« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
آوای رودکوف گزارش می دهد:
شیر غنی شده به معنای غنی کردن شیر معمولی به کمک املاح و ویتامین ها است که در واقع جبران کننده آن دسته از ریزمغذی هایی است که در شیر وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،غنی سازی موادغذایی و بخصوص غنی سازی شیر و فرآورده های آن و مصرف محصولات غنی شده بحث داغی است که توجه خیلی ها را به خود جلب کرده و اینکه آیا مصرف موادغذایی غنی شده واقعا به سلامت ما خدمت می کند یا نه؟

بدن موجودات زنده برای انجام فعاليت های حياتی به مقدار اندکی ويتامين ها و املاح نياز دارد در حيطه حيات انسان کمبود اين مواد که به آنها ريزمغذی می گويند عوارض زيادی را به حيات خود و جامعه تحصيل می کند.

حفظ تندرستی و بهداشت بدن، براساس جذب مواد مغذی متعادل استوار است مواد مغذي، ترکيباتي هستند که بدن جهت انجام فعاليت ها به آن نياز دارد، برخی از اين مواد مغذی دارای نقش های بسيار حياتی در بدن هستند و کمبود آنها مشکلات جدی و جبران ناپذيری را ايجاد می کند و در برخی موارد حتی به مرگ منتهی می شود.

غنی‌سازی مواد غذايی باعث تغذيه بهتر و سلامت بيشتر می‌شود

دانشيار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: شیر‌های غنی شده با کلسیم و ویتامین D برای رفع مشکل کمبود این ریزمغذی‌ها در کشور ما که اکنون بسیار مشهود بوده؛ مفید و ضروری است.

جواد حصاری، در گفت و گو با خبرنگار آوای روکوف، افزود: غنی‌سازی همان کامل نمودن غذا است، در غنی‌سازی مواد غذايی با ويتامين‌ها و مواد معدنی تکميل و اصلح می‌شوند و در نتيجه باعث تغذيه بهتر و سلامت بيشتر می‌شود.

وی، تشریح کرد: گاهی اوقات موادمغذی موجود در یک ماده غذایی کم است یا اصلا وجود ندارد و ما خودمان به آن اضافه می کنیم؛ مثل افزودن ویتامین D یا کلسیم به شیر.

شير با دارا بودن 10 اسید آمینه ضروری بدن يكی از كاملترين موادغذايی در دسترس انسان است.

دانشيار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز، یادآور شد: وقتی غنی سازی انجام می شود، باید مشکل تعریف شده ای در جامعه داشته باشیم که بخواهیم برای رفع آن یا کاهش شیوع یا پیشگیری از وقوع بیشترش با غنی سازی قدمی برداریم.

حصاری، ادامه داد: ژیم غذایی غنی از شیر و فرآورده های لبنی به ساخته شدن و حفظ توده استخوانی در سراسر دوره زندگی کمک می‌کند. بنابراین خطر پوکی استخوان در سنین سالمندی و یائسگی را کاهش می دهد.

وی، افزود: اگر یک فرد سالم و بالغ روزانه به 400 تا 600 واحد ویتامین D نیاز دارد، در صورتی‌که بخواهد از شیر غنی‌شده با ویتامین D بنوشد، اگر یک یا 2 لیوان از این شیر غنی‌شده را میل کند، بین 50 تا 100 درصد ویتامین D مورد نیاز بدنش را دریافت کرده است.

حصاری، با اشاره به اسید آمینه های موجود در شیر تاکید کرد: شير با دارا بودن 10 اسید آمینه ضروری بدن يكی از كاملترين موادغذايی در دسترس انسان است و در این میان نقش شیر در تامين انرژی روزانه، اسيدهای چرب ضروری، ايمونوگلوبولين‌ها و ساير ريزمغذی‌ها نيز قابل توجه است.


سرانه مصرف لبنیات در کشور ۸۵ تا ۸۰ لیتر در سال است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: با اینکه شیر و لبنیات به خصوص انواع غنی شده شان منابع خوبی برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده هستند، اما سرانه مصرف لبنیات در کشور ۸۵ تا ۸۰ لیتر در سال است که این مقدار در کشورهای توسعه یافته بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ لیتر است.

جابر سلیمانی با اشاره به شرطی برای غنی‌سازی شیر، افزود: دوز غنی‌سازی باید به دقت کنترل کیفی شده و متناسب با نیازهای تغذیه‌ای جامعه هدف باشد که از دیگر شروط غنی‌سازی تلقّی می‌شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، ادامه داد: زیاده‌روی در مصرف هر چیزی می‌تواند خطرآفرین باشد و لبنیات غنی شده هم از این قاعده مستثنی نیستند و مصرف بیش از حد شیرهای غنی شده می‌تواند خطرات خودش را داشته باشد.

سلیمانی، خاطرنشان کرد: از آنجا که ویتامین D مهم‌ترین عامل در جذب کلسیم است، اگر بخواهیم کلسیمی که می‌خوریم جذب بدن‌مان شود، باید حتما ویتامین D را از طریق آفتاب یا لبنیات غنی‌شده با این ویتامین، به بدن برسانیم.

در بین فرآورده های لبنی ارزش غذایی ماست بسیار نزدیک به شیر است.

وی، غنی سازی را برای جبران کمبود ریزمغذی ها در موادغذایی ضروری دانست و افزود: با توجه به کمبود و فقر برخی ریزمغذی ها و ویتامین ها در مواد غذایی، می توان از طریق غنی سازی این کمبودها را در حد مجاز جبران کرد. مثلا کمبود عنصرهای روی، آهن، کلسیم و ویتامین D و عوارض ناشی از آن از موارد شایعی است که از طریق موادغذایی غنی شده می توان آنها را جبران کرد.

سلیمانی، تاکید کرد: در بین فرآورده های لبنی ارزش غذایی ماست بسیار نزدیک به شیر است و به دلیل انجام فرآیند تخمیر این ماده مغذی تَر و استفاده از آن در کنار وعده های غذایی بسیار مطلوب است اما در مورد دیگر لبنیات باید گفت که دوغ و پنیر به دلیل اضافه کردن نمک کمتر توصیه می شود بخصوص افرادی که با مشکل فشار خون مواجه هستند.


به گزارش آوای رودکوف، باید سعی کنیم لبنیات و شیر را در برنامه روزانه خود، به اندازه کافی، بگنجانیم که اگر این لبنیات از انواع غنی‌شده باشند، با خوردن یک محصول، چند نوع ویتامین و املاح مختلف و مورد نیاز بدن تامین می‌شود؛ مثلا اگر فردی باید روزی 3 لیوان شیر بنوشد، همراه با آن مقدار بیشتری کلسیم و مقادیری از ویتامین D که هر دو برایش لازم است نیز دریافت خواهد کرد.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: