« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه :قرآن، عهدی استوار میان خدا و مردم است و آیات این کتاب، متن این عهدنامه را بیان می کند. در عهد نامه باید نگریست، به آن باید پای بند بود، مفاد آن را نباید زیر پاگذاشت.
 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، چکیده تغییر و تحول در عقیده و اصلاح باورهای ناصحیح انسان، رسالت اصلی و هدف نهایی قرآن کریم به شمار می رود. موفقیت در این امر پیچیده و ظریف مستلزم به کارگیری برنامه ای جامع و تمسک به تدابیر و شِگردهای ویژه ای است.

قرآن کریم با تکیه بر اصیل ترین ویژگی ها و خصوصیات ثابت و مشترک در میان انسان ها، قدم در راه تحول می نهد و با تمسک به روش ها و شیوه های تربیتی متناسب، به احیا و شکوفایی سرمایه های انسانی می پردازد، بنابراین کشف، شناسایی و تبیین مبانی و روش های قرآن کریم در این باره، چشم انداز روشنی در مقابل انسان ترسیم می کند و راهگشای امر تحول در تمامی جوامع بشری به شمار می رود.

در قرآن، برای مسلمان مؤمن صدای خداوند هدایت‌گر و ترغیب‌کننده، تسلی‌بخش و سرزنش‌گر، نوید دهنده رحمت راستین و سعادت ابدی است که همزمان ستمکاران را به خشم و عذاب ابدی تهدید می‌کند.

برای مسلمانان، قرآن کلام خدا است

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: برای مسلمانان، قرآن کلام خدا است که به زمان بشری وارد شده است تا به تاریخ شکل بدهد.

وی، از قرآن به عنوان منبع فضیلت الهی گفت و افزود: قرآن برای مسلمانان منبع موهبت و فضیلت الهی، تسکین و هدایت است. با آن، کودک در بدو تولد تبرّک می‌شود، توسط قرآن است که انسان در طول سفر زندگی هدایت شده و با آن به منزل نهایی فرستاده می‌شود.

وی، بیان کرد: انسان درپی اُنس با قرآن می تواند از جنبه های مختلف قرآن بهره بگیرند.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ادامه داد: قرآن عربی به درستی، توسط مسلمانان و همین طور غیرمسلمانان به عنوان سمفونی‌ای از کلمات توصیف شده است. نه تنها آموزه‌ها و نظرات قرآن بلکه کلمات و عبارات آن زندگی و سخن مسلمانان را صرف نظر از اختلاف زبان، نژاد و فرهنگ، تحت تأثیر قرار داده است.

استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، یادآور شد: قرآن اساساً مجموعه‌ای از عبارات مستقل، مثلها، داستانها، احکام و ممنوعیت‌ها است. با این حال مسلمانان بر این باورند که در ورای این گروه‌بندی متنوع، یک وحدت مقصود، پیام، اصطلاح و سبک وجود دارد.

وی، ضمن بازگو نمودن عهدی استوار میان خدا و مردم با قرآن افزود: قرآن، عهدی استوار میان خدا و مردم است و آیات این کتاب، متن این عهدنامه را بیان می کند. در عهد نامه باید نگریست، به آن باید پای بند بود، مفاد آن را نباید زیر پاگذاشت.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، قرآن را منبعی پایان‌ناپذیر از الهام برای مسلمانان دانست و تاکید کرد: قرآن منبعی پایان‌ناپذیر از الهام برای مسلمانان در هر زمینه از دانش و تلاش انسانی است. مسلمانان مؤمن ادعا می کنند که قرآن درباره‌ی هر موقعیتی در زندگی جوامع مسلمان و همچنین درباره‌ وضعیت هر فرد مسلمان سخن می‌گوید.

قرآن انسان را به عقل گرایی دعوت می کند

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: قرآن انسان را به عقل گرایی دعوت می کند و درنتیجه با بهره گیری از عقل توانا در تشخیص خوب و بد می شود.

وی، افزود: قرآن یا توصیه های اخلاقی، رفتاری، فرهنگی و علمی انسان را قادر به غلبه بر مشکلات می نماید.

وی با استناد به آیه 21 سوره حشر(لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اگر این قرآن را بر کوهی فرو می فرستادیم حتما آن را از ترس خدا ذلیل و متواضع و شکافته می دیدی. و این مثال ها را برای مردم می زنیم شاید بیندیشند.

حجت‌الاسلام همزبان‌ ادامه داد: قرآن با بیان جریانات تاریخی گذشته، عبرت گیری از گذشتگان را گوشزد می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه، قرآن را کتاب هدایت دانست و‌‌ یادآور شد: قرآن کتاب هدایت است و متقیّان را به راه راست و راه خدا هدایت می نماید و درنهایت انسان نورانی می شود.

وی، از فصیح بودن فرآن گفت و افزود: غیر از احکام قرآن و حلال و حرام آن که ابدی است، خود این کتاب ژرف و فصیح و متین نیز با گذشت زمان کهنه نمی شود و پیوسته معارف آن برای همه اقشار در همه زمانها درخشندگی و آموزندگی دارد.

حجت‌الاسلام همزبان، ضمن بازگو نمودن قابلیت انطباق قرآن در زمان های مختلف تأکید کرد: مسلمانان تأکید دارند که قرآن قابل انطباق با تمامی شرایط و زمان‌هاست. با این حال، قرآن برای آن که در بُعد و معنا جهان‌شمول باشد توسط هر مسلمان قرائت می‌شود و به آن عمل می‌شود به گونه‌ای که گویی همان لحظه و تنها برای او نازل شده است.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: