خساراتي مانند اثرات روانی و اجتماعی، مشکلات اقتصادی و مسائل فرهنگی جوامع در معرض سیل، مشكلات زیست محیطی و بیماری‌ها وزیان های ناشی از بروز اختلال در تولید كالاها و خدمات، تولیدات کشاورزی و صنعتی مستقیماً قابل سنجش نیستند و جزو خسارات غیرمستقیم محسوب می‌گردند.

عابدي، عوامل هواشناسی، هیدرولوژیکی و انسانی را از جمله مهم‌ترین علل سیل‌خیزی شهری عنوان كرد و ادامه داد: انسان‌ها با دخالت در کاربری اراضی و تغییر پوشش اراضی، سیستم‌های زهکشی نامناسب و تصرف نواحی دشت سیلابی به اين موضوع دامن مي زنند.

وي، با تأکید بر این که سیلاب‌های شهری از جمله سيل شيراز، ناگهاني و برق آسا هستند، گفت: در اراضی غیر شهری اکثر اراضی نفوذ پذیر هستند در حالی که در اراضی شهری به علت وجود جاده های آسفالته، سنگفرش و ساختمان ها و مراکز بزرگ تفریحی، شاهد نفوذ اندک باران هستیم که این مسئله احتمال وقوع سیلاب را زیاد می کند.

استاد گروه مهندسی آب دانشکده مهندسی کشاورزی، در ادامه به مسائل و مشکلات ناشی از بارش زیاد در مناطق شهری اشاره کرد و گفت: مهار سیلاب و زهکشی رواناب شهری، خسارات مالی، فرسایش خاک، رسوب مواد فرسایش یافته ، آلودگی اراضی و اختلال در حمل و نقل از جمله اين مسائل است و ساکنان اين مناطق با آلودگی منابع آب زیرزمینی، صدمات به زندگی شهری و اختلالات تأسیسات زیربنایی نيز رو به رو هستند.

عابدي با بیان این که کنترل بر روی رودخانه و کنترل بر روی زمین از جمله راهکارهای تخفيف سیل محسوب می‌شوند، افزود: مي توان با رهاسازي تدريجي آب از سدها، محصور نمودن آب توسط خاک‌ریزها و دیوارهای سیل‌بند، بهسازي رودخانه‌ها، رعايت شرایط استاندارد در ایجاد دهانه پل‌ها و احداث سدهای آشغال گير، موجب کاهش خسارات سیل شد.

وي با تأکید بر نقش مهم آبخیزداری و رعایت استانداردها در احداث ساختمان‌ها و سازه‌های دیگر در حفاظت سیلاب، اضافه کرد: نباید اجازه داد در مسیل‌ها هیچ‌گونه ساخت و ساز یا احیای اراضی صورت گيرد تا از این طریق خسارت به ساختمان‌ها در مناطق مستعد سیل کاهش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، ایجاد استخرهاي مصنوعي و استفاده از تالاب هاي طبیعی در كنار رودخانه ها را یکی دیگر از اقدامات مهم براي كاهش شدت سیلاب و مهار آن عنوان كرد و افزود: مي توان با اجراي قانون توزیع عادلانه آب و تعیین پهنای بستر و حریم نيز در اين راستا اقدامات مهمي انجام داد.

عابدي، با بيان اين كه متاسفانه از روش های سازه ای كنترل سیل، بیشتر برای سدسازی هزینه شده است، گفت: سایر روش های سازه ای مانند ساماندهی رودخانه ها، ساخت دیواره های گابیونی، احداث سیل بندها، احداث دایك ها، حفاظت پایة پل ها در مقابل آب شستگی، عمیق سازی و عریض سازی، كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وي، بروز مناقشات اجتماعی را يكي از عوامل مسكوت ماندن تعیین حریم و آزادسازی حریم رودخانه ها، عنوان كرد و افزود: وجود رسوبات در سیل های اخیر كشور نمایانگر توجه بیشتر به آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش شدید اراضی كشاورزی مستعد و غنی شمال و غرب كشور است كه تأثیر زیادی در امنیت غذایی كشور دارند.

رئیس دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتي اصفهان، با تأكيد بر لزوم مطالعه و طراحی حوضچه های نگهداشت طبیعی و مصنوعی برای تعدیل اوج سیل، در حوضه های آبخیز و در داخل شهرها، گفت: امکان انتقال بین حوضه ای ذخیره سدها در زمان وقوع سیل نيز باید مورد مطالعه قرارگیرد و در صورت امکان پذیری، زیرساخت های لازم برای آن فراهم شود.

عابدي با اشاره به تفاوت هاي سيلاب هاي اخير كشور در مناطق گوناگون ايران، گفت: بازنگری در نظام‌نامه مدیریت سیلاب کشور با بررسی امکان بومی‌سازی و تدوین حوزه آبخیزي آن براساس ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه ضروری است.

در ادامه اين نشست علمي، دکتر علیرضا گوهری، دکتر عبدالرضا كبيري و دكتر فاطمه فرشي از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز نيز به ارايه موضوعات"سيل‌های برق‌آسا در ایران، دخالت‌های انسانی تغییر اقليم" و " نقش ابنیه هیدرولیکی در مدیریت سیل: عوامل مدیریت بحران یا تشدید بحران!" پرداختند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: