« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
آوای رودکوف بررسی کرد:
استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: برنامه ریزی آبیاری را در آسیب نرسیدن به گیاه از کم آبی و تولید حداکثر محصول مفید می دانند.
پایگاه خبری آوای رودکوف:محدودیت منابع آب، عدم برنامه ریزی آبیاری و استفاده نامطلوب و غیراقتصادی از آب عامل اصلی محدود کننده توسعه کشاورزی و افزایش تولیدات غذایی در ایران است.

در صورت ادامه روش‌های آبیاری سنتی در بخش کشاورزی و هَدَررَفت آب، بخش کشاورزی نه تنها نیاز کشور را تامین نکرده، بلکه منابع محدود آب شیرین در کشور را نیز با مصرف بی رویه به نابودی خواهد کشاند.

برنامه ریزی آبیاری راهکاری برای تشخیص نیاز آبی گیاهان

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: برنامه ریزی آبیاری را می توان راهکاری برای تشخیص نیاز آبی گیاهان به چه مقدار و چه زمانی و درنهایت تولید محصول کافی قلمداد نماییم.

یعقوب دین پژوه در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: برنامه ریزی آبیاری را در آسیب نرسیدن به گیاه از کم آبی و تولید حداکثر محصول مفید می دانند.

وی، تشریح کرد: در برنامه ریزی آبیاری سعی بر کاهش هزینه های آبیاری با به حداقل رساندن تعداد دفعات آبیاری است.

این استاد دانشگاه برنامه ریزی آبیاری را عاملی برای تامین مقدار رطوبت خاک دانست و یادآور شد: برنامه ریزی آبیاری موجب تامین مقدار رطوبت خاک در حدّی مناسب برای گیاه شده و در نهایت شوری خاک در حوزه ریشه کنترل می شود.

دین پژوه، تاکید کرد: تامین مقدار رطوبت خاک در حد مناسب در منطقه ریشه با برنامه ریزی آبیاری امکانپذیر است.

مشخص نمودن زمان آبیاری در کاهش مصرف آب موثر است

استاد گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف، اظهار کرد: تعیین مقدار آب مورد نیاز محصول و مشخص نمودن زمان آبیاری در کاهش مصرف آب موثر است.

احمد فاخری فرد افزود: برنامه ریزی آبیاری را در کاهش نیاز خاک به زهکشی و جلوگیری از غرقاب شدن زمین موثر عنوان نموده اند.

وی تشریح کرد: از مزایای برنامه‌ریزی آبیاری این است که کشاورز را قادر می‌کند با داشتن برنامه‌ی تناوب آبیاری در میان مزارع مختلف تنش آبی گیاه را به حداقل رسانده و عملکرد را حداکثر کند.

این استاد دانشگاه، یادآور شد: برنامه‌ریزی آبیاری یک عملیات مدیریتی است که برای تعیین زمان آبیاری و مقدار آبی که در هر آبیاری باید بکار برده شود، استفاده می‌شود.

فاخری فرد تاکید کرد: اهمیت برنامه ریزی آبیاری در این است که آبیار را قادر می‌کند تا مقدار دقیق آب را برای تامین هدف خویش بکار گیرد که این سبب افزایش راندمان آبیاری می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی در بحث استفاده از آب برای بخش کشاورزی، برنامه‌ریزی در زمینه‌ آبیاری است.

گزارش از:مهندس امیر مسعود طایفه سلطانخانی
دبیر سرویس کشاورزی و دامداری پایگاه خبری آوای رودکوف

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: