« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
روزنامه ایران نوشت : ایران پاسخ خود به سفرهای پیدا و پنهان مقام‌های کشورهای مختلف برای کاهش تنش‌ بین واشنگتن و تهران را اعلام کرد. این خبر را سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا و استقبال شماری از کشورها برای میانجیگری میان دو کشور اعلام کرده است. کیوان خسروی در یادداشت کوتاهی که در ایرنا منتشر شد، نوشته «سفر مقامات مسئول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته است که برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفرها نیز محرمانه می‌ماند.» خسروی همچنین با بیان اینکه «در سفر مقام‌های دیگر کشورها به صراحت گفته‌ایم تا رفتارها عوض نشود، تا حقوق کشور تأمین نشود... به هیچ وجه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود»، یادآور شد: «این مقام‌ها عمدتاً از امریکا نمایندگی دارند.» اشاره سخنگوی شورای عالی امنیت ملی به پیام‌های غیر مستقیم امریکا به ایران در حالی است که مورگان ارگاتوس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک کنفرانس خبری ارسال پیام‌های محرمانه به ایران از طریق هیأت‌های آلمانی و عمانی را رد کرد.

در بحبوحه افزایش جدال دیپلماتیک تهران و واشنگتن طی هفته‌های گذشته شماری از کشورها از جمله عمان، آلمان و عراق برای میانجیگری بین دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند. هفته گذشته بود که یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در سفری ناگهانی و اعلام نشده به تهران آمد و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. گرچه جزئیات این دیدار منتشر نشد و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران نیز ارتباط سفر بن علوی با موضوع میانجیگری در روابط تهران و واشنگتن را رد کرد اما وزیر خارجه عمان با وجود آنکه سفرش را به تهران عادی توصیف کرد و گفت حامل هیچ پیامی برای ایران نبوده، در گفت‌وگو با بی بی سی تأکید کرد کشورش بشدت نگران تنش میان ایران و امریکاست. وزارت خارجه عمان همچنین در توئیتی به نقل از بن علوی اعلام کرد: «عمان با کمک دیگران در تلاش است تا تنش بین امریکا و ایران را کاهش دهد.» علاوه بر عمان چند کشور دیگر از جمله عراق و آلمان نیز برای میانجیگری بین ایران و امریکا پا پیش گذاشته‌اند. چه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق  اعلام کرده است برای کاستن از تنش‌ها در منطقه، هیأت‌هایی را به تهران و واشنگتن می‌فرستد. از سوی دیگر سفر دو روز گذشته یک هیأت دیپلماتیک آلمانی به ریاست یِنس پلوتنر، مدیر سیاسی وزارت خارجه این کشور به تهران نیز از سوی یک روزنامه آلمانی به تلاش برلین برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن تفسیر شد.  همه اینها در حالی است که به نظر می‌رسد به رغم عدم استقبال مقامات جمهوری اسلامی به گفت‌وگو با دولت ترامپ، فهرست علاقه‌مندان به میانجیگری میان تهران و واشنگتن پرشمارتر می‌شود. امری که وقوع آن زیر سایه تلاش حداکثری امریکا برای ایجاد فشار علیه ایران و در تنگنا قراردادن آن محتمل به نظر نمی‌رسد.

توهین دوباره ترامپ به ملت ایران

به نظر می رسد همین پاسخ صریح تهران به فرستادگان پیدا و پنهان امریکا باعث عصبانیت رئیس جمهوری این کشور شده تا جایی که یک بار دیگر ملت ایران را تروریست خوانده است. رئیس جمهوری امریکا در ادامه سیاست‌های متناقض خود درباره ایران یکبار دیگر ملت ایران را «تروریست» خواند. دونالد ترامپ در حالی مدعی حمایت از مردم ایران است که علاوه بر وضع تحریم‌های سنگین علیه مردم ایران، روز جمعه در سخنرانی مدعی شد ایران بازیگر بسیار خطرناک و بسیار بدی بوده است. او گفت: «آنها ملت تروریست هستند و ما با این کنار نمی‌آییم.» ترامپ افزود: فکر می‌کنم نیازی به اعزام نیرو به خاورمیانه (غرب آسیا) برای مقابله با ایران نیست. اگر نیاز به اعزام نیرو باشد، حتماً می‌فرستم.

 

برچسب ها: ایران ، سفر ، واشنگتن ، تهران ، ایران ، جهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین