« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
معاون آب و خاک وزارت کشاورزی:
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از هدفگذاری این وزارتخانه برای دستیابی به تولید ۱۶۰۰ گرم محصول به ازای مصرف هرمترمکعب آب در افق ۱۴۰۴، خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، علیمراد اکبری، اظهار کرد: روند بررسی آمار ۳۰ ساله نشان از کاهش بارندگی و رواناب ها و افزایش درجه حرارت دارد که این امر به دلیل افزایش گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی است و تنها مربوط به کشور ما نیست.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش منابع آب قابل استحصال کشور از ۱۳۰ به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، در سازگاری با کم آبی، میزان تولید در بخش کشاورزی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش پیدا کرده است.

او، عوامل طبیعی و انسانی را در کاهش منابع آب موثر دانست و تصریح کرد: در جلسه مورخ ۶ اسفند ۱۳۹۶ هیات وزیران، بحث تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، صمت و سازمان های برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست به تصویب رسید.

اکبری هدف از تشکیل این کارگروه را هماهنگی و پیگیری اجرای سازگاری با کم آبی در مناطق مختلف و اتخاذ تصمیمات مناسب عنوان کرد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، گفت: یکی از مهم ترین تصمیم های این کارگروه، تصویب برنامه های عبور از تنش آبی در سال ۹۷ در استان های اصفهان و خوزستان بود که باعث جلوگیری از مشکلات بزرگ در این استان ها شد.

او، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تولید غذا به دنبال تولید پایدار با اتکا به پایداری منابع از جمله آب است.

اکبری، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بحث کاهش سطح زیر کشت آبی را در دستور کار قرار داده است و در عوض به دنبال توسعه عمودی با هدف اشتغال، درآمد و توسعه پایدار با منابع موجود آب و خاک است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش بهره وری آب کشاورزی در چند سال گذشته گفت: متوسط تولید محصول به ازای مصرف هر مترمکعب آب از ۹۰۰ گرم به ۱۳۲۰ گرم رسیده است و دستیابی به هدفگذاری ۱۶۰۰ گرم در افق ۱۴۰۴ قابل تحقق است.

او با بیان اینکه بهره وری آب کشاورزی هرسال ۷ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این امر باعث صرفه جویی ۳ میلیارد مترمکعب آب، افزایش تولید ۴ میلیون تن محصول و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی شده است.


مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: