« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
روش‌ها و شیوه‌های تربیتی ارائه شده توسط قرآن بسیار متنوع است و کاربرد هر کدام از آنها به مقتضای حکمت الهی، بر حسب موارد و شرایط و حالات افراد و گروه‌ها متفاوت است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، قرآن کلام وحی، کلام خداوند و کلام خالق انسان است. عام است و فراگیر، که در کلیات و حتی بسیاری از جزئیات حیات بشر به عالمانه‌ترین شیوه‌ها وارد شده است. قرآن به انسان می‌آموزد که چگونه این حیات مادی و معنوی را به حیات طیبه الهی بدل کند. در حقیقت قرآن هم مربی و هم هادی انسان است. وقتی از انسان سخن می‌گوید، چنان از اسرار پر رمز و راز او پرده بر می‌دارد که هیچ انسان شناسی را یارای چنان ادعایی نیست. او را با تمام جوانب و ابعاد، ویژگی‌های فطری، نقاط قوت و ضعف و توانمندی‌ها و استعدادهایش باز می‌شناساند.

روش‌ها و شیوه‌های تربیتی ارائه شده توسط قرآن بسیار متنوع است و کاربرد هر کدام از آنها به مقتضای حکمت الهی، بر حسب موارد و شرایط و حالات افراد و گروه‌ها متفاوت است.

توجه مستقیم خطابات قرآنی و بقیه کتب آسمانی به انسان، نشان از توجه عمیق و دقیق همه ادیان الهی به ویژه اسلام به نفس انسانی و ابعاد مختلف وجودی او است. توجه اسلام به ابعاد فردی انسان، اعم از بعد عاطفی(وجدان، امیال، غرایز، احساسات و…) عقلانی(خرد، دانش، شناخت، افکار، عقاید و…) رفتاری و نیازهای زیستی، روحی، و روانی، عاطفی و… او، نشانگر این اهمیت است..

قرآن استعدادهاى انسان را به سوى بالندگى سوق مى دهد

حجت‌الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: قرآن به صورتى موزون و دل انگيز، قوا و استعدادهاى انسان را به سوى رشد و بالندگى سوق مى دهد و همواره بر آن است كه بين جسم و روح، عاطفه و عقل، دين و دنيا، فكر و عمل، كار و عبادت و درنهايت، بين انسان و خدا، ارتباطى منسجم و پيوندى ناگسستنى و پايدار ايجاد كند.

وی افزود: براى شناخت مبانى تعليم و تربيت در قرآن، بايد قبل از هر چيز، انديشه ها را از يافته ها و بافته هاى ذهنى مكتب هاى مختلف فلسفى و تربيتى غيرالهى و عادت هاى جاهليت جديد و قديم خالى كنيم و در جست و جوى اصولى برآييم كه آيات قرآنى، ما را بر اساس فطرت پاک انسانى مان، رهنمون مى سازد.

وی با استناد به آیه 151 سوره بقره خاطرنشان کرد: ‌در این آیه می خوانیم: چنان که در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت می کند و نفوس شما را(از پلیدی جهل) پاک و منزّه نموده و به شما تعلیم کتاب و حکمت می دهد و آنچه را نمی دانید به شما می آموزد.

حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: بشر، با همه پيشرفت ها در زمينه علوم و تكنولوژى، به علت انحرافات اخلاقى و تربيتى كه حاكى از عدم وجود يک نظام صحيح تعليم و تربيت است، گرفتار بحران و نابسامانی هاى فراوانى شده است و در این میان نداشتن يک جهان بينى صحيح و فقدان يك ديدگاه درست در باره خدا و جهان و انسان و تعليم و تربيت و همچنين عدم آشنايى با ساختار وجودى انسان از ديدگاه وحى، سبب بروز بحران شديدى در ارزش ها و ناهماهنگى فراوان در فرايند نظام آموزش و پرورش در جهان شده است.

وی بیشترین پیوند زبان قرآن را با تعليم و تربيت دانست و اظهار کرد: زبان قرآن بيشترين پيوند را با تعليم و تربيت دارد و در سراسر فرآيند آموزش و پرورش، امكان بهره‏گيری از معارف قرآن وجود دارد. انجام اين امر به همّت كارشناسان تعليم و تربيت بستگی دارد كه تا چه حد بتوانند در اين حوزه به فعاليت بپردازند. عملياتی كردن مفاهيم قرآن در عرصه تعليم و تربيت نيازمند تلاش كارشناسانه در دو قلمرو نظريه و عمل است.

امام جمعه شهرستان اهر از کاربردی شدن سرمایه های قرآنی در زمینه ‌تعلیم و تربیت گفت و یادآور شد: کاربردی کردن آنچه که به عنوان سرمایه قرآنی در زمینه ‌تعلیم و تربیت به مدد نیروی علم و دانش ممکن است. بدیهی است که بدون یاری گرفتن از دانش بشری در این زمینه، این سرمایه خدادادی و این گنجینه گرانقدر بلااستفاده باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیغمبر(ص) می فرمایند: بیشترین مردم از نظر ارزش، بیشترین آنهاست از نظر دانش.

حجت‌الاسلام حاجی زاده ضمن بازگو نمودن لزوم استخراج راهکارهای تربیتی از قرآن تاکید کرد: قرآن هدایت و تربیت بسیاری از راهکارهای تربیتی را نیز در بردارد که باید استخراج شده و در عمل به کارگرفته شود. از این جهت دستاوردهای علم تعلیم و تربیت جهت هر چه بهتر فهمیدن متون دینی به خصوص قرآن و کاربرد بهتر یافته‌های قرآنی در مرحله عمل قابل استفاده است.

قرآن، همواره انسان را از افراط و يا تفريط برحذر مى دارد

حجتالاسلام جلیل حاج پورتقی، رئيس اداره تبلیغات اسلامی شبستر در گفت‌وگو با آوای رودکوف اظهار کرد: قرآن، همواره انسان را از افراط و يا تفريط در ارضاى نيازهاى طبيعى برحذر مى دارد و او را به سوى رشدى متعادل و متناسب سوق مى دهد.

وی از محور همه تلاش های پیامبران گفت و افزود: در تعاليم اسلام، محور همه تلاشها و كوشش هاى پيامبران، آگاه كردن انسانها به سرمايه هاى درونى و ارزش هاى وجودى و عزّت نفس است. به كارگيرى اين سرمايه ها، پس از تزكيه نفس و زدودن تمام قيد و بندها و عادات و رسوم غلط جاهليت در شكل و فرم جديد و قديم آن در جهت تبلور و شكوفايى تام و تمام استعدادهاى فطرى است.

وی با استناد به آیه 89 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و ما قرآن را كه بيان كننده هرچيزى است و هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است، برتو نازل كرده ايم.

حجت‌الاسلام پورتقی،، توجه به مبدأ هستى را در برنامه های تربیتی محسوس دانست و ادامه داد: در همه برنامه هاى تربيتى، توجه به مبدأ هستى، كاملاً محسوس است؛ چرا كه انسان، مظهر جميع اسما و صفات الهى است و تنها، رشد و پرورش انسان در ارتباط مستمر با مبدأ آفرينش است كه معنا و جهت پيدا مى كند و به انسان ارزش مى دهد و او را براى حركت به سوى كمال نهايى و قرب الهى، آماده مى سازد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شبستر یادآور شد: ارزش هايى كه قرآن براى زندگى انسان معرفى مى كند، داراى اصولى ثابت و مطلق است و فضيلت هايى كه مطرح مى سازد، امرى قراردادى و اعتبارى نيست.

وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: سزاوار است انسان عاقل رأی خردمندان را به رأی خود بیفزاید و دانش علماء را بر دانش خویش اضافه نماید.

حجت السلام پورتقی ضمن بازگو نمودن هدف از تعليم و تربيت قرآنى، تاکید کرد: هدف از تعليم و تربيت قرآنى، هدايت انسانها به سوى كمال مطلق است و روشى را كه ارائه مى دهد، براى هر چه بيشتر فراهم نمودن زمينه هاى رشد و خلاقيّت در جهت تكامل است، به طورى كه محتوا و روشهاى كاربردى در تربيت انسان، همگى در اين راستا قرار مى گيرد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: