« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
گیاهان دارویی؛
گون یکی از محبوب ترین دارو های گیاهی است که در طب سنتی چین استفاده میشود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:گون نوعی گیاه دارویی است که ریشه آن برای درست کردن دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف ریشه گون خواص ضد اضطراب و آرام شدن اعصاب را دارد. همچنین گیاه گون مغز استخوان را تقویت و بدن انسان را از عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

به طور کلی قسمتهای مورد استفاده دارویی این گیاه شامل صمغ (کتیرا) و ریشه گیاه است و از شهد گلهای آن نیز عسل گون تهیه شده که خواص درمانی و ارزش غذایی بیشماری دارد و برای سلامت و ایمنی بدن بسیار مفید است.

رایج‌ترین نوع استفاده از این گیاه، استخراج عصاره ریشه آن است.

ريشه گون به عنوان كمک هضم مطرح بوده و شامل پلی سی كاريدها، فلاونوئيدها، گليكوزيدهای تری ترپن است كه به وسيله اين تركيبات فعاليت سيستم ايمنی و عملكرد آنها را افزايش مي‌دهد.

مصرف گون موجب کاهش سطح کلسترول بد بدن را تا حدود زیادی می شود.. بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند سکته مغری، حملات قلبی و تصلب شراین با کلسترول بالا ارتباط مستقیم دارند.گون سبب افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی و در حقیقت تحریک سیستم ایمنی بدن می شود.

استفاده طولاني از اين گياه (به مدت 35 روز) فعاليت سلولهاي طهال را تشديد كرده و به اوج مي‌رساند؛ همچنين درمان با اين گياه اثرات جانبي منفي ناشي از استروئيد درماني را بر روي سيستم ايمني كاهش مي‌دهد.


این گیاه دارویی مغز استخوان را تقویت و بدن انسان را از عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

گون برای سرماخوردگی، عفونت‌های تنفسی فوقانی، آلرژی‌ها، فیبرومیالژیا (بیماری سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمنی است که با درد منتشر، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می‌شود) کم خونی، ایدز HIV/AIDS، برای تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. برای بیماری سندرم خستگی مزمن (CFS)، بیماری‌های کلیوی، دیابت و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم ترین محصول گیاه گون کتیرا نام دارد. کتیرا به ترشحات صمغی خشک شده که در اثر خراش دادن قسمت پایینی ساقه گیاه گون بهدست میآید، گفته میشود. کتیرای خوب کتیرایی است که از شاخههای قدیمی گیاه به دست میآید. هرچه کتیرای حاصل شده شفافتر، بیرنگ و نازکتر باشد دارای کیفیت بهتر و قیمت گرانتری است.

كتیرا دارای 15-10 درصد آب، 4-3 درصد مواد معدنی و 3 درصد نشاسته است. كتیرا ماده ای است بی بو كه 70-60 درصد آن را آب حل نمی شود ولی با جذب رطوبت به صورت لعاب چسبنده ای در می آید كه ذرات نشاسته در داخل آن به صورت محسوس دیده می شود.

در كتیرا به طور كلی دو نوع ماده مؤثر قابل توجه وجود دارد یكی ماده ای است كه در آب محلول است به نام تراگاكانتین، دوم ماده ای است كه در آب بخصوص آب سر غیر محلول است و باسورین نامیده می شود. تراگاكانتین متشكل است از اورونیک اسید كه به چند مولكول قند آرابینوز متصل است. باسورین شامل گالاكتورونیک اسید متصل به قندهای گالاكتوز و كسیلوز می باشد.

كتیرا از نظر شیمیایی مخلوطی است از تعدادی پلی ساكارید وزن مولكولی كتیرا بالغ بر 800 هزار است.

علیرغم گسترده بودن خواص گون و عوارض جانبی کم این گیاه، مصرف بیش از حدش باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن میشود.

زنان باردار و افرادی که دارای بیماری لوپوس و یا سایر بیماریهای خود ایمنی هستند، باید از مصرف گون خودداری نمایند.

قابل ذکر است که عسل گون هیچ کدام از عوارض بالا را ندارد، زیرا توسط زنبور عسل فقط شهد آن برداشت شده است و طی تحولاتی که در بدن زنبور عسل به وجود میآید عوارضی که مصرف گیاه خالص میتواند داشته باشد را عسل گون نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: