چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳  |  Wednesday, 11 December 2019
کد خبر: ۲۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
گیاهان دارویی؛
گیلاس میوه ی کوچک، گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می‏ باشد و دارای یک هسته است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:گیلاس میوه ی کوچک، گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می‏ باشد و دارای یک هسته است.

اثر ضدالتهاب بودن گیلاس کمک می کند تا بدن سالم نگه داشته شود. اما آنچه بیشتر به چشم می خورد، این است که گیلاس کمتر از بسیاری از میوه ها در شاخص گلیسمی است. این بدان معناست که میزان قند و انسولین در گیلاس، قند خون را افزایش نمی دهد، به همین دلیل خوردن گیلاس بدن را در برابر دیابت حفظ می کند.

یکی دیگر از دلایل باور نکردنی مصرف گیلاس این است که برای چشم بسیار مفید است.

گیلاس حاوی ویتامین Aو بتاکاروتن است که برای تقویت بینایی بسیار ضروری هستند. رتینول نیز در ویتامین A موجود است و برای سلامت پوست مفید است. ویتامین Aموجود در گیلاس ۲۰ برابر ویتامین Aموجود در توت فرنگی و تمشک آبی است.

عصاره گیلاس یک ضد باکتری علیه فساد و پوسیدگی دندان است. در مطالعات انجام شده که عصاره گیلاس سیاه تا ۸۹ درصد فعالیت آنزیم‌های عامل تشکیل پلاک دندان را متوقف می‌کند.

گیلاس منبع عالی برای دریافت ویتامین‌های مختلف ازجمله A، B،C و E است. به همین دلیل است که خوردن چند گـیلاس در تابستان می‌تواند مواد لازم برای تأمین سلامتی پوست را در اختیار بدن قرار دهد تا شما پوستی سالم در برابر تابش آفتاب و سایر عوامل تهدید کننده پوست داشته باشید.


آب گیلاس، می‌تواند نقاط کبود و تیره روی پوست را از بین ببرد و آن را درخشان‌تر جلوه دهد. محققان بر این باورند که استفاده طولانی مدت از گیلاس می‌تواند جوان‌سازی دوباره پوست را به دنبال داشته باشد.

گیلاس سنگ‏ های کلیه را از بین می‏ برد و مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود.

یک فنجان گیلاس حاوی ۹۷ کالری، ۲۵ گرم کربوهیدرات و ۲۰ گرم قند است. درصد بالای کالری موجود در این میوه به دلیل قند آن است. وزارت کشاورزی امریکا مصرف روزانه ۱۳۰ گرم کربوهیدرات را توصیه می کند اما افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروری می کنند تنها ۲۰ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات در رژیم آنها وجود دارد و این درحالیست که حتی کالری تعداد کمی گیلاس نیز از این میزان بیشتر است.

گیلاس منبع قوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. این نگهبانان سلولهای بدن، باعث کند شدن روند پیری سلول و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان، آلزایمر، دیابت و چاقی می شوند.

یک فنجان گیلاس حاوی ۳۴۲ میلی گرم پتاسیم بوده و ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به این ویتامین را تامین می کند. پتاسیم به عملکرد درست قلب و کلیه کمک کرده و محافظ سیستم عضلانی و گوارشی است. از دیگر مواد معدنی موجود در گیلاس می توان به مس، منگنز، منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر و روی اشاره کرد.

گیلاس نشاسته کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان بار نیست، البته باز هم تاکید می شود که اگر به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود.


بخاطر مقادیر بسیار بالای فیبر، گیلاس سیستم گوارشی را تقویت می کند و باعث بایین آوردن میزان کلسترول می شود. لازم نیست مقدا زیادی فیبر مصرف کنید، یک مشت از آن برای هضم بهتر غذا کافیست.

مصرف منظم این میوه به کاهش سطح اکسید نیتریک کمک می‌کند. رابطه بین مصرف گـیلاس و کاهش حملات نقرس نیز به اثبات رسیده است. چون مقدار اسیداوریک را که در افراد مبتلا به نقرس بالاست، کاهش می‌دهد. اسیداوریک یک ماده زاید و دفعی است که در اثر هضم و جذب مواد غذایی در بدن به وجود می‌آید و اگر مقدار آن در بدن افزایش یابد، به کریستال‌هایی در مفاصل تبدیل می‌شود و درد و تورم را در آن قسمت ایجاد می‌کند.

چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است. کلسترول ندارد(مانند سایر گیاهان)، سدیم ندارد، فیبر خوراکی بالایی دارد، از ویتامین C بالایی برخوردار است.

میوه گیلاس سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند.

گیلاس دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز