« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور:
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند کشور، گفت: اکنون در کشور ۱۰۰ هزار هکتار زراعت چغندر قند بهاره در کشور داریم و برای کاهش مصرف آب به دنبال توسعه کشت پائیزه هستیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف، داریوش طالقانی در همدان مقدار کشت پائیزه کنونی چغندر کشور 12 تا 13 هزار هکتار عنوان و اظهار داشت: در برخی استان‌ها مانند همدان کشت بهاره داریم و برخی دیگر هم کشت پائیزه است.

‌رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر‌قند کشور با بیان اینکه در ایران به مانند برخی کشور‌‌ها بارش تابستانی نداریم و کشت پاییزه امکان استفاده از آب سبز را برای زراعت فراهم می‌کند افزود: 30 کارخانه در کشور برای فرآوری‌ چغندر داریم که کارخانه چغندر قند همدان هم از کارخانه‌های است که بر‌اساس کشت بهاره همدان برنامه‌ریزی تولید دارد.
او، گفت: بخش عمده قند کشور از چغندر‌قند و بقیه هم از زراعت نیشکر کشور به دست می‌آید که برنامه‌ریزی برای افزایش عیار چغندر‌قند کشور با اصلاح ارقام بذر و رساند تا 17.5 و حتی 18 در دستور کار داریم اکنون عیار17 است.

طالقانی با تاکید بر اینکه اگر ارقام چغندر خارجی هم در کشور استفاده می‌شود باید توسط این مرکز تایید و بعد ثبت سفارش شود، افزود: هیچ یک از 8 شرکت وارد‌ کنند بذر‌های خارجی بدون مجوز این موسسه نمی‌توانند بذر خارجی وارد کشور کنند و هر بذر هم باید 2 سال در 4 منطقه کشور کشت و بعد تاییدیه دریافت کند.

او، افزود: تلاش تحقیقاتی کارشناسان اصلاح بذر ارقام چغندر‌قند این موسسه از 2 دهه قبل به این طرف موجب افزایش عملکرد تولید چغندر‌قند در واحد سطح از 26 تا 27 تن در هکتار به 53 تن در هکتار شده ‌و از 80 سال فعالیت موسسه تاکنون هم 30 نوع بذر معرفی و استفاده شده است.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر‌قند کشور با اشاره بر اینکه بذر‌های اصلاحی مناسب به نام اکباتان در سال‌های قبل توسط مرکز همدان معرفی شد، اظهار داشت: این رقم به بیماری ریز‌ومانیا مقاومت نداشت که بعد توسط همین مرکز 2 بذر سینا و دنا برای جایگزینی معرفی شد.

طالقانی، یادآور شد: مرکز تحقیقاتی همدان به دلیل دارا بودن امکاناتی مانند میکر‌وپلات‌ها، ایزوله‌ها و کیج‌ها یکی از قطب‌های اصلی اصلاح بذر چغندرقند است و بعد از معرفی بذر اصلاح شده توسط این مرکز بذر‌ها به لحاظ علمی در سایر مرکز وابسته به تحقیقات جهاد‌کشاورزی تولید به دست کشاورز می‌رسد.

او، گفت: بذر‌های دنا و سینا سال 97 معرفی شدند و در سال 99 به صورت مزرعه‌ای در حدود 10 درصد الز کل سطح زیرکشت کشور(100 هزار هکتار) کشت خواهد شد که افزون بر مقاومت در مقابل بیماری پوسیدگی ریشه در مقابل بیماری ویروسی ریزو‌مانیا هم مقاوم است و عملکردی بهتری دارد.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر‌قند کشور، اظهار داشت: اکنون مرکز تحقیقات کشاورزی کشور حدود 25 درصد از بذر چغندر قند کشور را تولید می‌کند تولید این بذر‌ها را هم شرکتی دانش بنیان در کشور برعهده دارد بقیه نیاز هم از خارج تامین می‌شود.

او، تاکید کرد: که درصدد هستیم تا سهم تولید و تامین بذر چغندرقندر کشور را از 25 درصد در افق زمانی مشخص به حدود 35 تا 40 درصد افزایش دهیم در همه دنیا هم سهم همین مقدار است‌ و رقابت نزدیکی به لحاظ عیارقند بذر‌ها با شرکت‌های خارجی داریم.

مدینه صابری/خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: