« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از پیش بینی ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در سال ۹۸ خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، علیمراد اکبری در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از طرحهای آب و خاک استان فارس، اظهار داشت: در سال جاری ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی دولت (در مجموع بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار) برای توسعه روش های نوین آبیاری پیش‌بینی‌ شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، گفت: از آغاز امسال تا کنون ۲۰ هزار هکتار آبیاری نوین در کشور اجرا شده و ۱۴۰ هزار هکتار نیز در حال اجراست و در صورت تخصیص اعتبار مذکور حدود ۲۰۰ هزار هکتار از انواع سیستم های مدرن آبیاری در سال ۹۸ در کشور اجرا می شود‌.

اکبری با بیان این که استان فارس از استان های پیشرو در اجرای سامانه های نوین آبیاری است، یادآور شد: سال گذشته بیش از ۱۶ هزار هکتار آبیاری نوین در استان فارس انجام شد و در این زمینه رتبه اول کشوری را کسب کرد.

او، اضافه کرد: امسال نیز حدود سه هزار و ۷۰۰ هکتار انجام شده و بیش از ۴ هزار هکتار در دست اجرا است و تاکنون مقام اول کشور را دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هدف از اجرای روش های مدرن آبیاری را افزایش راندمان، کارآیی و بهره‌وری آبیاری عنوان کرد و افزود: این روش ها در میزان صرفه جویی آب در تولید محصولات بخش کشاورزی به ویژه روش های میکرو در باغبانی و زراعت نقش بسزایی دارد به طوری که رکورد تولید محصول گندم با بیش از ۱۳ تن در هکتار را باروش آبیاری تیپ داشتیم.

اکبری، گفت: به کمک بهره وری آب در کشور و تمام پارامترهای موثر در بهره وری بخش کشاورزی شامل عملیات به زراعی، به نژادی و روش های بهینه کردن مصرف آب خوشبختانه در محصول گندم در سه سال اخیر به خودکفایی رسیده ایم.

این معاونت با بیان اینکه در محصول شکر در آستانه خودکفایی و در روغن ضریب وابستگی به واردات در چند سال گذشته ۱۵ درصد کمتر شده است، خاطرنشان ساخت: یکی از روش های بهینه کردن مصرف آب، توسعه گلخانه ها، انتقال گیاهان پر مصرف مثل سبزی و صیفی به محیط های کنترل شده و روش دیگر تغییر فصل کشت چغندر بهاره به پاییزه و انتقال حبوبات در اقصی نقاط کشور از بهاره به پاییز است.

اکبری، ادامه داد: از دیگر روش های مصرف بهینه آب، استفاده از نشاکاری در تولید محصولات کشاورزی است که با این روش تا دو مرحله کاهش آبیاری داریم و ۲ تا ۳ هزار مترمکعب در هکتار در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

او، افزود: روش دیگر، حاصلخیزی خاک و افزایش مواد آلی به خاک به منظور بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاک است. اکبری اذعان کرد: بهبود بافت و ساختمان خاک، تولید را افزایش و مصرف آب را کاهش می دهد.


مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین