« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
جهان
جلسه اضطراری اعضای شورای حکام درباره راستی آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد.
برترین ها: جلسه اضطراری اعضای شورای حکام درباره راستی آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد و در همین حال رایزنی ها برای ادامه مذاکرات هسته ای ادامه دارد.

در همین راستا «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه در تهران پیام کتبی «امانوئل مکرون» را تقدیم دکتر روحانی کرد، اما از آن طرف دونالد ترامپ دوباره توئیتی را علیه غنی سازی ایران نوشت!

هیأت آمریکا در این نشست اقدامات ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای را «باج‌خواهی» توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بخشی از این بیانیه آمده است: «توسعه برنامه هسته‌ای ایران، تلاشی روشن برای اخاذی از جامعه بین‌الملل است... خطرپذیری و تاکتیک‌های باج‌خواهی، برای ایران کاهش تحریم به ارمغان نخواهد آورد.»

این بیانیه سپس ادعا کرده است: «مسیری که رژیم در پیش گرفته است، تنها به تعمیق انزوا و افزایش خطراتی که با آن روبروست، منتج می‌شود... ایالات متحده همچنان آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است و احتمال عادی‌سازی کامل روابط را پیش می‌نهد.»

هیأت آمریکایی در این بیانیه افزایش سطح غنی‌سازی ایران را «مایه نگرانی شدید» توصیف و ادعا کرده است که ایران «هیچ دلیل معتبری» برای این کار ندارد. واشنگتن همچنین از ایران خواسته «فورا» برنامه هسته‌ای خود را به عقب بازگرداند.



نشست امروز شورای حکام آژانس در حالی به درخواست آمریکا برگزار شده که واشنگتن بیش از یک سال است که به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است. علاوه بر این، تصمیمات اخیر ایران ارتباطی با توافقنامه‌های پادمانی آژانس ندارد و به همین دلیل کشورهای اروپایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، مخالفت خود با برگزاری این نشست را مطرح کرده بودند.

حمایت اتحادیه اروپا از اجرای برجام

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشست اضطراری شورای حکام ضمن ابراز تاسف عمیق از خروج آمریکا از برجام، این توافق را ابزار کلیدی معماری عدم اشاعه سلاح هسته ای جهانی و دستاورد دیپلماسی چند جانبه گرایی توصیف کرد که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تصویب رسیده است.

در این بیانیه که در نشست شورا قرائت شد، از تمام کشورها خواسته شد تا اقدامی را صورت ندهند که مانع اجرای تعهدات برجام شود.



شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در حالی که آمریکا از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق العاده ای را در برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار کرده است.

آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ خارج شد، اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی روبرو شد.جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات ازسوی دیگر امضا کنندگان این توافق اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در این باره گفته بود: در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است. ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

باربارا اسلاوین عضو اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن سیاست های ترامپ را متناقض و سر در گم دانسته و گفته است: آمریکای ناقض برجام، خواستار برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است که به سود او نخواهد بود.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین در نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تصریح کرد که سیاست خارجی و رفتار آمریکا مشحون از تناقض و دوگانگی است.

ترامپ: تحریم‌های قابل توجه علیه ایران در راه است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در توییتی تازه درباره ایران، در ادعایی کذب عنوان کرده است که ایران مدت‌ها به صورت مخفیانه غنی‌سازی کرده است.

وی در توییتر ادعا کرده است: «ایران مدت‌ها به صورت مخفیانه و در نقض کامل توافق ۱۵۰ میلیارد دلاری وحشتناکی که "جان کری" [وزیر خارجه سابق آمریکا] و دولت [باراک] اوباما [رئیس‌جمهور سابق آمریکا] ایجاد کردند، غنی‌سازی کرده است.»

او افزود: «به یاد داشته باشید، این توافق تا چند فقط چند سال دیگر منقضی می‌شد. تحریم‌ها به زودی، به شکل قابل توجهی، افزایش می‌یابد.»



ادعای ترامپ درباره «غنی‌سازی مخفیانه» در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از گام‌های اخیر ایران، در ۱۵ گزارش پیاپی پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده بود و حتی تندروترین سیاستمداران آمریکایی نیز تاکنون ادعایی مبنی بر غنی‌سازی مخفیانه ایران مطرح نکرده‌اند.

دولت آمریکا که پارسال به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های تازه‌ای علیه مردم ایران وضع کرد، مدعی است که ایران همچنان باید با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، به این توافق پایبند بماند.

روحانی: ایران راه دیپلماسی را باز نگه‌داشته است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه و در دیدار «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه، ضمن قدردانی و استقبال از فعالیت‌های آغاز شده توسط «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و همچنین پیام وی، گفت: ایران کاملا راه دیپلماسی و مذاکره را باز نگهداشته است و امیدواریم طرفین برجام از این فرصت بخوبی استفاده کنند تا به نقطه مطلوب یعنی اجرای کامل برجام برسیم.


رئیس‌جمهور تاکید کرد: هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که تعهدات قید شده در برجام از سوی طرفین آن به طور کامل اجرا شود و چنانچه طرفین به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم گام های جدیدی در تکمیل تعهدات خود بر خواهد داشت.

«امانوئل بون» در این دیدار پیام کتبی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه را تقدیم دکتر روحانی کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: