« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
عضو هیات علمی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی گفت: وقتی غنی سازی انجام می شود، باید مشکل تعریف شده ای در جامعه داشته باشیم که بخواهیم برای رفع آن یا کاهش شیوع یا پیشگیری از وقوع بیشترش با غنی سازی قدمی برداریم.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، محصولات غنی شده مانند محصولات غذایی که توسط شرکت های صنعتی تولید می شود با رعایت میانگینی، میان حداقل تاثیر و حداکثری که ایجاد مشکل کند در نظر گرفته می شود، به عنوان مثال میزان 10 میلی گرم روی مناسب مصرف روزانه و مفید برای رشد کودکان است، اما میزان 40 میلی گرم آن ایجاد مسمومیت می کند، همچنین برای آهن 18 میلی گرم مفید و 45 میلی گرم مضر است به همین دلیل همیشه میزانی به کار گرفته می شود که مصرف روزانه این مواد مسمومیت ایجاد نکند یا از فعالیت دیگر ویتامین ها جلوگیری نکند. در حال حاضر شیر و آبمیوه و ماکارونی ازجمله در دسترس ترین محصولات غنی شده در ایران محسوب می شوند.

باید مشکل تعریف شده ای در جامعه داشته باشیم که برای غنی سازی قدمی برداریم.

عضو هیات علمی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی اظهار کرد: غنی سازی به چند دلیل انجام می شود. گاهی در ضمن فرآیند آماده سازی ماده غذایی بخشی از آن که ضروری نیز هست از بین می رود. اضافه کردن این بخش از بین رفته در انتهای فرآیند و احیای آن، نوعی غنی سازی است؛ مثل افزودن فیبر به آرد سفید نان لواش.

حسين لطفعلی زاده در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: گاهی اوقات نیز موادمغذی موجود در یک ماده غذایی کلا کم است یا اصلا وجود ندارد و ما خودمان به آن اضافه می کنیم؛ مثل افزودن ویتامین D یا کلسیم به شیر.

وی تشریح کرد: وقتی غنی سازی انجام می شود، باید مشکل تعریف شده ای در جامعه داشته باشیم که بخواهیم برای رفع آن یا کاهش شیوع یا پیشگیری از وقوع بیشترش با غنی سازی قدمی برداریم.

متخصصان تغذیه مدام مردم را به مصرف غذای سالم تشویق می کنند.

لطفعلی زاده از لزوم بیشترین ماندگاری در ساختار سیمیایی موادغذایی گفت و ادامه داد: ماده غذایی که برای غنی سازی انتخاب می شود باید از نظر شیمیایی ساختاری داشته باشد که در فرآیند تولید ماده غذایی موردنظر کمترین آسیب را دیده و بیشترین ماندگاری را داشته باشد.

رئيس مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی یادآور شد: ماده غذایی که برای غنی سازی انتخاب می شود باید به گونه ای باشد که تمام گروه های سنی و جنسی که جزو گروه در معرض آسیب هستند، بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به مشاهده محصولاتی با ارگانیک و غنی شده در قفسه های سوپرمارکت افزود: این روزها در قفسه های سوپرمارکت های بزرگ و فروشگاه ها محصولاتی به چشم می خورند که اسامی ارگانیک، پروبیوتیک، غنی شده با ویتامین Dو C و ... را یدک می کشند.

لطفعلی زاده تاکید کرد: متخصصان تغذیه مدام مردم را به مصرف غذای سالم تشویق می کنند تا سلامتشان به خطر نیفتد.

از نظر صنعتی عمل غنی سازی بايد به بهترين شكل ممكن انجام شود

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که با افزودن مقادیر کافی آنها به ماست اثرات مفیدی روی بدن می گذارند و در واقع این میکروارگانیسم ها نه تنها بیماری زا نیستند، بلکه در طول عبور از مجرای گوارشی، زنده و فعال بوده و با ایجاد لایه های حفاظتی مخاطی در روده ها با باکتری های مضر مبارزه کرده و منجر به افزایش سطح ایمنی بدن می شوند.

جابر سلیمانی افزود: جلوگیری از رشد باکتری های عفونی در بدن، کاهش کلسترول خون، پیشگیری از ابتلا به سرطان و... از دیگر خواص این باکتری هاست.

وی از لزوم غنی سازی به بهترین شکل گفت و تشریح کرد: از نظر صنعتی عمل غنی سازی بايد به بهترين شكل ممكن انجام شود و از بهترين نوع تركيبات مناسب، يعني همان ماده غذايی كه در نوع اصلي خوراكی ها موجود است، در اين لبنيات هم استفاده شود.

سلیمانی ادامه داد: به عنوان مثال، بهترين ويتامين D، بهترين نوع اسيدهاي چرب، بهترين كلسيم و... استفاده شود و كنترل كيفي نيز نشان دهد اين محصولات بهترين نوع هستند، بنابراين با فرض رعايت اصول صحيح غنی سازی لبنيات می توان گفت، مصرف لبنيات غنی شده به طور قطع بهتر از مصرف لبنيات معمولی است و می تواند كمبودهای بدن را جبران كند.

تغذيه علم تنوع و تعادل است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: زياده روی در مصرف هر چيزی می تواند خطرآفرين باشد و لبنيات غنی شده هم از اين قاعده مستثنی نيستند و بيش از حد مصرف كردن شان مي توان خطرات خودش را داشته باشد؛ در كل نبايد يادمان برود كه تغذيه علم تنوع و تعادل است و بهتر است از تمام گروه های غذايی، با رعايت مقادير مورد نياز بدن و توصيه شده در علم تغذيه، مصرف كنيم.

وی با اشاره به مصرف مقدار متعادلی از محصولات غنی سازی شده افزود: مصرف مقدار متعادلی از اين محصولات بين 50 تا 100 درصد مقدار مورد نياز روزانه فرد به آن ماده مغذی را تامين مي كند و مزيتش اين است كه ويتامين ها و املاح مذكور از طريق يک تغذيه طبيعي تامين می شود.

سلیمانی تاکید کرد: برای مثال اگر يک فرد سالم و بالغ روزانه به 400 تا 600 واحد ويتامين D نياز دارد، در صورتی كه بخواهد از شير غنی شده با ويتامين D بنوشد، اگر يک يا 2 ليوان از اين شير غنی شده را ميل كند، بين 50 تا 100 درصد ويتامين D مورد نياز بدنش را دريافت كرده است.

به گزارش آوای رودکوف، با تغییر شیوه زندگی و گرایش روزافزون مردم به سمت غذاهای فرآوری شده و همچنین عدم رعایت تنوع در استفاده از گروههای مختلف مواد غذایی، نگرانی ها در مورد بروز بیماری های ناشی از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در حال افزایش است. درصد چشمگیری از جمعیت جهان از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی که معمولاً ریزمغذی ها نامیده می شوند رنج می برند. کمبود ریزمغذی های ضروری باعث ناتوانایی های یادگیری، عقب ماندگی ذهنی، بازده پایین کاری، نابینایی و مرگ زودرس می شود. ویتامین A، آهن و ید، سه ریزمغذی مهم هستند.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: