« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی :
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون کشت پسته در سمت غرب و شمال غرب کشور رواج پیداکرده و در مناطقی مانند حوضه دریاچه ارومیه و استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل پسته کشت می‌شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، محمدعلی طهماسبیبا بیان اینکه هر جا که مشکل کم آبی وجود داشته باشد و اقلیم خشک تر شود، کشت پسته مورد استقبال قرار می‌گیرد گفت: گل انگیزی در درخت پسته با دیگر درختان و محصولات متفاوت است و انگیزش گل درختان پسته، در سال قبل از گلدهی و بر روی شاخه‌های ظهور یافته فصل جاری انجام می‌شود بنابراین تغذیه پسته مدیریت اساسی می‌طلبد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت‌های مناسبی در حوزه باغداری است گفت: پسته، یکی از این محصولاتی است که سودآوری بالایی دارد از این رو نباید به تولید 2 یا 3 تن در هکتار قانع شد و ضروری است با مطالعه و تحقیقات بیشتر و مراقبت از آفات پسته میزان تولید آن را در واحد سطح بالا ببریم.

او با اشاره به اینکه کاشت پسته بر مبنای علمی، مشکلاتی مانند باردهی و هم‌پوشانی را در بین باغ‌های پسته کشور از بین می‌برد، بیان کرد: یکی از مشکلات پسته داران، غفلت از مشورت با کارشناسان و پسته‌کاری بر مبنای علمی است، این مشورت درزمینه باغداری، می‌تواند کیفیت محصولات را افزایش دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، افزود: این محصول راهبردی برای دستیابی به جایگاه اقتصادی واقعی خود نیازمند رویکردهای نوین در ایجاد باغ‌ها، سامانه‌های آبیاری، روش‌های تحقیقاتی و تغییر دیدگاه در عرضه تولیدات به‌صورت فرآوری است.

او با بیان اینکه این محصول یک محصول اقتصادی محسوب می‌شود اما نسبت به سرمای بهاره و بارندگی آسیب‌پذیر است و گرمای شدید هم جوانه‌هایش را از بین می‌برد تصریح کرد: سال گذشته این محصول دستخوش اتفاقات مذکور شد و سرمازدگی و گرمای شدید به ریزش پسته در مناطقی از کشور منجرگشت اما امسال تولید پسته در جایگاه خوبی قرار دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش میزان تابش و همچنین افزایش تبخیر آب در کشور، افزود: سال گذشته کشاورزان به دلیل سرمازدگی به این محصول کشاورزان آسیب زیادی متحمل شدند که با بهره‌گیری از توان تحقیقاتی در عرصه اجرا، می‌توان خسارات ناشی از این مخاطرات جوی را کاهش داد.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین