« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۰
در گفت و گو با اوای رودکوف بررسی شد:
حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی:ماه رمضان مانند فصل بهار است، همانطور که کشاورز از این فصل بهره می گیرد، انسان هم اگر از این فرصت استفاده نکند دچار محرومیت معنوی می شود.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف،«روزه» یکی از عباداتی است که هم از جهت اصلاح فردی و تهذیب نفس و هم از جهات اجتماعی و نتایج مادی و معنوی، بسیار مؤثر است. این عبادت یکی از دستورات دین مقدّس اسلام و بلکه همهی ادیان الهی است که اگر آداب و شرایط آن رعایت شود، تأثیرات فراوانی در جسم و روح و روان انسانها دارد.

یک ماه روزه داری بخصوص برای انسانی که اشتغالات گوناگون، او را از پرداختن به خود بازداشته، فرصتی پدید می آورد تا روح خود را از قید و بندها آزاد ساخته و به کسب معنویات و تقویت نیروی اراده و خودسازی مشغول شود و با کسب تقوای بیشتر، خویشتن را برای زندگی پاک و پاکیزه در طول سال آماده سازد.

شخص روزه دار، رنج فقرا و محرومانِ جامعه را درک می کند و به مسئولیت خویش در قبال آنان واقف شده، درصدد حمایت و دستگیری از آنان بر میآید و از این جهت، جامعه نیز از برکات روزه و روزه داری برخوردار می شود.

خداوند، روزه را براى آزمايش اخلاص مردم مقرر و فرض فرموده است، و كسى كه به پيشگاه حضرت حق اخلاص ورزد، تمامى اوصافى كه در فلسفه روزه بيان شده است‏شامل حالش مى‏شود، و روزه كاملا با اخلاص روزه‏دار، در رابطه است.

انسان روزه دار به خدا نزدیک تَر می شود

حجت‌الاسلام سیدحسن موسوی، امام جمعه کلیبر در گفت‌وگو با آوای رودکوف اظهار کرد: انسان روزه دار که با خدا ارتباط برقرار نمود به خدا نزیک تَر می شود.

وی، ضمن بازگو نمودن سلامتی روح و تندرستی جسم در روزه داران افزود: روزه داری روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتی روح و تندرستی جسم می شود.

وی با استناد به آیه 185سوره بقره(شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: (روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم، و نشانه‌های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتی شما را می‌خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزاری کنید!

حجت‌الاسلام موسوی، ادامه داد: انسان روزه دار در هنگام گرسنگی و تشنگی، فقرا و بینوایان را یاد می کند و درنتیجه به کمک آن ها می شتابد.

امام جمعه کلیبر از اشتیاق روزه داران برای دادن اطعام و افطاری گفت و یادآور شد: این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه های معنوی در ماه های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می کنند و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه داری و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می کنند.

وی، بااشاره به فرمایش پیغمبر(ص) افزود: ایشان می فرمایند: روزه بگیرید تا سالم بمانید.

حجت‌الاسلام موسوی، از لزوم خودسازی در ماه مبارک رمضان گفت و تأکید کرد: در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعی، عبادت، شب زنده داری، درک فضیلت شب قدر و... فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه ای خودسازی کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقی باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.

روزه باعث آرامش در درون انسان می شود

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: روزه و عبادات معنوی باعث آرامش در درون انسان می شود و نیروهای مثبت مثل عقل و فطرت کارآیی بیشتری خواهند داشت.

وی، افزود: با توجه به اینکه انسان در درون خود نیروهای متخاصم یا معارضی دارد، به نوعی که از یک طرف عقل و فطرت دارد و ازطرف دیگر خشم و غضب دارد.

وی، با استناد به آیه 183سوره بقره(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند، مقرر شده بود، باشد كه پرهيزگارى كنيد.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ادامه داد: مهم ترین فلسفه روزه بحث تقوا و پرهیزکاری است.

این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) یادآور شد: ایشان می فرمایند:‌ بدبخت کسی است که خودش را در این ماه در پرتوفیوضات الهی قرار ندهد

وی، ماه رمضان را همچون فصل بهار دانست و افزود: ماه رمضان مانند فصل بهار است، همانطور که کشاورز از این فصل بهره می گیرد، انسان هم اگر از این فرصت استفاده نکند دچار محرومیت معنوی می شود.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ضمن بازگو نمودن سازندگی درونی انسان روزه دار تاکید کرد: انسان در ماه رمضان به یک سازندگی درونی یا معنوی می رسد که خو دسازی و خودشناسی را نیز درپی خواهد داشت. رَه توشه هایی برای یک زندگی پُربار، باتخرک و مسئولانه بدون تنبلی فراهم می شود.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: