« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
گیاهان دارویی؛
دانه هاي كدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان ضد التهاب بوده و از ایندومتاسین (نوعی داروی غیر استروئیدی) كه جهت کاهش التهاب ورم مفاصل استفاده مي شود، موثر است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:کدوی تخم کاغذی گیاهی است علفی، یک ساله، بوته‌ای و رونده، برگ‌های آن پهن، پنج لوبی کرکدار با دمبرگی دراز، گل‌های آن پنج لوبی و زرد رنگ، میوه‌اش درشت، گوشتدار، کروی شکل در بعضی موارد کم و بیش کشیده و رنگ آن زرد گاهی هم سبز است که در آن تعداد زیادی تخم وجود دارد.
تخم کدو به صورت خام یا بو داده مصرف خوراکی دارد.

تخمه کدو دانه‌ای تخت با پوششی به رنگ سبز تیره است و سطح زیر این پوشش سفید مایل به زرد است. بافت این تخمه قابل جویدن است و مانند دیگر مغزها طعمی عالی دارد. مزه‌ی تخمه کدو شیرین و کمی ترد است. می‌توان آن را به عنوان یک تنقلات بی‌نظیر برای روزتان، یا افزودنی فوق‌العاده برای غذاها مصرف نمود. تخمه کدو انواع مختلف مواد مغذی را، از جمله منیزیم، فسفر، منگنز، روی، آهن، و مس تامین می‌کند.

تخمه کدو منبعی غنی برای پروتئین، ویتامین A، ویتامین C و هم‌چنین ویتامین E است. علاوه بر ویتامین، مواد معدنی و پروتئین، تخمه کدو سرشار از چربی خوب نیز هست. یک‌چهارم فنجان تخمه کدو حاوی ۱۵ گرم چربی است. یک‌ششم فنجان تخمه کدو ۴۶ درصد منیزیم، ۵۲ درصد منگنز، ۲۴ درصد مس، ۱۶ درصد پروتئین، و ۱۷ درصد از نیاز روزانه‌ی شما را به روی تامین می‌کند. هم‌چنین حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا۶ و امگا۳ است.

مغز هم مانند سایر قسمت های بدن و شاید هم بیشتر به مواد مغذی نیاز دارد. تخمه کدو حاوی اسیدهای چرب مانند امگا ۳ و امگا ۶ است که می تواند سلول های مغز را از آسیب محافظت کند و باعث بهبود عملکرد مغز شود.

برای سوزش مجاری ادراری، تب‌های شدید، زخم معده، زخم روده، ورم پروستات، درد مفاصل، دیابت، سرفه‌های مقاوم و خشونت سینه نیز مفید است.

روغن دانه های دارای تخم کدو تنبل سرشار از فیتو استروژن است که افزايش دهنده لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان HDL و «کلسترول خوب» بوده و در کاهش فشار خون موثر است.

روغن یا اسیدهای چرب لینولئیک، آب، پروتئین، مواد قندی، هیدرات‌های کربنی، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین، ویتامین A و... در آن تشخیص داده شده است.


میزان روغن موجود در دانه‌های این گیاه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است. روغن این گیاه دارای مواد ارزشمندی همچون اسیدهای چرب، ویتامین‌های آ و ای، کارتنوئیدها و توکوفرول‌ها است. از مهم‌ترین اسیدهای چرب که تقریباً ۹۰٪ محتوای روغن را تشکیل می‌دهند می‌توان به اسیدهای لینولئیک، لینولئیک، اولئیک و پالمیتیک اشاره کرد که از این میان اسید چرب لینولئیک حدود ۵۰٪ روغن را تشکیل می‌دهد.

گفتنی است به دلیل ناپایداری اسید لینولئیک در برابر حرارت، از روغن کدو تخمه‌کاغذی نمی‌توان به‌عنوان روغن سرخ‌کردنی استفاده کرد.

خارج کننده اخلاط، چاق کننده، دفع کننده انگل‌های روده‌ای همچون کرمک در کودکان و کرم کدو در بزرگسالان است.

دانه های کدو تنبل سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. از این گذشته، دانه‌های کدوتنبل با داشتن فسفر که سوخت و ساز کربوهیدرات ها و چربی ها را در بدن افزايش می‌دهد، غذای مناسبی برای کاهش وزن به حساب می‌آید.

وجود مقادیر فراوان روی در این گیاه دارویی، تخم کدو را محافظ طبیعی خوبی در برابر پوکی‌استخوان می دانند..

به خاطر وجود فیتواسترول‌ها،‌ ترکیباتی که سطح کلسترول LDL را کاهش می‌دهند، این ماده غذایی باعث پایین آمدن سطح کلسترول بد خون می‌شود.

آب تازه میوه کدو مدر است و برای ناراحتی کلیوی مصرف می‌شود. چون ملین و نرم کننده است برای رفع یبوست و ناراحتی‌های سینه مصرف دارد. در رفع پیچش شکم و جلوگیری از خونریزی‌های درونی (بخصوص در خانمها) مصرف می شود.

تخم کدو بدون برجای گذاشتن عوارض جانبی داروهای ضدالتهاب، به نحو موثری التهاب را کاهش می‌دهد.

تخم کدو تنبل باید به صورت خام خورده شود چرا که این بهترین راه برای حفظ چربی‌های سالم موجود در آن است. هنگام خرید تخم کدو تنبل باید مطمئن شوید که بوی تازگی می‌دهد. تخمه‌ کدو تنبلِ ارگانیک ترجیح داده می‌شود، چرا که این نوع تخمه کدو آلوده به آفتکش‌ها و مواد شیمیایی مضر نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: