چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱  |  Wednesday, 21 August 2019
کد خبر: ۲۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
گیاهان دارویی؛
میوه زغال‌اخته ترش مزه است. از میوهٔ رسیدهٔ این گیاه کمپوت و مربا تولید کرده یا به صورت خشکبار مانند آلبالوی خشک مصرف می‌شود
آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:زغال‌اخته از دو طریق در کاهش وزن موثر است: نخست این که زغال‌اخته مانند تنظیم کننده‌‌ انسولین عمل می‌‌کند. این ماده‌‌ غذایی تأثیر انسولین و انباشتگی چربی‌ها را کاهش می‌‌دهد و در روند از بین بردن چربی‌ها شرکت می‌‌کند. دوم این‌که زغال‌اخته به دفع سموم و چربی‌هایی که در بافت‌های بدن تجمع می‌‌کنند ‌‌یاری می‌‌رساند. تجمع سموم و چربی‌ها در بافت‌های بدن عامل التهاب و احتباس آب محسوب می‌‌شود.

ویتامین C موجود در زغال اخته به ویژه به تولید نورآدرنالین کمک می‌کند که باعث ارتقاء ارتباط بین سلول‌های مغزی می‌شود.

این میوه حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، اسید‌فولیک، ویتامین‌های E, B1, B2, C و فلاوونوئیدها است. زغال‌اخته حاوی بیش از 10 درصد تانن، قند، پکتین، اسیدهای آلی و رنگدانه است. این میوه خوشمزه کم‌کالری است و باعث اضافه وزن نمی‌شود.

زغال اخته تأمین کننده ویتامین C. بدن است. ۱۰۰ گرم از این میوه‌های قرمز تازه حدود ۲۲ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می‌کند.

این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش سرعت التیام زخم‌ها و جراحت‌ها و همچنین پیشگیری از بروز آب مروارید چشم موثر است.


میوه‌‌ نرسیده‌‌ آن به علت داشتن اسید زیاد، بسیار ترش است، ولی میوه‌‌ رسیده‌‌ آن به رنگ قرمز تیره و خوشمزه و شیرین است.

یک لیوان آب زغال اخته به طور روزانه می‌تواند برای سلامتی قلب مفید باشد. نتایج بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که مصرف آب زغال اخته به صورت روزانه در افزایش میزان کلسترول خوب موثر است.

به عقیده متخصصان مصرف فلاوونوئید‌ها که در این میوه قرمز وجود دارد باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

زغال‌اخته به کاهش سطح کلسترول نیز کمک می‌کند. پلی‌فنول‌های موجود در زغال‌اخته باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند و برای سلامتی قلب مفید هستند. زغال‌اخته در میان میوه‌های مصرفی متداول دارای بالاترین سطح پلی فنول است. زغال‌اخته باعث کاهش کلسترول بد خون‌‌ یا کلسترولLDL و حفظ کلسترول خوب خون ‌‌یا کلسترول HDL می شود و از این طریق باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌‌شود.

زغال اخته همچنین منبع خوب فیبر‌ها است. ۱۰۰ گرم از این میوه تازه می‌تواند بیش از ۴.۶ گرم فیبر یعنی معادل ۱۸ درصد نیاز روزانه را به بدن برساند. فیبر‌ها علاوه بر کمک به هضم غذا به کاهش خطر سرطان روده نیز کمک می‌کنند. این فیبر‌ها ترکیبی به نام بوتیرات تولید می‌کنند که مانع از رشد تومور در کولون و رکتوم می‌شود. یادتان باشد که مواد غذایی حاوی فیبر مانند زغال اخته به کنترل کلسترول بد خون کمک زیادی می‌کنند.


آنتی اکسیدان‌های موجود در زغال اخته همچنین باعث تولید کلاژن شده و پوست را سفت و جوان نگه می‌دارد. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از بروز پیری زودهنگام در سلول‌ها پیشگیری می‌کند. باید بگوییم که آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه باعث کاهش پلاک‌های دندانی شده و از بروز بیماری‌های مربوط به لثه پیشگیری می‌کند.

آنتی اکسیدان‌های زغال اخته تأثیر ضدالتهابی دارد و مانع از فعالیت عوامل بیماری زا و باکتریایی می‌شود. در نتیجه لثه‌ها و دندان‌ها را سالم‌تر نگه می‌دارد. این میوه به ویژه از بروز پوسیدگی دندانی پیشگیری می‌کند، چون آنتی اکسیدان‌های آن مانع از چسبیدن باکتری‌ها به دندان‌ها می‌شود.

مقدار فروکتوز و گلوکز زغال‌اخته کم است و مصرف آن برای افراد چاق و بیماران دیابتی مشکلی به وجود نمی‌آورد. حتی جوشانده‌‌ برگ آن با گل توت‌فرنگی برای درمان دیابت (مرض قند) مؤثر است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز