« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه شهرستان عجب‌شیر:هر حکمی که خداوند متعال صادر فرموده یا امر است یا نهی و بی جهت چیزی را واجب نمی فرمایند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، روزه مایه زدودن زنگارها از دل و صفای باطن و دوری از ناپاکی ها و آلودگی هاست. روزه، دل را از گناه پاک می کند، به روح صفا و جلا می بخشد و سبب تقویت نور معرفت می شود. انسان در پرتو روزه داری و پرهیز از گناه و محرمات و گرایش به معنویات، زمینه تجلی نور معرفت را در وجود خود فراهم می کند.

روزه داری یکی از مقدمات پیمودن مسیر الی اللّه و دست یابی به معرفت الهی است.

خودسازی از نظر قرآن و بزرگان دین، مهم ترین و اصلی ترین کار انسان است؛ زیرا بیشترین اثر آن در درجه اوّل به خود انسان بر می گردد، سپس به جامعه. هر بلا و گرفتاری که برای انسان رخ می دهد در اثر مهذّب نشدن و تسلّط نفس اماره بر اوست. بیماری های جسمی و روحی در فرد، اختلافات خانوادگی و نزاع و درگیری انسان ها با یکدیگر در سایه مبارزه نکردن با نفس است.

در ماه مبارک رمضان خدای سبحان برای همگان دعوت نامه فرستاده و همه لوازم و امکانات پذیرایی را فراهم کرده است.

هرکاری از جمله خودسازی نیاز به زمینه و عوامل دارد تا به واسطه آنها موجبات رشد و ترقی حاصل شود.

خودسازی عامل مهم شکوفایی شخصیت انسان است.

انسان بدون خودسازی دائما درگرفتاری های جسمی و روحی روانی غوطه ور خواهد بود و درسایه خودسازی به آرامش(رسیدن به لقاءالله) که مهم ترین هدف انسان در زندگی می باشد، نائل خواهد آمد.

رمضان فرصتی است درجهت خودسازی
حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه اهر، در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: رمضان فرصتی است برای بندگان الهی درجهت خودسازی و کسب معرفت.

وی، ضمن بازگو نمودن راهی برای تصفیه دل افزود: اگر بخواهیم دلمان تصفیه و پاک شود و به خدا نزدیک شویم، راهی جز اعتقادات سالم و عبادت نداریم.

وی، با استناد به آیه 99 سوره حجر(وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَک) بیان کرد: ‌در این آیه می خوانیم: و پروردگارت را بپرست، تا لحظه مرگت فرا رسد.

حجت الاسلام حاجی زاده، ادامه داد: رمضان تنها ماهی از ماه های قمری است که در قرآن از آن یاد شده است.

امام جمعه شهرستان اهر، یادآور شد: تقوا حالتی است که انسان در خودش ایجاد می کند تا گناه نکند و از گناه دوری گزیند.

وی با اشاره به فرموده سیدالساجدین امام سجاد(ع) افزود: ایشان می فرمایند: رمضان ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد.

حجت‌الاسلام حاجی زاده، ماه رمضان را ماه تظهیر از گناه دانست و تاکید کرد: ماه رمضان گناهان را پاک می کند، آنگونه آب نجاست را پاک می کند، ماه مبارک رمضان گناه را تطهیر می نماید.

خداوند با واجب ساختن روزه خواهان به اوج رسیدن روح انسان های مومن است

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه شهرستان عجب‌شیر در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: خداوند با واجب ساختن روزه خواهان با تقوا شدن انسان های مومن است و روح آنها به اوج برسد.

وی، افزود: هر حکمی که خداوند متعال صادر فرموده یا امر است یا نهی و بی جهت چیزی را واجب نمی فرمایند.

وی با استناد به آیه 8۹ سوره مائده(يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ)بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: خدا شما را به سوگندهاى بيهوده‏تان مؤاخذه نمى‏كند ولى به سوگندهايى كه از روى اراده مى‏خوريد و مى‏شكنيد، شما را مؤاخذه مى‏كند و كفاره‏اش خوراک دادن به 10 بينواست از غذاهاى متوسطى كه به كسان خود مى‏خورانيد يا پوشانيدن آنان يا آزاد كردن بنده‏اى و كسى كه هيچ يک از اينها را نيابد بايد سه روز روزه بدارد اين است كفاره سوگندهاى شما وقتى كه سوگند خورديد و سوگندهاى خود را پاس داريد اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‏كند باشد كه سپاسگزارى كنيد.

حجت‌الاسلام شربیانی، ادامه داد: یکی از زمان‏های مقدسی که در دین اسلام به خودسازی اختصاص یافت و برپایی عبادت روزه در آن مقرر شد تا انسان بتواند از طریق آن به فیوض الهی دست یابد، ماه مبارک رمضان است.

امام جمعه عجب‌شیر، از حکمت روزه گفت و یادآور شد: حکمت روزه آن است که خداوند آن نعمت، حال درویشان و گرسنگی ایشان را بدانند و با ایشان یاری کنند از اینجا بود که خداوند از اول محمد را یتیم کرد تا یتیمان را نوازش کند، پس غریب کرد تا غریبان را رحمت آرد، و بی مال کرد تا ناداران را فراموش نکند.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اکرم(ص) افزود: ایشان می فرمایند: رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم.

حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن لذت اسمانی شدن در اردوی معنوی یک ماهه تاکید کرد: انسانِ خو ‏گرفته با روزمرگی، در‏‏ ‏یک اردوی معنوی یک ماهه، رهایی از بند‏ تن و زنگارزدایی از دل را با هم تجربه می‏کند، غلبه بر خواهش‏های دل را تمرین می‏کند و لذت آسمانی شدن را می‏چشد.

- گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: