« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
 روزنامه عراقی «العالم الجدید» با اشاره به اخبار منتشر شده درباره میانجی گری بغداد میان واشنگتن و ایران نوشت: سخن از تلاش عراق و قدرت این کشور برای ایفای نقش میانجی گری میان آمریکا و ایران شدت گرفته و گزارشاتی از منابع نزدیک به عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مخابره شده است مبنی بر اینکه هدف اصلی سفر اخیر وی به تهران، میانجی گری میان ایران و انگلیس بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، العالم الجدید در مقاله ای به به قلم «هشام داود» محقق مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه با اشاره به این موضوع آورده است: اگراروپایی ها امروز حاضر وقادر نیستند در پرونده ایران و آمریکا میانجی گری کنند( نظیر تلاش های ناکام فرانسه در این زمینه)، روسیه و چین هم به دلایلی حاضر به ایفای نقش در این زمینه نیستند.

وی با اشاره به دلایل عدم میانجی گری روسیه و چین در پرونده ایران و آمریکا آورده است: در واقع روسیه از وخیم شدن این بحران و یا حتی محاصره ایران احساس فشار و ناراحتی نمی کند زیرا این موضوع باعث تقویت ظرفیت هایش به عنوان منبع اصلی نفت و گاز جهان می شود و باعث می شود توجه ها از بحران در بلاد شام رویگردان شود کما اینکه مانورهای نظامی محدودش با ایران در خلیج(فارس) چیزی از این معادله را تغییر نمی شود.

وی افزود: از طرف دیگر پکن معتقد است که  حل و فصل درگیری تجاری با واشنگتن پیش از هر چیز دیگری از اولویت برخوردار است. علاوه بر این ذکر این نکته ضروری است  که مخالفت چین با اعمال تحریم ها علیه ایران، ماهیت قانونی سیاسی دارد که در اعتراض به تلاش مداوم واشنگتن برای تبدیل مدیریت اقتصاد محلی و قوانین خود به عنوان یک سیستم جهانی شده و تحمیلی علیه همه کشورها صورت می گیرد. در کنار همه اینها، پکن آنچنان وابسته به واردات نفت خام ایران نیست.

نویسنده در ادامه با اشاره به دلایل واجد شرایط بودن عراق برای میانجی گری در بحران میان آمریکا و ایران در ادامه نوشت: منافع عراق در کاهش تنش میان طرفین است  زیرا این نگرانی وجود دارد که توسعه تحریم ها علیه ایران، روی اقتصادش تاثیر بگذارد. علاوه بر این نگران است که درگیری های نیابتی میان تهران و واشنگتن در خاک عراق شدت بگیرد.

این روزنامه افزود: پیشنهاد عراق برای برگزاری کنفرانسی با اتحادیه اروپا درباره وضعیت امنیت در خلیج(فارس) در همین چارچوب قرار می گیرد.

هشام داود در ادامه نوشته است: روشن است که نقش میانجی گیری در بحران روز افزون در خلیج(فارس)، فرصت ایجاد توازن دوباره در روابط با ایران از یک طرف و آمریکا، کشورهای خلیج (فارس)، اتحادیه اروپا و دیگر نیروهای آسیایی از طرف دیگر را برای عراق فراهم می آورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: