« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
گیاهان دارویی؛
برگ سنا در مواجهه با سوزش سر دل، تهوع، گاز، التهاب و ترشح ناشی از اختلالات گوارشی مؤثر بوده است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-معصومه صادقی:برای تسکین درد مفاصل و درد کمر برگ سنا را در روغن زیتون جوشانده بعد صاف نموده میل فرمایید و به محل درد بمالند.

تقریباً تمام بخش‌های این گیاه ارزش دارویی دارد و هزاران سال در طب گیاهی در هند استفاده‌شده‌اند. برگ‌های آن در طب سنتی چینی به‌عنوان ملین گیاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد اما برای استفاده منظم نامناسب هستند. برگ سنا در عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی به‌صورت خشک‌شده یا در قالب کپسول و قرص، دمنوش کیسه‌ای و عصاره‌های مایع در دسترس است. ریشه خشک‌شده‌ این گیاه نیز موجود است. غلاف‌های این گیاه نیز دارای خواص ملین هستند، اما تأثیر آن‌ها کم‌تر از برگ گیاه است.

برگ سنا را می‌توان به‌طور موضعی برای داشتن موهایی صاف، درخشان و قوی استفاده کرد. می‌توان با مخلوط کردن پودر سنا با آب و ماست یک ماسک مو تهیه نمود. همچنین می‌توان مواد دیگری مانند آب مرکبات، روغن‌های معطر، چای‌های گیاهی، ادویه‌ها و... را برای اثربخشی بیش‌تر ماسک، به آن اضافه شود.

ماسک آماده‌شده را روی موهایتان قرار داد، البته برای این کار باید موها را به بخش‌های کوچک تقسیم نمود، پس از مدتی خمیر به داخل پوست سر نفوذ می کند. سر را با یک کیسه پلاستیکی پوشانده شود تا ماسک خشک شود، گفتنی است. پس از چند ساعت موها را آبکشی شود.
از برگ، غلاف و پوسته‌ بیرونی و میوه‌ی سنا می‌توان فراورده‌های دارویی مانند چای و مکمل‌های دیگر را تولید کرد. چای سنا معمولا از دو نوع خاص این تیره‌ گیاهی موسوم به سنای انگلیسی و مصری به‌دست می‌آید.

برگ سنا را می‌توان به‌عنوان یک نرم‌کننده‌ مو استفاده کرد تا موها علاوه بر تقویت و ضخیم شدن، درخشان هم بشوند. این گیاه دارویی یک گزین عالی برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب مواد شیمیایی روی موها است. در ابتدا موهای شما ممکن است خشن و خشک به نظر برسند اما مزایای آن بعد از چند روز پدیدار می‌شوند.

برگ سنا نه‌تنها زیبایی موهای شما را بهبود می‌بخشد بلکه باعث بهبود وضعیت پوست سر و درمان شوره‌ی سر نیز می‌شود. این گیاه دارویی باعث می‌شود که در موهای شما درخشش و روشنی ایجاد شود. ازآنجایی‌که برگ سنا یک نرم‌کننده‌ای عالی است، می‌تواند ریزش مو را نیز درمان کند. این گیاه نمی‌تواند موهایی را که به‌طور طبیعی تیره هستند، روشن کند اما به‌طور عمقی موها را نرم می‌کند.

برگ سنا در مواجهه با سوزش سر دل، تهوع، گاز، التهاب و ترشح ناشی از اختلالات گوارشی مؤثر بوده است. این گیاه دارویی، هنگامی‌که با گیاهان معطر مانند هل، رازیانه، زنجبیل و نعناع فلفلی مصرف شود، می‌تواند از طریق خواص ملین قدرتمندی که دارد، تشکیل گاز در معده را کاهش دهد.
برای درمان سیاتیک و نقرس از دم‌کرده سنا می‌توان استفاده نمود.

برای تنگی نفس بهره گیری از دم‌کرده این گیاه قابل توصیه است.

از سایر خواص برگ سنا می‌توان به ادرارآور بودن آن اشاره کرد. این گیاه موجب دفع ادرار و خارج شدن چربی، نمک، آب اضافی و سموم از بدن می‌شود. این ماده گیاهی می‌تواند موجب کمبود آب بدن هم بشود. پس ضمن مصرف این گیاه دارویی باید به آب‌رسانی بدن توجه شود.

مهندس معصومه صادقی کارشناس گیاهان دارویی

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: