« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
آلومینیوم می تواند عوارض بدی برای مغز و ماهیچه‌ها داشته باشد و در ضمن این ظروف در برابر ضربه حساس اند و به سرعت تغییر شکل می دهند.
کپایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:ظروف آلومینیومی با قیمت پایین در بازار عرضه می شوند. آلومینیوم کاربردهای وسیعی در پخت و پز دارد. از ورق ها و ظروف یکبار مصرف پخت آلومینیومی گرفته تا قابلمه، کِتری و… . دلیل پرطرفدار بودن آلومینیوم، سبک بودن آن و پخش کردن سریع و یکنواخت حرارت است. البته طی روند پخت، احتمال آنکه ترکیب های سمّی آلومینیوم وارد غذا یا آب شود، بسیار بالاست.

آلومینیوم می تواند عوارض بدی برای مغز و ماهیچه‌ها داشته باشد و در ضمن این ظروف در برابر ضربه حساس اند و به سرعت تغییر شکل می دهند.

بهترین ظروف برای پختن غذا ظروف پیرکس، استیل و ... است. ظروف آلومینیومی علاوه بر اینکه موجب تغییر در طعم غذاها بخصوص غذاهای اسیدی می‌شوند، بخشی از نیاز بدن به آلومینیوم را از این طریق تامین می‌کنند.

آلومینیوم ماده بسیار پایداری در برابر خوردگی بوده و در اثر تماس مستقیم با انواع مختلف مواد غذایی امکان مهاجرت عناصر فلزی به ماده غذایی و آلوده کردن آن و تشدید واکنش های شیمیایی فسادزا در مواد غذایی وجود ندارد. از سوی دیگر به علت سبک بودن و انتقال مناسب حرارت برای پخت غذا مناسب است.

اسیدهای آلی موجود در برخی غذاها با تاثیر بر ظروف آلومینیوم و سایش جزیی و در نتیجه وارد شدن این عنصر به غذا، باعث افزایش نامطلوب میزان آلومینیوم در رژیم غذایی و درنتیجه بروز اختلال در سیستم عصبی، افزایش خطر ابتلا به آلزایمر، اختلال در متابولیسم استخوان، مسمومیت کلیه، کبد و التهاب مفاصل می‌شود. به همین دلیل این ظروف که از قدیمی‌ترین‌ها در عرصه پخت و پز غذا هستند، طرفداران خود را از دست دادند.

مواد قلیایی به سرعت روی ظروف آلومینیومی اثر کرده و آن را سوراخ می‌کند.

آلومینیوم یک فلز سبک و ارزان قیمت است که به خوبی حرارت تولید شده در اجاق گاز و یا فِر را به غذا منتقل می‌کند، همچنین به دلیل بَراق بودن سطح فلز مقداری از گرما منعکس شده و مانع از تیره شدن سطح غذا می‌شود. به همین دلیل این جنس از ظروف آشپزخانه تا سال‌های سال مورد توجه خانم‌های خانه‌دار بوده‌اند.

براساس اعلام کارشناسان، استفاده از ظروف آلومینیومی(رویی) خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زخم معده، کولیت، خشک شدن دهان، یبوست و تغییر رنگ زبان را افزایش می‌دهد.

جوشاندن آب نیز سبب تیرگی رنگ این ظروف می‌شوند. برای برطرف کردن این حالت در هنگام پخت اضافه کردن چند قطره آب لیمو یا سرکه از سیاه شدن ظرف جلوگیری می‌کند. بعد از خارج کردن موادغذایی، اگر مقداری پودر لباسشویی را با آب در آن بجوشانید دوباره رنگ ظرف روشن می‌شود.

قابلمه‌های آلومینیومی در مقابل نمک طعام نیز مقاومت ندارند بنابراین در آن‌ها برنج خیس نکنید و با آب نمک نگه ندارید.

توصیه می‌‎شود اگر در ظروف آلومینیومی جِرم ایجاد شده باشد، کَنده نشود، چون خود آن مانعی برای ورود آلومینیوم به غذاست.

بهترین ظروف برای پخت و نگهداری غذا ظرف‌های شیشه‌ای(پیرکس) هستند چون با ترکیبات موجود در غذا وارد واکنش نمی‌‎شوند.

به طور کلی ظروف آلومینیومی سبک هستند و حرارت را به خوبی انتقال می دهند ولی با مواد غذایی واکنش می دهند، به راحتی خَش می خورند و نوع غیرریخته گری آن به راحتی خَم می شوند و به سختی تمیز می شوند.

- یادداشت از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: