« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
با عملکرد ضعیف لیست امید در انتخابات کمیسیون‌های داخلی مجلس
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف؛روزنامه همدلی در یاداشتی به قلم جواد شمس نوشت : انتخابات هفته گذشته کمیسیون‌های تخصصی مجلس هنوز حاشیه‌های مربوط به خودش را دارد. آخرین انتخابات در مجلس دهم که در پی انتخاب هیات رئیسه انجام شد، مهر تاییدی بود بود عملکرد ضعیف فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) در مجلس که کار خود را با هیاهوی بسیار آغاز کردند و حالا فعالیت‌شان در آخرین سال نمایندگی در خانه ملت را در نهایت شکست و ناامیدی دنبال می‌کنند. در این انتخابات که در آن سرنوشت روسای 13کمیسیون از 15 کمیسیون تخصصی مجلس مشخص شد، 9 نفر از این جمع اصول‌گرا هستند. رقمی قابل توجه که امتداد حضور قوی اصول‌گرایان در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مجلس را نشان می‌دهد. این امر همچنین نشان می‌دهد که اصول‌گراها که در آغاز مجلس را با اصرار در قبضه خود می‌دانستند، عملکردی دقیق اثبات این ادعا ارائه داده‌اند و عرصه را برای رقبای اصلاح‌طلب خود تنگ کردند. اصلاح‌طلبانی که هم رای‌آوری بیش از 100 نفره لیست امید در سراسر کشور را یادآور می‌شدند و هم اینکه فراکسیون پرنماینده مستقلین را انشعابی درونی از خود می‌دانستند و با تکیه بر همین ظرفیت، محمدرضا عارف، سرلیست امید در تهران را در قامت رئیس مجلس می‌دیدند.

بازی عوض شد
لیست امید با اعتماد به‌نفسی خاص وارد خانه ملت شد و بر اساس برآوردهای سیاسی خود ـ که بعدتر معلوم شد اشتباه است ـ در خواب فعالیتی ویژه و ماندگار در صحن مجلس رفت. خوابی که مدت زمان آن طولانی شد و بیدار شدن از آن به بهای از دست رفتن اعتبارها تمام شد.حقیقت این است که در لیست امید افرادی با سابقه اصول‌گرایی وجود داشتند که در مقاطع تصمیم‌گیری خاص نتوانستند به تفکری که خاستگاه آنان است، پشت کنند. این رفتارها تعبیر «نمک خوردن و نمکدان شکستن» را در اذهان تداعی کرد؛ اما چه کسی است که تلاش افراد برای بقا و تناورشدن اندیشه فکری که از آن بیرون آمده‌اند را نفی کند.

راهکاری به نام ائتلاف
از زمان نخستین انتخابات ریاست مجلس، فراکسیون امید متوجه اشتباه فاحش خود در چینش لیست و نیز اتکا به افرادی غیر از اندیشه سیاسی همسو پی برد. از این‌رو، ائتلاف حقیقی با نمایندگان فراکسیون مستقلین که متشکل از اعتدالی‌ها (نزدیک‌ترین اندیشه به اصلاح‌طلبان در مجلس) و نمایندگان مستقل حوزه‌های انتخابی استان‌های مختلف بودند، در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گرفت. اقدامی که نتیجه آن در انتخاب روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در سال اول فعالیت دهمین دوره آن به خوبی مشهود بود. اما انفعال، سکوت و عدم اتخاذ سیاست درست در موضوعات مختلف، مستقلین را از اصلاح‌طلبان دور کرد؛ به‌ویژه آنکه در سال‌های آخر مجلس دهم، انتخاب رفتار سیاسی، احتمال حضور در دور بعدی مجلس را افزایش و در عین حال کاهش می‌دهد. این موضوع شاید از سوی برخی عافیت‌طلبی تلقی شود؛ اما حقیقت این است که بقا در خانه ملت به عنوان مهم‌ترین عرصه قانونگذاری کشور که سرنوشت آینده جامعه به اقدامات آن متکی است، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

ما اصول‌گرا هستیم
هویت مجلس دهم در آغازین روزها و ماه‌های فعالیت آن، محل مناقشه بود. اصلاح‌طلبان با توجه به تعداد زیادشان و اینکه مستقلین و اعتدالی‌ها را از حامیان دولت ـ که اصلاح‌طلبان در آن برهه زمانی خود را مالک آن می‌دانستند ـ مجلس دهم را مجلس اصلاح‌طلبان می‌دانستند. اصول‌گرایان اما بر پیشینه نمایندگان و گرایش فکری نمایندگان ملت استناد می‌کردند و از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا اینکه بگویند؛ «ما اصول‌گرا هستیم». فراکسیون نمایندگان ولایی قدرت خود در لابی کردن را در همان انتخاب علی لاریجانی برای ریاست در مجلس دهم نشان دادند؛ هر چند خود لاریجانی، در گردشی تحسین‌برانگیز از منظر سیاسی، عضو فراکسیون مستقلان ولایی یا اعتدال شده بود.

مجلس بعد را از آن اصول‌گرایان بدانید
حالا اصول‌گرایان و اعتدالی‌ها که تجربیات شیرین همکاری و ائتلاف گذشته را در کارنامه دارند، با همراهی با یکدیگر برای چهار بار متوالی، علی لاریجانی را به ریاست مجلس رساندند، ترکیب هیات رئیسه را از اصلاح‌طلبان بازستاندند و در کمیسیون‌های تخصصی، هیات‌ رئیسه‌ای باب میل خود را روانه کار کردند و در رهگذر این تجربه، ائتلاف‌ برای حضور پرقدرت و پرتعداد در مجلس بعد را آغاز کرده‌اند. ائتلاف تمام و کمال اعتدالی‌ها و اصول‌گراها این ذهنیت را تداعی می‌کند که مجلس یازدهم همانند مجلس هفتم، پوست‌اندازی کامل مجلس برای تغییر هویت خود به عنوان مجلسی تمام‌اصول‌گراست.

این فعالیت در کنار ناکارآمدی اصلاح‌طلبان در مجلس دهم که نتوانستند آنطور که رای‌دهندگان به آنها می‌خواستند رفتار کنند، و نیز اعتمادی که در سایه این انفعال و ناکارآمدی از بین رفت، امیدها برای «تکرار» لیست امید در دوره‌های بعدی مجلس را کم‌رنگ کرده است و با ناامیدی ایجادشده در میان بدنه و قشر متسط جامعه باید عنوان کرد؛ «تقدیم مجلس به اصول‌گرایان کلید خورد».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین